مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,387
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

5,521
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

سازمان دهی میان رشته ای برنامه درسی با تاکید بر اثربخش سازی محتوای دروس

صفحات

 صفحه شروع 97 | صفحه پایان 122

چکیده

 پژوهش حاضر به دنبال تبیین ماهیت برنامه درسی میان رشته ای و نسبت آن با اثربخشی محتوای برنامه درسی مدارس است. سازمان دهی میان رشته ای؛ ارتباط دادن و درهم آمیختن محتوا و فرایندهای برنامه درسی به منظور انسجام و تعمیق تجربیات یادگیری فراگیران است. روش انجام پژوهش توصیفی از نوع تحلیل اسنادی و به منظور گردآوری داده های لازم جهت پاسخ گویی به سوال های پژوهش, اسناد و مدارک موجود و مرتبط با استفاده از فرم گردآوری داده جمع آوری و به شیوه کیفی, تحلیل شده است. یافته های پژوهش نشان داد؛ صاحب نظران هر یک تعریف خاصی از سازماندهی میان رشته ای داشته و معتقدند؛ سازمان دهی میان رشته ای جزو روش های سازماندهی با محوریت رشته است که می توان آن را درهم آمیختن محتوا, فرایندها و مهارت های برنامه درسی به منظور انسجام تجربیات یادگیری, تعریف نمود. عمده ترین مولفه های مبین برنامه درسی اثربخش شامل؛ معناداری محتوای برنامه درسی, فعال بودن یادگیرنده در فرایند ارائه محتوا, ارتباط محتوا با زندگی, درگیر شدن یادگیرنده با محتوا, قابلیت فهم و تناسب محتوا با استعدادهای یادگیرنده است. نمونه های تجربی بهره گیری از سازماندهی میان رشته ای به منظور اثربخش سازی محتوا را می توان در گزارش های؛ اشمیت (1983), فرند (1984), آشباخر (1991), لیوتان (1991), ویلت (1992), سیمانو و کلوتس (1997), ملنیک و شوبرت (1997), اریکسون (1998), تاپ, گراندگنت, استلر, پاولوسکی و بوندی (1998), سوزان (1998) و پنا, براون, آدامز, دکر (1999) یافت. نتایج مبین اثربخشی سازماندهی میان رشته ای برنامه درسی در زمینه هایی چون؛ یادگیری معنادار, به فعالیت واداشته شدن یادگیرندگان, پرهیز از حفظ طوطی وار, انطباق محتوا با زندگی, رعایت اصل قابل فهم بودن, تناسب محتوا با مختصات یادگیرنده و زمینه سازی برای یادگیری های آتی دانست.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    احمدی، پروین، سبحانی نژاد، مهدی، و امیری، مهدی. (1394). سازمان دهی میان رشته ای برنامه درسی با تاکید بر اثربخش سازی محتوای دروس. پژوهش های آموزش و یادگیری (دانشور رفتار)، 22 (دوره جدید)(6)، 97-122. SID. https://sid.ir/paper/520440/fa

    Vancouver: کپی

    احمدی پروین، سبحانی نژاد مهدی، امیری مهدی. سازمان دهی میان رشته ای برنامه درسی با تاکید بر اثربخش سازی محتوای دروس. پژوهش های آموزش و یادگیری (دانشور رفتار)[Internet]. 1394؛22 (دوره جدید)(6):97-122. Available from: https://sid.ir/paper/520440/fa

    IEEE: کپی

    پروین احمدی، مهدی سبحانی نژاد، و مهدی امیری، “سازمان دهی میان رشته ای برنامه درسی با تاکید بر اثربخش سازی محتوای دروس،” پژوهش های آموزش و یادگیری (دانشور رفتار)، vol. 22 (دوره جدید)، no. 6، pp. 97–122، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/520440/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button