مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,237
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

راهبردهای مطلوب برای آموزش علوم انسانی در دانشگاه های کشور

صفحات

 صفحه شروع 85 | صفحه پایان 128

چکیده

 استادان رشته های علوم انسانی همچون سایر استادان که در دیسیپلین های دیگر تخصص دارند, از صلاحیت های لازم در حوزه طراحی آموزشی برخوردار نیستند. گزارش های ارزیابی درونی از جمله مستنداتی است که بر درستی این مدعا صحه می گذارد. البته اگر به شرایط جذب استادان در نظام آموزشی ایران بنگریم نیز معلوم می شود که برخورداری از شایستگی های حرفه ای (تدریس) اساسا مورد توجه نبوده و لذا آنچه از شواهد تجربی به دست آمده, چنان است که به طور منطقی انتظار می رود. یکی از اقداماتی که برای رویارویی موثر با این وضعیت لازم است, تبیین الگوها و راهبردهای مطلوب تدریس برای رشته های علوم انسانی است. این هدفی است که در این پژوهش تعقیب شده است. علوم انسانی از آن حیث مورد تاکید است که از یک سو به دلیل تنوع اهداف یادگیری, نیازمند تنوع بیشتری در راهبرد های تدریس است و از سوی دیگر, آموزش در این رشته ها در مقیاس وسیع تری به راهبردها و الگوهای تدریس سنتی متکی است. در این پژوهش با رویکردی میان رشته ای و از ابعاد گوناگون, هدف شناسایی الگوها و راهبردهای مطلوب تدریس علوم انسانی مورد کاوش قرار گرفته است. به دیگر سخن در طراحی پژوهش, مطالعات فرعی متعددی تعریف شده اند که از منظرهای گوناگون به این پرسش که الگوها و راهبردهای مطلوب کدامند, پاسخ داده است. منظرهای یادشده عبارت بوده اند از: فلسفی و معرفت شناختی, تحلیل سیلست ها, تحلیل ضرورت های فناوری اطلاعات و ارتباطات, تحلیل پژوهش های انجام شده و شواهد تحربی و بالاخره تجربه های زیسته استادان منتحب. از نظر روش شناختی برای دستیابی به یک ترکیب همگونی از الگوها و راهبردها باید تدابیر لازم اندیشیده می شد. در این راستا, دو تدبیر به کار گرفته شد. یکی برشماری الگوها و راهبردهای اولیه از منابع تخصصی که به عنوان مرجع مورد استفاده کلیه محققان قرار گرفت. تدبیر دوم به شناسایی چالش های تحقق الگوها و راهبردها در آموزش عالی ایران بازمی گشت که خود به مرجع دوم محققان بدل شد تا یافته های مطالعات فرعی در آینه چالش های بومی مورد بازبینی و ارزیابی قرار گیرند. الگوها و راهبردهای شناسایی شده در این پژوهش می توانند زمینه مناسبی برای تدارک دوره های آموزشی و توانمند سازی حرفه ای استادان باشد. پیشنهادها و سیاست های اجرایی متعدد دیگری نیز از یافته های این پژوهش به دست آمده که در مقاله تشریح شده اند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    مهرمحمدی، محمود، فراستخواه، مقصود، باقری، خسرو، فاضلی، نعمت اله، موسی پور، نعمت اله، عطاران، محمد، و حاتمی، جواد. (1390). راهبردهای مطلوب برای آموزش علوم انسانی در دانشگاه های کشور. آموزش عالی ایران، 4(1 (پیاپی 13))، 85-128. SID. https://sid.ir/paper/135871/fa

    Vancouver: کپی

    مهرمحمدی محمود، فراستخواه مقصود، باقری خسرو، فاضلی نعمت اله، موسی پور نعمت اله، عطاران محمد، حاتمی جواد. راهبردهای مطلوب برای آموزش علوم انسانی در دانشگاه های کشور. آموزش عالی ایران[Internet]. 1390؛4(1 (پیاپی 13)):85-128. Available from: https://sid.ir/paper/135871/fa

    IEEE: کپی

    محمود مهرمحمدی، مقصود فراستخواه، خسرو باقری، نعمت اله فاضلی، نعمت اله موسی پور، محمد عطاران، و جواد حاتمی، “راهبردهای مطلوب برای آموزش علوم انسانی در دانشگاه های کشور،” آموزش عالی ایران، vol. 4، no. 1 (پیاپی 13)، pp. 85–128، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/135871/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا