مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,195
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

331
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل گفتمان انتقادی شعر دفاع مقدس برای کودکان از منظر رهیافت ون لیون (2008 م.)

صفحات

 صفحه شروع 121 | صفحه پایان 160

چکیده

 این تحقیق به بررسی مولفه های گفتمان مدار موجود در اشعار دفاع مقدس برای کودک و نوجوان پرداخته و سعی در بیان این مطلب دارد که تا چه حد و به چه منظور شاعران کودک در اشعار خویش از این مولفه ها استفاده کرده اند و با پوشیدگی سخن می گویند. همچنین این تحقیق به بررسی تغییر نگرش شاعران نسبت به مساله جنگ و چگونگی بازنمایی آن در شعر کودک پرداخته است. بر این اساس, 6 کتاب از 3 شاعر انتخاب و بررسی شد. تعداد ساختارهای گفتمان مدار موجود در اشعار با اندکی تعدیل بر اساس الگوی ون لیون (2008 م.) مشخص شد. در ادامه برای بررسی نگرش و مفهوم هویت ملی از الگوی پیشنهادی این تحقیق استفاده گردید. بر این اساس, مشخص شد که در اشعار مخصوص کودک و نوجوان نیز از مولفه های گفتمان مدار استفاده می شود و بسامد مولفه های ادبی در آن ها بیشتر است. شاعران برای انتقال مفهوم مثبتی از هویت ملی از مولفه های ادبی بهره می جویند. همچنین شاعران کودک و نوجوان از سال های اولیه پس از جنگ تا دوره کنونی با روندی تغییرپذیر در نگرش, نسبت به این مساله شعر سروده اند. این تغییرپذیری در گفتمان و سبک اشعار مشهود است. در بعد نگرش به جنگ و ارزشگذاری شاعران, روندی فراملی و انسان شناسانه را دنبال کرده اند و این نگرش با توجه به نسل آثار شاعران مورد بررسی در دهه دوم پس از جنگ بیشتر شده است. در شعر دفاع مقدس, هویت ملی مساله ای بسیار مهم است که به کرات بروز می کند و شاعران آگاهانه یا ناخودآگاه به آن می پردازند. ادبیات کودک و نوجوان حیطه ای بسیار منعطف است که در صورت تحقیقات بیشتر روی آن در موارد لزوم قابل تعدیل و بازخوانی است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مقداری، صدیقه سادات، و جهانگیری، شکوفه. (1394). تحلیل گفتمان انتقادی شعر دفاع مقدس برای کودکان از منظر رهیافت ون لیون (2008 م.). متن پژوهی ادبی (زبان و ادب پارسی)، 19(65)، 121-160. SID. https://sid.ir/paper/517957/fa

    Vancouver: کپی

    مقداری صدیقه سادات، جهانگیری شکوفه. تحلیل گفتمان انتقادی شعر دفاع مقدس برای کودکان از منظر رهیافت ون لیون (2008 م.). متن پژوهی ادبی (زبان و ادب پارسی)[Internet]. 1394؛19(65):121-160. Available from: https://sid.ir/paper/517957/fa

    IEEE: کپی

    صدیقه سادات مقداری، و شکوفه جهانگیری، “تحلیل گفتمان انتقادی شعر دفاع مقدس برای کودکان از منظر رهیافت ون لیون (2008 م.)،” متن پژوهی ادبی (زبان و ادب پارسی)، vol. 19، no. 65، pp. 121–160، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/517957/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button