مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,813
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

832
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

کاربرد نقوش تزیینی دوره اسلامی در هویت سازی فضای شهرهای یزد و اصفهان (به طور موردی مسجد جامع یزد و مسجد امام اصفهان)

صفحات

 صفحه شروع 37 | صفحه پایان 58

چکیده

هویت تصویری زمانی که کلیشه شود از توانایی ها و قابلیت های آن کاسته شده و توانایی کارکردی خود را از دست می دهد. بررسی هویت هنری در کشور ما بررسی ریشه داری است که به طور مشخص با نقوش های تکرار شونده, انعکاسی و یا رشد یابنده درگیر است. که البته از ویژگی های اصلی در هنر اسلامی است. استفاده از ریز نقش ها و تزئیناتی است که هندسه نقوش در آن پیدا و نا پیدا حضور دارد. این نقوش شامل نقوش هندسی-گیاهی-حیوانی-و استفاده از خط و کتابت است که نه تنها در صنایع مستظرفه و بافت ها به وضوح دیده می شود بلکه به طور مشخص و اصلی در معماری اسلامی مخصوصا در قرون سوم به بعد اسلامی به وضوح می بینیم و در دوره های معماری رازی و صفوی حضور بیکران تزئینات در همه جای چه در داخل بنا ها و چه در خارج بنا به روشنی دیده می شود. این تزئینات مخصوصا در مساجد به عنوان محور معماری در این دوره ها به اوج خود رسید. در این نوشتار در پی آن هستیم که با بررسی نقوش تزئینی در مساجد جامع یزد و مسجد امام در اصفهان به نوعی به هویت تصویری در این دو بنا بپردازیم و ببینم با توجه به این که این دو شهر در واقع از شهرهای با هویت برای جذب توریست است, آیا در فضا های دیگر شهر یا مکان های خاص مدرن شهری مانند مترو یا فردوگاه یا حتی مراکز خرید, نشانی از این تزئینات و یا فرمها و یا رد پایی از این فرم ها و نقوش در فضای شهری دیده می شود و آیا ما می توانیم تزئینات این مساجد را به مراکز مدرن شهری تسری دهیم؟ این تحقیق با تکیه بر مطالعه کتابخانه ای و تصاویر و بررسی های میدانی به بررسی این نقوش و توانایی گسترش آن به فضاهای مدرن شهری می پردازد و سعی می کند. بتواند با بررسی فضای واقعی در زمان فعلی در این دو شهر توانایی انعطاف نقوش هندسی و گیاهی این دو مسجد را بازیابی کند تا از تکرار و کلیشه ای شدن نقوش جلوگیری کنیم تا بتوانیم هویت شهری را در فضای شهری پیاده نماییم.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    صدقیان حکاک، نسرین، و فیاض آزاد، نسیم. (1398). کاربرد نقوش تزیینی دوره اسلامی در هویت سازی فضای شهرهای یزد و اصفهان (به طور موردی مسجد جامع یزد و مسجد امام اصفهان). پژوهشنامه اورمزد، -(48 (ضمیمه شماره 2) )، 37-58. SID. https://sid.ir/paper/516083/fa

    Vancouver: کپی

    صدقیان حکاک نسرین، فیاض آزاد نسیم. کاربرد نقوش تزیینی دوره اسلامی در هویت سازی فضای شهرهای یزد و اصفهان (به طور موردی مسجد جامع یزد و مسجد امام اصفهان). پژوهشنامه اورمزد[Internet]. 1398؛-(48 (ضمیمه شماره 2) ):37-58. Available from: https://sid.ir/paper/516083/fa

    IEEE: کپی

    نسرین صدقیان حکاک، و نسیم فیاض آزاد، “کاربرد نقوش تزیینی دوره اسلامی در هویت سازی فضای شهرهای یزد و اصفهان (به طور موردی مسجد جامع یزد و مسجد امام اصفهان)،” پژوهشنامه اورمزد، vol. -، no. 48 (ضمیمه شماره 2) ، pp. 37–58، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/516083/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button