مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

714
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

409
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش شناختی رفتاری بر اضطراب و امید به زندگی مادران کودکان با ناتوانی یادگیری

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

 زمینه و هدف: ناتوانی یادگیری کودکان, مشکلاتی برای والدین و به ویژه مادران ایجاد می کند. هدف از این پژوهش, مطالعه ی اثربخشی آموزش شناختی رفتاری بر اضطراب و امید به زندگی مادران کودکان مبتلا به ناتوانی های یادگیری بود. روش بررسی: مطالعه ی حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. بدین منظور به روش نمونه گیریِ در دسترس, سی نفر از مادران کودکان مبتلا به ناتوانی های یادگیری از شهر نیشابور در سال 1395 انتخاب شدند. سپس به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند (در هر گروه پانزده نفر). گروه آزمایش, آموزش شناختی رفتاری را در ده جلسه ی نوددقیقه ای به صورت هفتگی دریافت کردند. گروه کنترل نیز هیچ مداخله ای دریافت نکرده و در لیست انتظار بودند. برای جمع آوری داده ها از پرسش نامه ی امید به زندگی اشنایدر و همکاران (1991), اضطراب بکو اپستین (1993), پرسش نامه ی اختلالات یادگیری کلورادو (2011) استفاده شد. داده ها در دو سطح توصیفی و استنباطی تجزیه وتحلیل گردید. در سطح توصیفی از آماره های میانگین و انحراف معیار استفاده شد و در سطح استنباطی از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره استفاده گردید. یافته ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش شناختی رفتاری بر کاهش اضطراب مادران کودکان مبتلا به ناتوانی های یادگیری تأثیر دارد (0٫ 001>p). همچنین آموزش شناختی رفتاری بر افزایش امید به زندگی مادران کودکان مبتلا به ناتوانی های یادگیری نیز تأثیر دارد (0٫ 001>p). نتیجه گیری: می توان گفت که برنامه ریزی برای آموزش شناختی رفتاری بر اضطراب و امید به زندگی مادران کودکان مبتلا به ناتوانی های یادگیری اهمیت ویژه ای دارد.

چندرسانه ای

  • ثبت نشده است.
  • استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خزیمه، وجیهه، و صفاریان طوسی، محمدرضا. (1397). اثربخشی آموزش شناختی رفتاری بر اضطراب و امید به زندگی مادران کودکان با ناتوانی یادگیری. مطالعات ناتوانی، 8(- )، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/517192/fa

    Vancouver: کپی

    خزیمه وجیهه، صفاریان طوسی محمدرضا. اثربخشی آموزش شناختی رفتاری بر اضطراب و امید به زندگی مادران کودکان با ناتوانی یادگیری. مطالعات ناتوانی[Internet]. 1397؛8(- ):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/517192/fa

    IEEE: کپی

    وجیهه خزیمه، و محمدرضا صفاریان طوسی، “اثربخشی آموزش شناختی رفتاری بر اضطراب و امید به زندگی مادران کودکان با ناتوانی یادگیری،” مطالعات ناتوانی، vol. 8، no. - ، pp. 0–0، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/517192/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button