مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

720
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

315
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

عوامل اثرگذار بر تکریم ارباب رجوع در حوزه بهداشت و درمان مبتنی بر قانون مدیریت خدمات کشوری

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 24

چکیده

 زمینه و هدف: طرح تکریم ارباب رجوع و جلب رضایت آنان, یکی از مباحث مهمی است که امروزه در دستگاه های دولتی مطرح است. پژوهش حاضر با هدف بررسی مقایسه ای عوامل اثرگذار بر تکریم ارباب رجوع در بیمارستان های امام سجاد (ع) و ولیعصر (عج) ناجا انجام گرفته است. روش ها: این پژوهش از نظر هدف, یک پژوهش کاربردی و از نظر روش گردآوری داده ها از نوع پیمایشی و از نظر روش تحلیل داده ها از نوع هم بستگی است. برای گردآوری داده ها از پرسش نامه استفاده شد که روایی محتوای آن توسط خبرگان و روایی سازه توسط تحلیل عاملی تأییدی تأیید شد و ضریب آلفای کرونباخ برای سنجش پایایی پرسش نامه 864/0 درصد به دست آمد. نمونه آماری مورد مطالعه در این پژوهش شامل 128 نفر از کارکنان بیمارستان های امام سجاد (ع) و ولیعصر (عج) ناجا در تهران بودند (هرکدام 64 نفر), که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. یافته ها: نتیجه تحلیل های آماری و آزمون فرضیات پژوهش به کمک ضریب هم بستگی اسپیرمن و رگرسیون چندگانه نشان داد که عوامل رفتاری (پایبندی اعتقادی, ویژگی شخصیتی و سبک ارتباطی) و عوامل ساختاری (اطلاع رسانی, آموزش کارکنان, منشور اخلاقی, امکانات و فنّاوری, ارائه بازخور و سازوکار تشویق و تنبیه) بر تکریم ارباب رجوع تأثیر معنی دار دارد. نتایج تحلیل میانگین های دو گروه نیز نشان داد در برخی از عوامل ساختاری تفاوت معنی دار بین میانگین دو گروه وجود دارد؛ حال آنکه در عوامل رفتاری تفاوت معنی داری بین میانگین دو گروه مشاهده نشد. نتیجه گیری: در بین عوامل ساختاری و رفتاری, عوامل ساختاری در تحقق تکریم ارباب رجوع از تأثیر بیشتری برخوردار است. بنابراین به نظر می رسد توجه بیشتر مدیران بیمارستان به مؤلفه های ساختاری سازمان (قوانین و مقررات, نظام های مدیریتی, فنّاوری های سازمانی و ارتباطی) از اهمیت زیادی برخوردار است. با توجه به اهمیت ویژگی های شخصیتی بر اساس نتایج آماری به نظر می رسد دقت بیشتر در استخدام کارکنان و یا به کارگماری ایشان در مناصبی که مستلزم ارتباط مداوم با بیماران و همراهان ایشان است ضروری است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اصغری، حرمت، ذاکری، محمد، و اسدی، اسماعیل. (1396). عوامل اثرگذار بر تکریم ارباب رجوع در حوزه بهداشت و درمان مبتنی بر قانون مدیریت خدمات کشوری. مدیریت منابع در نیروی انتظامی، 5(4 )، 1-24. SID. https://sid.ir/paper/523327/fa

    Vancouver: کپی

    اصغری حرمت، ذاکری محمد، اسدی اسماعیل. عوامل اثرگذار بر تکریم ارباب رجوع در حوزه بهداشت و درمان مبتنی بر قانون مدیریت خدمات کشوری. مدیریت منابع در نیروی انتظامی[Internet]. 1396؛5(4 ):1-24. Available from: https://sid.ir/paper/523327/fa

    IEEE: کپی

    حرمت اصغری، محمد ذاکری، و اسماعیل اسدی، “عوامل اثرگذار بر تکریم ارباب رجوع در حوزه بهداشت و درمان مبتنی بر قانون مدیریت خدمات کشوری،” مدیریت منابع در نیروی انتظامی، vol. 5، no. 4 ، pp. 1–24، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/523327/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button