Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,160
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,266
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه بین مهارت حل مساله و خلاقیت دانشجویان با نقش واسطه گری خودکارآمدی تحصیلی: مدل یابی معادلات ساختاری

صفحات

 صفحه شروع 27 | صفحه پایان 50

چکیده

 زمینه: امروزه رتبه بندی جوامع و کشورها بیشتر بر پایه تولید دانش است که ریشه در خلاقیت افراد دارد. از دیدگاه مازلو, خلاقیت را می توان به معنای بروز خویشتن به عنوان یک شخص خاص تعبیر کرد که به کمک حل خلاقانه مساله می توان آن را به بهترین روش افزایش داد.هدف: پژوهش با هدف تعیین ارتباط بین مهارت حل مساله و خلاقیت, با واسطه گری خودکارآمدی تحصیلی انجام شد.روش پژوهش: پژوهش از لحاظ هدف تحقیق, کاربردی و از نظر روش, توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری در این پژوهش شامل کلیه دانشجویان شهر دوشنبه بودند که در سال تحصیلی 2013-2014 مشغول به تحصیل بودند. جهت انتخاب نمونه از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای استفاده شد و به منظور برآورد حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد و تعداد 250 نفر برآورد شد. تکنیک جمع آوری داده ها سه پرسشنامه استاندارد مهارت حل مساله هپنر و پیترسون (1982), خلاقیت عابدی (1983) و خودکارامدی تحصیلی اون و فرانمن (1998) است.یافته ها: یافته ها حاکی از آن بود که مدل علی مفروض از براش خوبی برخوردار بوده و در مجموع متغیرهای پژوهش 32 درصد از واریانس خلاقیت دانشجویان را تبیین نمود.نتیجه گیری: نتایج نشان داد که مهارت حل مساله علاوه بر تاثیر مستقیم بر خلاقیت به صورت غیرمستقیم نیز از طریق خودکارآمدی تحصیلی بر خلاقیت دانشجویان تاثیر دارد بدین معنی که خودکارآمدی تحصیلی می تواند در رابطه بین مهارت حل مساله و خلاقیت, نقش میانجی داشته باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محزون زاده بوشهری، فاطمه. (1396). رابطه بین مهارت حل مساله و خلاقیت دانشجویان با نقش واسطه گری خودکارآمدی تحصیلی: مدل یابی معادلات ساختاری. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 6(4)، 27-50. SID. https://sid.ir/paper/514368/fa

    Vancouver: کپی

    محزون زاده بوشهری فاطمه. رابطه بین مهارت حل مساله و خلاقیت دانشجویان با نقش واسطه گری خودکارآمدی تحصیلی: مدل یابی معادلات ساختاری. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی[Internet]. 1396؛6(4):27-50. Available from: https://sid.ir/paper/514368/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه محزون زاده بوشهری، “رابطه بین مهارت حل مساله و خلاقیت دانشجویان با نقش واسطه گری خودکارآمدی تحصیلی: مدل یابی معادلات ساختاری،” ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، vol. 6، no. 4، pp. 27–50، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/514368/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا