مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

527
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

242
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

شناسایی و رتبه بندی عوامل مؤثر بر توسعه صنعت گردشگری یزد با رویکرد VIKOR فازی

صفحات

 صفحه شروع 129 | صفحه پایان 147

چکیده

 صنعت گردشگریبه عنوان یکی از مهم ترین صنایع خدماتی, رقابت تنگاتنگی را درمقایسه با سایرصنایع وخدمات درجهان تجربه می کند. توسعه ی این صنعت منجر به افزایش درآمد قشرهای مختلف, کاهش بیکاری و رونق اقتصادی و در نتیجه بهبود کیفیت زندگی مردم و افزایش رفاه اجتماعی می شود. گردشگری صنعتی است که می تواند اقتصاد هر استانی را به نحو مطلوب تقویت کند و بنابراین با برنامه ریزی کارآمد در این راستا می توان, این صنعت را به نحوی مطلوب توسعه داد. استان یزد, به دلیل دارا بودن ارزش های تاریخی, سنتی, معماری کویری, تنوع آب و هوایی, کثرت و پراکندگی آثار تاریخی و به یاد ماندنی, شیوه های زیستی, بومی کهن و فرهنگ غنی, اماکن مذهبی زیارتی و وجود جاذبه های متنوع طبیعی به عنوان یک شهر نمونه, جایگاه ویژه ای برای جذب گردشگران داخلی و خارجی دارد. با وجود جاذبه های زیاد گردشگری در استان یزد, نبود زیرساخت های لازم منجر به عدم توسعه ی گردشگری در این استان شده است. این پژوهش با توجه به اهمیت توسعه ی صنعت گردشگری, به شناسایی عوامل مؤثر برتوسعه ی این صنعت در استان یزد پرداخته است. پس از شناسایی این عوامل, با استفاده از تکنیک VIKORدر فضای فازی به ارزیابی و اولویت بندی این عوامل پرداخته شده و رتبه ی هر عامل, در مقابل سایر عوامل مشخص شده است. با اولویت بندی این عوامل تصمیم گیرنده می تواند اقدامات مدیریتی مناسب را در برابر آن ها انجام داده و در مورد میزان تخصیص منابع موجود برای هر یک از عوامل مؤثر بر توسعه, برنامه ریزی کند. وجود مدیریتی توانا و منسجم, جاذبه های طبیعی, به کارگیری الگوهای مناسب جهت اطلاع رسانی و ایجاد تأسیسات زیربنایی شامل شبکه ی جاده ای, مخابرات, آب, انرژی و برق, فاضلاب, سیستم دفع زباله, هتل ها و رستوران ها از جمله عواملی بودند که دارای بیشترین اهمیت از دیدگاه خبرگان و در نتیجه دارای بالاترین اولویت در این تحقیق برای توسعه ی گردشگری در یزد می باشند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مروتی شریف آبادی، علی، ابوهاشم آبادی، فرزانه، و اسدیان اردکانی، فائزه. (1395). شناسایی و رتبه بندی عوامل مؤثر بر توسعه صنعت گردشگری یزد با رویکرد VIKOR فازی. گردشگری و توسعه، 5(1 (پیاپی 7) )، 129-147. SID. https://sid.ir/paper/514768/fa

    Vancouver: کپی

    مروتی شریف آبادی علی، ابوهاشم آبادی فرزانه، اسدیان اردکانی فائزه. شناسایی و رتبه بندی عوامل مؤثر بر توسعه صنعت گردشگری یزد با رویکرد VIKOR فازی. گردشگری و توسعه[Internet]. 1395؛5(1 (پیاپی 7) ):129-147. Available from: https://sid.ir/paper/514768/fa

    IEEE: کپی

    علی مروتی شریف آبادی، فرزانه ابوهاشم آبادی، و فائزه اسدیان اردکانی، “شناسایی و رتبه بندی عوامل مؤثر بر توسعه صنعت گردشگری یزد با رویکرد VIKOR فازی،” گردشگری و توسعه، vol. 5، no. 1 (پیاپی 7) ، pp. 129–147، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/514768/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button