مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

665
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

356
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی پایایی، روایی و تحلیل عاملی تاییدی پرسشنامه جدایی روان شناختی در بین دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 159 | صفحه پایان 189

چکیده

 زمینه: پرسشنامه جدایی روان شناختی, ادراکات افراد در مورد جدایی روان شناختی از والدین را ارزیابی می کند. هدف: پژوهش حاضر باهدف بررسی ویژگی های روان سنجی فرم فارسی پرسشنامه جدایی روان شناختی, شامل پایایی, روایی, تغییرناپذیری اندازه گیری در بین گروه های جنسی و تحلیل عاملی, به منظور آماده سازی جهت کاربرد در پژوهش های تربیتی و بالینی انجام شده است. روش: در پژوهش مقطعی حاضر, از بین جامعه آماری (3434 دانشجوی کارشناسی), 424 دانشجوی کارشناسی با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شده و پرسشنامه های جدایی روان شناختی هافمن (1984) و دلبستگی همسالان آرمسدن گرینبرگ (1987) را تکمیل کردند. یافته ها: نتایج تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که مدل چهار عاملی مقیاس جدایی روان شناختی (استقلال هیجانی, تعارضی, نگرشی و کنشی) از بیشترین برازش با داده ها برخوردار است. افزون بر این, برای آزمون تغییرناپذیری اندازه گیری پرسشنامه جدایی روان شناختی در بین گروه های جنسی, تحلیل چند گروهی انجام گرفت. نتایج تحلیل چند گروهی نشان داد که پرسشنامه جدایی روان شناختی در مدل-های محدود در بین گروه های جنسی یکنواخت است. همسانی درونی پرسشنامه برحسب ضرایب آلفای کرونباخ در مورد گروه نمونه محاسبه و تایید شد. نتیجه گیری: به طور کلی, یافته های پژوهش بیانگر این است ساختار عاملی پرسشنامه جدایی روان شناختی از برازش مطلوبی برای دانشجویان کارشناسی سال اول برخوردار است و می تواند به عنوان ابزاری معتبر در سنجش ابعاد استقلال دانشجویان مورداستفاده قرار گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    واحدی، شهرام. (1394). بررسی پایایی, روایی و تحلیل عاملی تاییدی پرسشنامه جدایی روان شناختی در بین دانشجویان. اندازه گیری تربیتی، 6(20)، 159-189. SID. https://sid.ir/paper/518543/fa

    Vancouver: کپی

    واحدی شهرام. بررسی پایایی, روایی و تحلیل عاملی تاییدی پرسشنامه جدایی روان شناختی در بین دانشجویان. اندازه گیری تربیتی[Internet]. 1394؛6(20):159-189. Available from: https://sid.ir/paper/518543/fa

    IEEE: کپی

    شهرام واحدی، “بررسی پایایی, روایی و تحلیل عاملی تاییدی پرسشنامه جدایی روان شناختی در بین دانشجویان،” اندازه گیری تربیتی، vol. 6، no. 20، pp. 159–189، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/518543/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button