Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

827
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

452
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

آموزش سواد اطلاعاتی به کودکان 7 تا 11 ساله ایرانی

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

 هدف: استخراج اهداف آموزشی جهت پیاده سازی آموزش سواد اطلاعاتی به کودکان ایرانی(7-11 سال), مبتنی بر استانداردهای سواد اطلاعاتی ارائه شده از سوی انجمن کتابخانه های مدارس آمریکا (AASL) مورد نظر این پژوهش است. روش: از روش های مرور متون (جهت تهیه اهداف آموزشی اولیه سواد اطلاعاتی بر اساس استاندارد AASL), پیمایشی (از طریق پرسشنامه محقق ساخته جهت تهیه اهداف مناسب برای آموزش سواد اطلاعاتی به کودکان از دیدگاه کادر آموزشی یک دبستان), گروه متمرکز (از طریق مصاحبه گروهی جهت مشخص نمودن سنین مناسب آموزش هر هدف و ترتیب بندی آن ها بر اساس دیدگاه کادر آموزشی یک دبستان) استفاده شد. یافته ها: اهداف آموزشی مناسب برای آموزش سواد اطلاعاتی به کودکان ایرانی(7-11 سال) را به سه دسته کلی دسته بندی می شوند: دسترسی موثر و کارامد به اطلاعات(شناخت منابع اطلاعاتی, توانایی طرح سؤال, ترسیم شبکه مفهومی و. . . ), ارزیابی اطلاعات(فهم متن, تشخیص ربط با نیاز اطلاعاتی, تشخیص منابع اطلاعاتی مناسب), استفاده از اطلاعات(توانایی سخنرانی در مقابل گروه, یادداشت برداری, اسلاید, تهیه متن علمی با درج منابع). استخراج اهداف آموزشی از استانداردهای سواد اطلاعاتی به کودکان 7 تا 11 سال نشان می دهد اولویت اصلی در این مقطع سنی بر آموزش دسترسی به منابع اطلاعاتی است. استاندارد مربوط به ارزیابی و استفاده از اطلاعات در این سن کمتر امکان آموزش دارد. تأکید در این سنین بر درک متن و ربط متن با نیاز اطلاعاتی و گزینش اطلاعات مناسب با نیاز اطلاعاتی است. برخی از استفاده های اطلاعاتی نیز به خاطر سپاری, تصمیم گیری و تعاملات بین فردی است و سایر مواردی که می توان در این موضوع آموزش داد تقویت مهارت های نوشتاری و گفتاری ( ایجاد نوشته های علمی و ایراد سخنرانی مبتنی بر آن ), ساخت روزنامه دیواری یا دست سازه و کاردستی دانست. اصالت/ارزش: خروجی نهایی این پژوهش اهداف آموزشی کاملاً عملیاتی برای آموزش سواد اطلاعاتی به همراه نمونه طرح درس و نمونه تمرین های مورد نیاز است. استخراج اهداف آموزشی به عنوان یکی از اجزای برنامه درسی آموزش سواد اطلاعاتی اهمیت زیادی دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    پورصالحی، نسترن، فهیم نیا، فاطمه، و ناخدا، مریم. (1397). آموزش سواد اطلاعاتی به کودکان 7 تا 11 ساله ایرانی. تحقیقات اطلاع رسانی و کتابخانه های عمومی (پیام کتابخانه)، 24(2 (پیاپی 93) )، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/521652/fa

    Vancouver: کپی

    پورصالحی نسترن، فهیم نیا فاطمه، ناخدا مریم. آموزش سواد اطلاعاتی به کودکان 7 تا 11 ساله ایرانی. تحقیقات اطلاع رسانی و کتابخانه های عمومی (پیام کتابخانه)[Internet]. 1397؛24(2 (پیاپی 93) ):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/521652/fa

    IEEE: کپی

    نسترن پورصالحی، فاطمه فهیم نیا، و مریم ناخدا، “آموزش سواد اطلاعاتی به کودکان 7 تا 11 ساله ایرانی،” تحقیقات اطلاع رسانی و کتابخانه های عمومی (پیام کتابخانه)، vol. 24، no. 2 (پیاپی 93) ، pp. 0–0، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/521652/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا