مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

299
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

232
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

آسیب شناسی کاربرد نظریه های مدرن در تدوین درسنامه های بلاغی

صفحات

 صفحه شروع 29 | صفحه پایان 47

چکیده

 مقاله ی حاضر, در صدد است نشان دهد که آسیب شناسیِ درسنامه های بلاغی(اعم از معانی, بیان و بدیع), با آسیب شناسیِ دیگر درسنامه ها, تفاوت های عمده ای دارد. از جمله ی این تفاوت ها, یکی سابقه ی طولانیِ آگاهیِ محققان و صاحبنظران از کاستی ها و آشفتگی های بلاغت سنتی است, و دیگری, کوشش هایی که در جهت رفع این کاستی ها بر مبنای معیارها و نظریه های امروزی (اعم از ادبی و زبان شناختی) به عمل آمده است. در مقاله ی حاضر استدلال خواهد شد که کاربرد این معیارها و نظریه ها, نه تنها نتوانسته کاستی های درسنامه های بلاغی را برطرف سازد که حتی آن ها را تشدید کرده و خود, آسیب ها و کاستی های تازه ای را نیز به بار آورده است. این کاستی ها, که عمدتاً از شیوه ی نادرستِ کاربرد نظریه های جدید ناشی شده اند, عبارت اند از 1-غفلت از کارکرد صناعات بلاغی در طبقه بندیِ صناعات بر مبنای معیارهای مدرن 2-در نظر گرفتن ادبیات به مثابه ای حوزه ای مستقل از دیگر حوزه های زبانی براساس نظریه های مدرن 3-استفاده از نظریه های مدرن بر مبنای شباهت های ظاهری با برخی مباحث قدمایی 4-عدم توجه به مسائل خاص ادبیات و متون ادبی در کاربرد نظریه های مدرن. پس از بررسیِ این چهار کاستی, در برخی موارد پیشنهادهایی نیز برای تدوین درسنامه ها ی بلاغی و شیوه ی کاربرد نظریه های مدرن در آن ها, ارائه شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عمارتی مقدم، داوود. (1396). آسیب شناسی کاربرد نظریه های مدرن در تدوین درسنامه های بلاغی. ادبیات پارسی معاصر، 7(1 )، 29-47. SID. https://sid.ir/paper/515294/fa

    Vancouver: کپی

    عمارتی مقدم داوود. آسیب شناسی کاربرد نظریه های مدرن در تدوین درسنامه های بلاغی. ادبیات پارسی معاصر[Internet]. 1396؛7(1 ):29-47. Available from: https://sid.ir/paper/515294/fa

    IEEE: کپی

    داوود عمارتی مقدم، “آسیب شناسی کاربرد نظریه های مدرن در تدوین درسنامه های بلاغی،” ادبیات پارسی معاصر، vol. 7، no. 1 ، pp. 29–47، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/515294/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button