مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,117
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

617
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه اثربخشی درمان شناختی رفتاری لیهی و طرحواره درمانی یانگ بر علائم اختصاصی اختلال اضطراب اجتماعی

صفحات

 صفحه شروع 00 | صفحه پایان 00

چکیده

 زمینه و هدف پژوهش حاضر, با هدف تعیین اثربخشی درمان شناختی رفتاری لیهی و طرحواره درمانی یانگ بر اختلال اضطراب اجتماعی و علائم اختصاصی وابسته به آن انجام شد. روش بررسی این پژوهش از نوع شبه آزمایشی تک عاملی (پیش آزمون, پس آزمون گسترش یافته) بود که با گروه کنترل انجام شد. نمونه های پژوهش را 60 نفر از افراد مبتلا به اضطراب اجتماعی تشکیل دادند که در آزمون اضطراب اجتماعی SPIN بیشترین نمره را کسب کردند. نقطه برش این پرسشنامه 19 است و ملاک اولیه در پژوهش حاضر این بود که نمره فرد بیشتر از نقطه برش باشد. در ادامه افراد با نمرات 25 و بیشتر, ازطریق نمونه گیری تصادفی خوشه ایانتخاب شدند. در گروه های آزمایش, 20 نفر تحت آموزش درمان شناختی رفتاری طبق بسته لیهی و 20 نفر تحت طرحواره درمانی طبق بسته یانگ قرار گرفتند. برای 20 نفر در گروه کنترل هیچ برنامه آموزشی اجرا نشد. ابزار پژوهش, پرسشنامه اضطراب اجتماعی SPIN بود. داده ها ازطریق تحلیل واریانس برای اندازه گیری های مکرر و نرم افزار SPSSنسخه 22 تجزیه وتحلیل شدند. یافته ها یافته ها نشان داد در گروه های آزمایشی, علائم اختصاصی اضطراب اجتماعی, به هنگام ورود به پژوهش و بعد از درمان و شش هفته بعد از درمان اختلاف معنا داری داشتند (0٫ 004=p)؛ درحالی که در گروه کنترل از این نظر, تفاوت معنا داری مشاهده نشد؛ بدین معنا که درمان شناختی رفتاری و طرحواره درمانی در کاهش اضطراب اجتماعی موثر واقع شده است. همچنین بین گروه های درمانی ازلحاظ اثربخشی بر مولفه های اضطراب اجتماعی در پس آزمون و پیگیری در بیشتر مولفه ها تفاوت معناداری دیده نشد. نتیجه گیری براساس یافته های این مطالعه امکان بهره گیری از مداخله های شناختی رفتاری و طرحواره درمانی در کاهش علائم بیماران اضطراب اجتماعی وجود دارد. کلیدواژگان: درمان شناختی رفتاری, طرحواره درمانی, اضطراب اجتماعی چکیده مشاهده متن مقاله پژوهشی/اصیل زبان: فارسی • اثر فعالیت های یکپارچگی حسی حرکتی گروهی و انفرادی بر توانایی ادراکی حرکتی و رشد اجتماعی کودکان اوتیسم مریم رحیمیان, پریسا حجازی, حدیثه نظری, شعله فرهمند * صفحه 85 زمینه و هدف هدف تحقیق حاضر بررسی اثر فعالیت های یکپارچگی حسی حرکتی بر توانایی ادراکی حرکتی و رشد اجتماعی کودکان اتیسم با عملکرد بالای هشت تا چهارده ساله شهر شیراز بود. روش بررسی این مطالعه, شبه تجربی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری تمام کودکان دارای اختلال اوتیسم مدرسه استثنایی شهر شیراز در سال تحصیلی 1393-1394 و نمونه 22 کودک اوتیسمی با عملکرد بالا بودند که به صورت تصادفی به دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل تقسیم شدند. سپس والدین پرسش نامه رشد اجتماعی کودک خود را تکمیل کردند. برای ارزیابی توانایی حرکتی کودکان, از آزمون برونینکز-ازرتسکی استفاده شد. گروه های آزمایشی طی دوازده جلسه تمرین کردند. سپس از کودکان پس آزمون رشد اجتماعی و توانایی حرکتی به عمل آمد. داده ها با استفاده از روش های توصیفی و تحلیل کوواریانس بررسی شدند. مقدار α در این مطالعه 0٫ 05 بود. یافته ها تحلیل داده ها نشان داد برنامه فعالیت های یکپارچگی گروهی (0٫ 002=p) و انفرادی (0٫ 006=p) در مقایسه با گروه کنترل بر توانایی ادراکی حرکتی کودکان موثر بود؛ اما از نظر میزان تاثیرگذاری تفاوت معناداری بین روش گروهی و انفرادی وجود نداشت (0٫ 327=p). همچنین مقایسه دو به دوی گروه ها در متغیر رشد اجتماعی نشان داد که تفاوت در مرحله پس آزمون بین گروه کنترل و گروه فعالیت های گروهی معنادار بود (0٫ 007=p)؛ ولی بین گروه کنترل و انفرادی معنادار نبود (0٫ 064=p) و بین میانگین رشد اجتماعی دو روش گروهی و انفرادی تفاوت معناداری وجود داشت (0٫ 005=p) که نشان می دهد روش گروهی باعث بهبود رشد اجتماعی شده است. نتیجه گیری با توجه اهمیت فعالیت های بدنی در ابعاد گسترده رشد کودک و اثر آن بر شکل گیری شخصیت کودک, توجه به این مرحله ضروری به نظر می رسد

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شایگان منش، زهرا، صبحی قراملکی، ناصر، و نریمانی، محمد. (1397). مقایسه اثربخشی درمان شناختی رفتاری لیهی و طرحواره درمانی یانگ بر علائم اختصاصی اختلال اضطراب اجتماعی. مطالعات ناتوانی، 8(- )، 00-00. SID. https://sid.ir/paper/515927/fa

    Vancouver: کپی

    شایگان منش زهرا، صبحی قراملکی ناصر، نریمانی محمد. مقایسه اثربخشی درمان شناختی رفتاری لیهی و طرحواره درمانی یانگ بر علائم اختصاصی اختلال اضطراب اجتماعی. مطالعات ناتوانی[Internet]. 1397؛8(- ):00-00. Available from: https://sid.ir/paper/515927/fa

    IEEE: کپی

    زهرا شایگان منش، ناصر صبحی قراملکی، و محمد نریمانی، “مقایسه اثربخشی درمان شناختی رفتاری لیهی و طرحواره درمانی یانگ بر علائم اختصاصی اختلال اضطراب اجتماعی،” مطالعات ناتوانی، vol. 8، no. - ، pp. 00–00، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/515927/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button