مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

388
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

175
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ظهور تصویر در رؤیای فرویدی و رؤیاپردازی باشلاری و تجلی آن بر زبان

صفحات

 صفحه شروع 71 | صفحه پایان 83

چکیده

 برای فروید, اثر ادبی همانند رؤیا, نوعی پرتو افکنی از روان نویسنده اش است. او با کنکاش در اثر ادبی, عقده های درونی مربوط به زندگی پیشین نویسنده را کشف می کند و در ورای من دوم نویسنده که در اثر ظاهر می شود, من حقیقی او را که با پوست و گوشت و استخوان, زندگی را لمس می کند, در می یابد. روانکاوی باشلار نه با ناخودآگاه, بلکه با بیداری, آگاهی و انسجام روانی شخص خیالپردازی که دست به خلق اثر می زند, گره خورده است.رؤیاپردازی قابلیت تولید تصویر در لحظه را به شخص رؤیاپرداز می دهد. بنابراین, برخلاف تصویر ایستا و منجمد و گذشته ای فروید که در رؤیا به نمایش در می آید, تصویر باشلار پویا, خودجوش و بریده از گذشته است و از آنجا که تصاویر برخاسته از تخیل در لحظه و آنچنانکه هستند, پدیدار می شوند, واژه ی هستی شناسی معنای خود را می یابد. از سوی دیگر, ارجاع گاستون باشلار به متد های روانکاوانه, نقش بسزایی در نیل به شناخت عینی دارد. باشلار, رؤیا پردازی را, معطوف شدن ذهن و آگاهی و تخیل به عالم ماده و دنیای چیزها می داند و از همین سو است که مسئله ی پدیدارشناسی در بطن اندیشه ی باشلار می گنجد. نفوذ در مرکز عالم ماده, قلب و روح هنرمند را فعال می کند و تصاویر را مستقیما به آگاهی او می فرستد. چنین درخشش تصویری در بداعت تمام خود, سوژه ای را می طلبد که پیش فرض ها را کنار گذارد و وارد دنیای جدیدی شود تا با آزادی از زنجیرهای کلامی , این بداعت و این دنیای جدید را در اثر و در قالب کلامی جدیدی, به منصه ی ظهور بنشاند. بدون تردید, ویژگی غیر منتظره ی تصویر ناب, در علم روانکاوی که همیشه به دنبال وقایع سرکوب شده ی گذشته است, بی معنا است.تناقض میان بار علیتی تصویر فرویدی و بار هستی شناسانه ی تصویر باشلاری, شیوه های خوانشی متفاوتی را می طلبد. روش باشلار بر خوانش دقیق و مکرر آثار جهت همدل و یکی شدن با تخیل خلاق نویسنده در لحظه ای که اثر را خلق کرده, مبتنی است. خواننده ی فرویدی نیز در صدد پس زدن حجاب اثربر می آید, تا گذشته ی خالق اثر را درک کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    تقوی فردود، زهرا. (1395). ظهور تصویر در رؤیای فرویدی و رؤیاپردازی باشلاری و تجلی آن بر زبان. نقد زبان و ادبیات خارجی (پژوهشنامه علوم انسانی)، 12(1 (پیاپی 16) )، 71-83. SID. https://sid.ir/paper/523299/fa

    Vancouver: کپی

    تقوی فردود زهرا. ظهور تصویر در رؤیای فرویدی و رؤیاپردازی باشلاری و تجلی آن بر زبان. نقد زبان و ادبیات خارجی (پژوهشنامه علوم انسانی)[Internet]. 1395؛12(1 (پیاپی 16) ):71-83. Available from: https://sid.ir/paper/523299/fa

    IEEE: کپی

    زهرا تقوی فردود، “ظهور تصویر در رؤیای فرویدی و رؤیاپردازی باشلاری و تجلی آن بر زبان،” نقد زبان و ادبیات خارجی (پژوهشنامه علوم انسانی)، vol. 12، no. 1 (پیاپی 16) ، pp. 71–83، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/523299/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button