Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

586
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

691
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی رواندرمانی مثبت نگر به شیوه گروهی بر سازگاری اجتماعی، عاطفی و آموزشی دانش آموزان پسر ناسازگار متوسطه اول

صفحات

 صفحه شروع 209 | صفحه پایان 227

چکیده

 هدف: هدف پژوهش تعیین اثربخشی رواندرمانی مثبت نگر گروهی بر سازگاری دانش آموزان پسر ناسازگار متوسطه اول بود. روش: روش پژوهش شبه آزمایشی با گروه گواه, پیش آزمون, پس آزمون, پیگیری 3 ماهه و جامعه آماری شامل 240 دانش آموز پسر پایه هفتم, هشتم و نهم, دوره متوسطه اول, مدرسه آیت الله خامنه ای, شهرستان فریمان خراسان رضوی در سال تحصیلی 97-1396 بود. با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند, از میان 5 مدرسه پسرانه شهرستان که دارای بیشترین دانش آموزان ناسازگار بود؛ 1 مدرسه به تصادف انتخاب و 50 دانش آموز که نمره های بالایی در ناسازگاری داشتند؛ انتخاب و به شکل تصادفی در گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند و بعد از ریزش نمونه ها 17 نفر در گروه گواه و 17 نفر در گروه آزمایش باقی ماندند. ابزارهای گردآوری داده ها, پرسشنامه سازگاری دانش آموزان دبیرستانی سینها و سینگ 1993 و برنامه درمانی روان شناسی مثبت گرای مگیارموئی, 2009 بود که در 10 جلسه 60 دقیقه ای, هفته ای یکبار در مورد گروه آزمایش اجرا و داده ها با استفاده از تحلیل واریانس مختلط با اندازه گیری مکرر تحلیل شد. یافته ها: نتایج نشان داد که رواندرمانی مثبت نگر گروهی بر سازگاری کل (60/19 =F, 01/0 =P), سازگاری آموزشی (04/8 =F, 01/0 =P), سازگاری اجتماعی (55/7 =F, 01/0 =P) و سازگاری عاطفی (76/3 =F, 05/0 =P) اثر داشته و این اثر در مرحله پیگیری پایدار مانده است. نتیجه گیری: از آنجا که رواندرمانی مثبت نگر باعث شناخت توانایی های خود و دیگران, مدیریت هیجان های منفی و افزایش رضایت اطرافیان از دانش-آموز و در نتیجه کاهش ناسازگاری آن ها می شود؛ بنابراین می توان از آن به عنوان روش مداخله ای مؤثری برای کاهش ناسازگاری کودکان و نوجوانان در مدارس استفاده کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    جوانمرد، جواد، رجایی، علیرضا، و خسروپور، فرشید. (1398). اثربخشی رواندرمانی مثبت نگر به شیوه گروهی بر سازگاری اجتماعی, عاطفی و آموزشی دانش آموزان پسر ناسازگار متوسطه اول. روان شناسی کاربردی، 13(2 (پیاپی 50) )، 209-227. SID. https://sid.ir/paper/521329/fa

    Vancouver: کپی

    جوانمرد جواد، رجایی علیرضا، خسروپور فرشید. اثربخشی رواندرمانی مثبت نگر به شیوه گروهی بر سازگاری اجتماعی, عاطفی و آموزشی دانش آموزان پسر ناسازگار متوسطه اول. روان شناسی کاربردی[Internet]. 1398؛13(2 (پیاپی 50) ):209-227. Available from: https://sid.ir/paper/521329/fa

    IEEE: کپی

    جواد جوانمرد، علیرضا رجایی، و فرشید خسروپور، “اثربخشی رواندرمانی مثبت نگر به شیوه گروهی بر سازگاری اجتماعی, عاطفی و آموزشی دانش آموزان پسر ناسازگار متوسطه اول،” روان شناسی کاربردی، vol. 13، no. 2 (پیاپی 50) ، pp. 209–227، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/521329/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا