Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,169
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

539
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

کارکردهای تربیت عقلانی از دیدگاه آیت الله جوادی آملی

صفحات

 صفحه شروع 29 | صفحه پایان 53

چکیده

 این پژوهش با هدف بررسی کارکردهای تربیت عقلانی از دیدگاه آیت الله جوادی آملی و با استفاده از روش توصیفی تحلیلی از نوع تحلیل محتوای کیفی انجام شده است. از دیدگاه استاد عقل انسان تربیت پذیر است و بار ارزشی دارد؛ زیرا از دید دیانت از یک سو به حق و باطل در حکمت نظری و از سوی دیگر به حسن و قبح در حکمت عملی مرتبط است و دارای ابعاد و اقسام نظری, عملی, دینی, برهانی, تجریدی, تجربی و کلامی و فلسفی است. تربیت عقلانی از دیدگاه جوادی آملی, کمال و اوصاف و ارزاق مورد نیاز انسان است تا او را به هدایت تشریعی برساند. از دیدگاه ایشان ربوبیت, سوق دادن شیء به سمت کمال آن است و رب کسی است که شأن او سوق دادن اشیا به سوی کمال و تربیت آنها باشد و این صفت به صورتی ثابت در او باشد. مفهوم تربیت عقلانی از دیدگاه جوادی آملی به تزکیه نفس و تهذیب روح است و این غرض همواره با پرورش و اصلاح عقل همراه است. در این راستا یافته های پژوهش دلالت دارد که استاد, تربیت عقلانی را پرورش قوه تفکر انسان برای انتقال از حیات معمول به حیات الهی می داند. تربیت عقلانی, علم و عمل انسان را عقال می بندد و با بستن پای هوی و هوس, شئون ادراکی و تحریکی انسان را تعدیل می کند. در پایان پس از گردآوری اطّلاعات و با بررسی آثار جوادی آملی به روش کتابخانه ای و تجزیه و تحلیل آنها به روش تحلیل محتوا به این نتایج دست یافته ایم که عبارت است از: رسیدن به حیات الهی, دوری از تعصب کورکورانه, وحدت درونی, هدایت عملی و سلوک به کوی حق.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رضایی، محمدجعفر، نوروزی، رضاعلی، و سپاهی، مجتبی. (1397). کارکردهای تربیت عقلانی از دیدگاه آیت الله جوادی آملی. پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، 26 (دوره جدید)(38 )، 29-53. SID. https://sid.ir/paper/523704/fa

    Vancouver: کپی

    رضایی محمدجعفر، نوروزی رضاعلی، سپاهی مجتبی. کارکردهای تربیت عقلانی از دیدگاه آیت الله جوادی آملی. پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی[Internet]. 1397؛26 (دوره جدید)(38 ):29-53. Available from: https://sid.ir/paper/523704/fa

    IEEE: کپی

    محمدجعفر رضایی، رضاعلی نوروزی، و مجتبی سپاهی، “کارکردهای تربیت عقلانی از دیدگاه آیت الله جوادی آملی،” پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، vol. 26 (دوره جدید)، no. 38 ، pp. 29–53، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/523704/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا