مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

419
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

518
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

راهبرد تعاملی توضیحی در آموزش علوم انسانی

صفحات

 صفحه شروع 107 | صفحه پایان 134

چکیده

 این پژوهش با هدف دستیابی به رویکردی در آموزش علوم انسانی, به بررسی شیوه های تدریس موثر در علوم انسانی در دانشگاه های ایران پرداخته است. برای این منظور چگونگی آموزش استادان بزرگ علوم انسانی و اجتماعی در ایران واکاویده شد. برای دستیابی به چگونگی آموزش این استادان بزرگ از روشی غیرمستقیم در پژوهش بهره گرفته شد: تجارب زیسته استادان کنونی علوم انسانی از حضور در کلاس آن استادان بزرگ در قالب خاطرات آنان بازنمایی گردید. در این بازنمایی از راهبرد پدیدارشناسی تفسیری بهره گرفته شد. مشارکت کنندگان به صورت هدفمند, انتخاب شدند و فرآیند گردآوری داده ها به روش مصاحبه تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. بر مبنای نتایج تحقیق, اساتید مذکور در کار تدریس خود, دو گونه راهبرد داشته اند: راهبرد ساختاری (کلاس درس منظم و مشارکتی) و راهبرد فرایندی (آموزش در سه گام آموزنده, کاربردی و انتقادی). این راهبردها برای رسیدن به آرمان هایی مانند یادگیری دانش نظری, توان تحلیل و نقادی, و برخوردارشدن شاگردان از منش آکادمیک بوده است. اجرای این راهبرد تدریس خود نیازمند برخورداری استاد از دو ویژگی است: دانش منسجم و روزآمد و کم نظیر, و مهارت اجتماعی بالا در تعامل با شاگردان.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رحیم زاده، افسانه، بلندهمتان، کیوان، و سلیمی، جمال. (1398). راهبرد تعاملی توضیحی در آموزش علوم انسانی. راهبرد فرهنگ، 12(46 )، 107-134. SID. https://sid.ir/paper/519189/fa

    Vancouver: کپی

    رحیم زاده افسانه، بلندهمتان کیوان، سلیمی جمال. راهبرد تعاملی توضیحی در آموزش علوم انسانی. راهبرد فرهنگ[Internet]. 1398؛12(46 ):107-134. Available from: https://sid.ir/paper/519189/fa

    IEEE: کپی

    افسانه رحیم زاده، کیوان بلندهمتان، و جمال سلیمی، “راهبرد تعاملی توضیحی در آموزش علوم انسانی،” راهبرد فرهنگ، vol. 12، no. 46 ، pp. 107–134، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/519189/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button