مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

428
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

188
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نسبت زبان پارسی با بازسازی جامعوی در ایران و ذهن ترجمه ای

صفحات

 صفحه شروع 89 | صفحه پایان 109

چکیده

 این متن که در پی طرح فرضیه یی برای شناخت نقش کلیت علوم انسانی است, می کوشد, با کاوش سریع کوشش های معطوف و ناظر به امر بازسازی جامعوی در چند دوره حاد تاریخ ایران, نقش زبان را در فرآیندهای گسسته و پیوسته ایده های بازسازی جامعه اجمالا شناسایی کرده, سرانجام با مقایسه نوع و نقش ترجمه در علوم انسانی ما در دوره اخیر, تاثیر ترجمه را بر ایده ها و کوشش های بازسازی جامعه دریابد. ابتدا ایده های بازسازی پس از حمله اعراب تا قبل از فردوسی و پس از او, به منظور پی بردن به چرایی تلاش فردوسی برای پی افکندن امر بازسازی بر آرمان, رهیافت و منطق زبانی اش با یکدیگر مقایسه می شوند. سپس, سایر ایده های بازسازی در دو تحول پس از حمله مغول و پس از صفویه و میزان موفقیت آن ها ارزیابی می شوند. متن به تشریح اجمالی نسبت علوم انسانی با زبان پارسی در شرایطی می پردازد که منطق تحول بر اساس عملکرد ترجمه در جهان ذهن و زبان ما رقم می خورد. نتیجه کاوش پیشنهاد می کند که نوعی فقدان توجه به مبانی معرفت شناختی زبان به طور خاص, به کلیت زبان پارسی به طور عام و به کلیت امر جامعوی به طور اعم, در طرح واره های علوم انسانی اخیر ما به چشم می آیند که در این میان عامل ترجمه از تاثیر بسیاری برخوردار بوده و هست. مقاله, این فرضیه را مطرح می کند که «احتمال موفقیت علوم انسانی در ایفای کارکردشان در امر بازسازی جامعوی ایران, تابعی از نسبت توجه این علوم به مبانی معرفتی جامعه ایران» است. مباحث مربوط به ترجمه که مستخرج از پژوهشی جامع با عنوان «مسائل جامعوی ترجمه و مترجمان ایران [2] » است, پیشنهاد می کنند که آنچه در دو قرن اخیر در ایران واقع شده فرو کاستن اندیشه به ترجمه و پیدایی ذهن ترجمه ای بوده است و لذا احتمالی برای موفقیت علوم انسانی در ادامه این روند متصور نیست, بلکه ایفای کارکرد این علوم «تابعی از نسبت توجه به بنیادهای معرفت شناختی زبان پارسی در ایران است».

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خلیلی، اسمعیل، و گرانسایه، ریحانه. (1394). نسبت زبان پارسی با بازسازی جامعوی در ایران و ذهن ترجمه ای. مجله جامعه شناسی ایران، 16(1)، 89-109. SID. https://sid.ir/paper/517415/fa

    Vancouver: کپی

    خلیلی اسمعیل، گرانسایه ریحانه. نسبت زبان پارسی با بازسازی جامعوی در ایران و ذهن ترجمه ای. مجله جامعه شناسی ایران[Internet]. 1394؛16(1):89-109. Available from: https://sid.ir/paper/517415/fa

    IEEE: کپی

    اسمعیل خلیلی، و ریحانه گرانسایه، “نسبت زبان پارسی با بازسازی جامعوی در ایران و ذهن ترجمه ای،” مجله جامعه شناسی ایران، vol. 16، no. 1، pp. 89–109، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/517415/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button