مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

4,792
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,497
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مفهوم تعالی و نقد وضعیت موجود آن در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ایران

صفحات

 صفحه شروع 25 | صفحه پایان 44

چکیده

 این پژوهش با هدف تبیین مفهوم تعالی و ارزیابی جایگاه آن در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به منظور طرح زمینه های کاربست در برنامه درسی اجرا شده است. روش پژوهش آمیخته (تحلیل اسنادی, تحلیل محتوا و مصاحبه نیمه ساختاریافته) است. جامعه پژوهشی شامل سه بخش است: متون اسلامی مرتبط با تعالی, متن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و متخصصان حوزه های برنامه درسی و فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی. با توجه به ماهیت موضوع از نمونه گیری هدفمند استفاده شده است. ابزارهای اندازه گیری فرم فیش برداری, سیاهه تحلیل محتوا و سوالات مصاحبه است. داده های اسنادی و مصاحبه به شیوه کیفی و داده های تحلیل محتوا با استفاده از شاخص های کمی در فرایند تحلیلی نرم افزار آنتروپی شانون نسخه 2015 مورد بررسی قرار گرفته اند. عمده ترین یافته های پژوهش بیان گر آن است که: 1- چارچوب مفهومی تعالی را می توان بر اساس مدارک و مستندات مرتبط در پنج بعد و 59 مولفه تدوین کرد. 2- در مجموع 410 مرتبه به مولفه های تعالی در سند تحول بنیادین آموزش وپرورش توجه شده که میزان تراکم آن در بخش هدف های عملیاتی و راهکارها با 104 فراوانی و 25.4 درصد زیاد و در بخش بیانیه ماموریت با 9 فراوانی و 2.2 درصد کم است. 3- بین ابعاد مورد بررسی بعد سیاسی با میزان بار اطلاعاتی 0.911 و ضریب اهمیت 0.284 بیشترین توجه را به خود اختصاص داده, این در حالی است که به بعد اجتماعی با میزان بار اطلاعاتی 0.701 و ضریب اهمیت 0.219 کم تر توجه شده است. 4- با توجه به نظرات متخصصان, عمده ترین زمینه های کاربست ابعاد و مولفه های تعالی در برنامه درسی را می توان در قالب چهار عنصر اصلی (اهداف, محتوا, روش های یاددهی - یادگیری و ارزشیابی) و 47 مضمون فرعی ذکر شده در مقاله حاضر, تامین کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سبحانی نژاد، مهدی، نجفی، حسن، و نورآبادی، سولماز. (1396). مفهوم تعالی و نقد وضعیت موجود آن در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ایران. مطالعات ملی، 18(2 (70))، 25-44. SID. https://sid.ir/paper/521024/fa

    Vancouver: کپی

    سبحانی نژاد مهدی، نجفی حسن، نورآبادی سولماز. مفهوم تعالی و نقد وضعیت موجود آن در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ایران. مطالعات ملی[Internet]. 1396؛18(2 (70)):25-44. Available from: https://sid.ir/paper/521024/fa

    IEEE: کپی

    مهدی سبحانی نژاد، حسن نجفی، و سولماز نورآبادی، “مفهوم تعالی و نقد وضعیت موجود آن در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ایران،” مطالعات ملی، vol. 18، no. 2 (70)، pp. 25–44، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/521024/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button