Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,475
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

471
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی جامعه شناختی سهم عوامل ساختاری و یادگیری اجتماعی در بزهکاری نوجوانان مناطق حاشیه نشین شهر تبریز

صفحات

 صفحه شروع 143 | صفحه پایان 178

چکیده

 نوجوانان, سرمایه اصلی هر جامعه ای محسوب می شوند که در پویایی و تداوم حیات نظام اجتماعی و رشد و توسعه همه جانبه آن, نقش بسزایی دارند, از طرفی, مساله بزهکاری این قشر می تواند یک مانع جدی در راه شکوفایی استعدادهای فردی و توسعه و ترقی قلمداد شود. بنابراین مطالعه حاضر با هدف شناخت سهم عوامل ساختاری یادگیری اجتماعی در تبیین بزهکاری نوجوانان مناطق حاشیه نشین شهر تبریز نگاشته شده است.روش تحقیق مورد استفاده در پژوهش حاضر پیمایش است و جامعه آماری پژوهش شامل نوجوانان پسر 14- 19 سال به تعداد 53866 نفر شهر تبریز بوده که از این تعداد 320 نفر از طریق نمونه گیری هدفمند به عنوان نمونه نهایی انتخاب شده اند. همچنین برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزارهای SPSS و LISREL استفاده شده است. نتایج آزمون همبستگی متغیر بزهکاری نوجوانان با متغیرهای مستقل ساختاری یعنی آنومی اجتماعی, بی سازمانی اجتماعی, سن, پایگاه اجتماعی و اقتصادی و ساختار خانواده معنادار نبوده است, اما با ابعاد یادگیری اجتماعی یعنی تعاریف مثبت از مذهب (R=-0.18), تعاریف مثبت از قانون (R=-0.17) و شانس دستیابی به اهداف مثبت (R=-0.18) معکوس, ولی با تعاریف خنثی از عمل بزهکارانه (r=0.301), بزهکاری دوستان (R=0.636), افسردگی (R=0.14), روابطی منفی با والدین (R=0.209) مثبت بوده است. نتایج به دست آمده از تحلیل رگرسیونی بزهکاری نشان داد که از بین ابعاد یادگیری اجتماعی, بعد بزهکاری دوستان بیشترین تاثیر را بر بزهکاری نوجوانان داشته است و تمام متغیرهای باقی مانده در این مدل, 32 درصد از واریانس این متغیر را تبیین نموده اند, همچنین در مدل معادلات ساختاری, متغیرهای ساختاری نظری (آنومی اجتماعی و بی سازمانی اجتماعی) به عنوان علل دور, سبب فضاسازی بر روی یادگیری اجتماعی بزهکاری می شوند و فضای یادگیری اجتماعی نیز به عنوان علل نزدیک بزهکاری و کجروی تولید می کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    رسول زاده اقدم، صمد، جعفری، قاسم، سعادتی، موسی، و یوسفی اقدم، رحیم. (1394). بررسی جامعه شناختی سهم عوامل ساختاری و یادگیری اجتماعی در بزهکاری نوجوانان مناطق حاشیه نشین شهر تبریز. مطالعات جامعه شناختی شهری (مطالعات شهری)، 6(17)، 143-178. SID. https://sid.ir/paper/522683/fa

    Vancouver: کپی

    رسول زاده اقدم صمد، جعفری قاسم، سعادتی موسی، یوسفی اقدم رحیم. بررسی جامعه شناختی سهم عوامل ساختاری و یادگیری اجتماعی در بزهکاری نوجوانان مناطق حاشیه نشین شهر تبریز. مطالعات جامعه شناختی شهری (مطالعات شهری)[Internet]. 1394؛6(17):143-178. Available from: https://sid.ir/paper/522683/fa

    IEEE: کپی

    صمد رسول زاده اقدم، قاسم جعفری، موسی سعادتی، و رحیم یوسفی اقدم، “بررسی جامعه شناختی سهم عوامل ساختاری و یادگیری اجتماعی در بزهکاری نوجوانان مناطق حاشیه نشین شهر تبریز،” مطالعات جامعه شناختی شهری (مطالعات شهری)، vol. 6، no. 17، pp. 143–178، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/522683/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا