Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,034
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

234
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثرات تجویز توام ممانتین و ویتامین D بر اختلالات یادگیری و حافظه فضایی در مدل بیماری آلزایمر موش های صحرایی نر بالغ

صفحات

 صفحه شروع 192 | صفحه پایان 203

چکیده

 زمینه و هدف بیماری آلزایمر شایع ترین علت دمانس در میان افراد مسن است. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی اثرات هم افزایی ممانتین و ویتامین D بر بهبود اختلالات یادگیری و حافظه فضایی در موش های صحرایی نر بالغ مدل بیماری آلزایمر انجام شده است. مواد و روش ها در این مطالعه تجربی موش های صحرایی نر نژاد ویستار به طور تصادفی به 9 گروه هفت تایی تقسیم شدند؛ کنترل, تخریب NBM (تخریب الکتریکی دو طرفه NBM), شاهد تخریب (ورود الکترود به NBM بدون القای جریان الکتریکی), تخریب NBM + حلال ممانتین و ویتامین D (سالین, روغن کنجد, سالین+روغن کنجد), تخریب NBM + ویتامین D, تخریبNBM + ممانتین و تخریب NBM + ویتامین D + ممانتین. یک هفته بعد, موش های صحرایی به مدت پنج روز با دستگاه ماز Y شکل آموزش دیدند. 25روز بعد از آموزش آزمون فراخوانی حافظه برای ارزیابی حافظه بلند مدت انجام گرفت. ملاحظات اخلاقی این مطالعه با کد اخلاقEE/ 97, 24, 3061243/ scu. ac. ir توسط کمیته اخلاق پژوهشی دانشگاه شهید چمران اهواز به تصویب رسیده است. یافته ها تخریب دوطرفه NBM منجر به کاهش یادگیری فضایی در مقایسه با گروه های کنترل و شاهد تخریب شد. در گروه های حلال ممانتین و ویتامین D در مقایسه با گروه تخریب NBM هیچ تغییری در یادگیری فضایی مشاهده نشد. یادگیری و حافظه فضایی در گروه تخریب NBM + ویتامین D + ممانتین (0/001˂ P) در مقایسه با گروه های تخریب NBM + ویتامین(D (P˂ 0/01 و تخریب NBM + ممانتین (0/05˂ P) به طور معنی داری بهبود یافت. علاوه بر این بین نتایج روز پنجم آموزش و آزمون فراخوانی حافظه روز سی ام تفاوت معنی داری مشاهده نشد. نتیجه گیری نتایج این مطالعه نشان می دهد که تجویز توام ویتامین D و ممانتین در مقایسه با ممانتین یا ویتامین D به تنهایی در بهبود اختلال یادگیری و حافظه فضایی در موش های صحرایی مدل بیماری آلزایمر موثرتر بوده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    زمانی، نسترن، و معاضدی، احمدعلی. (1398). اثرات تجویز توام ممانتین و ویتامین D بر اختلالات یادگیری و حافظه فضایی در مدل بیماری آلزایمر موش های صحرایی نر بالغ. مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک (ره‌ آورد دانش)، 22(6 (پیاپی 142) )، 192-203. SID. https://sid.ir/paper/522617/fa

    Vancouver: کپی

    زمانی نسترن، معاضدی احمدعلی. اثرات تجویز توام ممانتین و ویتامین D بر اختلالات یادگیری و حافظه فضایی در مدل بیماری آلزایمر موش های صحرایی نر بالغ. مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک (ره‌ آورد دانش)[Internet]. 1398؛22(6 (پیاپی 142) ):192-203. Available from: https://sid.ir/paper/522617/fa

    IEEE: کپی

    نسترن زمانی، و احمدعلی معاضدی، “اثرات تجویز توام ممانتین و ویتامین D بر اختلالات یادگیری و حافظه فضایی در مدل بیماری آلزایمر موش های صحرایی نر بالغ،” مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک (ره‌ آورد دانش)، vol. 22، no. 6 (پیاپی 142) ، pp. 192–203، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/522617/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا