مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

381
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

162
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش پیش بینی کنندگی انگیزش تحصیلی در ارتباط با سبک های هویت و راهبردهای فراشناختی دانش آموزان

صفحات

 صفحه شروع 83 | صفحه پایان 112

چکیده

 هدف پژوهش حاضر تعیین نقش پیش بینی کنندگی انگیزش تحصیلی در ارتباط با سبک های هویت و راهبردهای فراشناختی دانش آموزان می باشد. روش تحقیق, توصیفی از نوع همبستگی می باشد, جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر پایه دوم مقطع متوسطه دوم شهر زاهدان در سال تحصیلی94-1393 به تعداد (2559) می باشد که از بین آنان نمونه ای به حجم 336 نفر با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای-چند مرحله ای انتخاب شد. به منظور جمع آوری داده هامقیاس انگیزش تحصیلیAMS) )والرندوهمکاران(1992), پرسشنامه پایگاه هویت من EOM-EIS2)) بنیون وآدامز (1986) و پرسشنامه حالت فراشناختی انیل و عابدی(1997) به صورت گروهی توسط افرادگروه نمونه تکمیل شدند. اعتبار این پرسشنامه ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب α =0/91, α =0/72, α =0/89به دست آمد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها ازمیانگین و انحراف معیار, آزمون هایT تک گروهی, ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون به روش گام به گام استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان دادکه, دانش آموزان درمتغیر انگیزش تحصیلی, سبک هویت کسب شده, و راهبردهای فراشناختی دروضعیت مطلوبی می باشند. از بین مولفه های انگیزش تحصیلی, انگیزش درونی با سبک هویت کسب شده و راهبردهای فراشناختی بیشترین ارتباط رانشان داد, همچنین سبک هویت کسب شده بیشترین ارتباط را باراهبردهای فراشناختی نشان داد, ازبین مولفه های انگیزش تحصیلی, درگام اول انگیزش درونی گام دوم انگیزش بیرونی وگام آخر بی انگیزشی بیشترین پیش بینی رااز هویت کسب شده داشته است سبک هویت سردرگم درگام اول توسط مولفه بی انگیزشی و درگام دوم توسط انگیزش درونی پیش بینی شد, برای سبک هویت دیررس انگیزش درونی وبرای سبک هویت زودهنگام انگیزش بیرونی تنها مولفه هایی بودند که وارد الگوی پیش بینی کننده شدند. برای پیش بینی راهبردهای فراشناخی درگام اول انگیزش درونی, درگام دوم بی انگیزشی ودر گام آخر انگیزش بیرونی بیشترین پیش بینی را از راهبردهای فراشناختی داشته اند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    گرگیج سالم، طاهره، مرزیه، افسانه، و پورقاز، عبدالوهاب. (1395). نقش پیش بینی کنندگی انگیزش تحصیلی در ارتباط با سبک های هویت و راهبردهای فراشناختی دانش آموزان. مطالعات روانشناسی تربیتی، 13(23 )، 83-112. SID. https://sid.ir/paper/515775/fa

    Vancouver: کپی

    گرگیج سالم طاهره، مرزیه افسانه، پورقاز عبدالوهاب. نقش پیش بینی کنندگی انگیزش تحصیلی در ارتباط با سبک های هویت و راهبردهای فراشناختی دانش آموزان. مطالعات روانشناسی تربیتی[Internet]. 1395؛13(23 ):83-112. Available from: https://sid.ir/paper/515775/fa

    IEEE: کپی

    طاهره گرگیج سالم، افسانه مرزیه، و عبدالوهاب پورقاز، “نقش پیش بینی کنندگی انگیزش تحصیلی در ارتباط با سبک های هویت و راهبردهای فراشناختی دانش آموزان،” مطالعات روانشناسی تربیتی، vol. 13، no. 23 ، pp. 83–112، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/515775/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button