Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

625
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

559
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی نشانه شناختی تصاویر کتب کودکان بر اساس رویکرد نشانه شناسی اجتماعی: مطالعه موردی کتاب فارسی پایه اول دبستان

صفحات

 صفحه شروع 119 | صفحه پایان 140

چکیده

 از دیدگاه هلیدی (1994), زبان انسان دارای سه نقش اصلی بازنمودی, بینافردی و متنی است که هر یک به ترتیب توسط ساخت گذرایی, ساخت وجهی و ساخت موضوعی تحقق می یابند. در سال های اخیر, بر اساس این فرض که تصاویر نیز نوعی گفتمان به شمار می روند, کرس و ون لیوون به موازات سه فرانقش بالا, فرانقش های بازنمودی, تعاملی و ترکیبی را برای مطالعه تصاویر مطرح ساخته اند که توجه بسیاری از محققین را به خود جلب نموده است. هدف این مطالعه بررسی 20 تصویر از کتاب فارسی پایه اول دبستان بر اساس چارچوب ارائه شده توسط کرس و ون لیوون (1996) است. نتایج تحلیل سه نقش بازنمودی, تعاملی و ترکیبی بیانگر آن است که تصاویر این کتاب برآنند تا الگوهای مسلط فرهنگ ملی را به مخاطبان کودک خود ارائه و تفهیم نمایند. تصاویر غالبا انسان های عادی و زندگی روزمره و سنتی ایرانی را به نمایش می گذارند و به لحاظ جنسیتی نیز مردان بیش از زنان بازنمود یافته اند. از مجموع 20 تصویر تحلیل شده, موضوع اصلی 19 تصویر انسان بوده و تنها یک تصویر به موضوع حیوانات پرداخته است. بنابراین, می توان نتیجه گرفت که این تصاویر, تصویری نسبتا واقعی از زندگی مخاطبان منعکس می کنند. جایی که افراد, کنش ها و روابط اجتماعی آنها نقش و جایگاه مرکزی دارند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نظری طرهان، لیلا، و صابری، کوروش. (1396). بررسی نشانه شناختی تصاویر کتب کودکان بر اساس رویکرد نشانه شناسی اجتماعی: مطالعه موردی کتاب فارسی پایه اول دبستان. مطالعات زبان ها و گویش های غرب ایران، 5(19 )، 119-140. SID. https://sid.ir/paper/523106/fa

    Vancouver: کپی

    نظری طرهان لیلا، صابری کوروش. بررسی نشانه شناختی تصاویر کتب کودکان بر اساس رویکرد نشانه شناسی اجتماعی: مطالعه موردی کتاب فارسی پایه اول دبستان. مطالعات زبان ها و گویش های غرب ایران[Internet]. 1396؛5(19 ):119-140. Available from: https://sid.ir/paper/523106/fa

    IEEE: کپی

    لیلا نظری طرهان، و کوروش صابری، “بررسی نشانه شناختی تصاویر کتب کودکان بر اساس رویکرد نشانه شناسی اجتماعی: مطالعه موردی کتاب فارسی پایه اول دبستان،” مطالعات زبان ها و گویش های غرب ایران، vol. 5، no. 19 ، pp. 119–140، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/523106/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا