مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

457
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

177
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل روان سنجی پرسشنامه سبک اسنادی در دانشجویان ایرانی

صفحات

 صفحه شروع 79 | صفحه پایان 101

چکیده

 هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین ویژگی های روان سنجی نسخه فارسی پرسشنامة سبک اسنادی در دانشجویان ایرانی انجام شد. روش: روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری 6000 دانشجوی مجتمع ولیعصر دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز بود که از میان آن ها 270 دانشجوی کارشناسی به تعداد 93 پسر و 177 دختر با روش نمونه گیری چندمرحله ای انتخاب و پرسشنامة سبک اسنادی پیترسون, سیمل, بی یر, آبرامسون, متالسکی و سلیگمن, (1982) و پرسشنامة هیجان های پیشرفت پکران, گوئتز و پری, 2005 در مورد آن ها اجرا شد. یافته ها: نتایج حاصل از تحلیل عاملی تاییدی نشان داد ساختار عاملی پرسشنامة سبک اسنادی برای موقعیت های مثبت و منفی شامل سه بُعد درونی/ بیرونی, پایدار/ ناپایدار و فراگیر/ ویژه است. افزون بر این, همبستگی مثبت اسنادهای علّی مثبت با هیجان های پیشرفت مثبت, در مقابل رابطة منفی اسنادهای علّی مثبت با هیجان های پیشرفت منفی, و همبستگی مثبت اسنادهای علّی منفی با هیجان های پیشرفت منفی, در مقابل همبستگی منفی بین اسنادهای علّی منفی با هیجان های مثبت, حاکی از روایی همگرای پرسشنامة سبک اسنادی و مقادیر ضرایب همسانی درونی ابعاد مختلف اسنادهای علّی مثبت و منفی در پرسشنامة سبک اسنادی قابل قبول بود. نتیجه گیری: در مجموع, نتایج مطالعة حاضر نشان داد پرسشنامة سبک اسنادی برای سنجش مفهوم اسنادهای علّی در دانشجویان ایرانی ابزاری روا و پایا است و در پژوهش های روان شناحتی می توان از آن استفاده کرد

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شکری، امید، تمیزی، نوشین، آزاد عبدالله پور، محمد، و تقوایی نیا، علی. (1394). تحلیل روان سنجی پرسشنامه سبک اسنادی در دانشجویان ایرانی. روان شناسی کاربردی، 9(1 (پیاپی 33) )، 79-101. SID. https://sid.ir/paper/518376/fa

    Vancouver: کپی

    شکری امید، تمیزی نوشین، آزاد عبدالله پور محمد، تقوایی نیا علی. تحلیل روان سنجی پرسشنامه سبک اسنادی در دانشجویان ایرانی. روان شناسی کاربردی[Internet]. 1394؛9(1 (پیاپی 33) ):79-101. Available from: https://sid.ir/paper/518376/fa

    IEEE: کپی

    امید شکری، نوشین تمیزی، محمد آزاد عبدالله پور، و علی تقوایی نیا، “تحلیل روان سنجی پرسشنامه سبک اسنادی در دانشجویان ایرانی،” روان شناسی کاربردی، vol. 9، no. 1 (پیاپی 33) ، pp. 79–101، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/518376/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button