مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

449
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

437
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه اثربخشی آموزش ورزش مغزی و فرزنددرمانی مبتنی بر رابطه والد-کودک بر نشانگان نقص توجه/بیش فعالی

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

 هدف اختلال نقص توجه-بیش فعالی یکی از اختلالات بسیار شایع در دوران کودکی است که همواره مورد توجه متخصصان سلامت روان بوده است. این اختلال می تواند پیامدهای منفی در تمامی جوانب زندگی فرد داشته باشد. هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی برنامه ورزش مغزی و فرزنددرمانی مبتنی بر رابطه والد-کودک بر نشانگان این اختلال بود. روش بررسی روش پژوهش نیمه تجربی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمامی کودکان با اختلال نقص توجه/بیش فعالی بود که به مراکز مشاوره شهرستان گرگان مراجعه کرده بودند. از بین کودکان واجد شرایط با روش نمونه گیری تصادفی ساده, 30 نفر از دانش آموزان پسر 7 تا 11 ساله به همراه والدین شان انتخاب شدند. این افراد در دو گروه آزمایش (10 نفر در گروه ورزش مغزی و 10 نفر در گروه فرزنددرمانی) و یک گروه گواه (10 نفر) به صورت تصادفی گمارده شدند. پیش از شروع مداخله با استفاده از پرسشنامه کانرز از گروه ها پیش آزمون گرفته شد. سپس گروه های آزمایش تحت روش های درمانی قرار گرفتند. پس از آن از هر سه گروه پس آزمون و بعد از گذشت دو ماه, از گروه ها آزمون پیگیری به عمل آمد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل واریانس مکرر در سطح معناداری (0٫ 05=α ) با بسته نرم افزار SPSS نسخه 24 استفاده شد. یافته ها نتایج نشان داد که هر دو روش درمانی (0٫ 001< p) در کاهش نشانگان نقص توجه-بیش فعالی اثربخش بودند, با این وجود اثربخشی روش ورزش مغزی از فرزنددرمانی بیشتر بود (0٫ 001 p< ). نتیجه گیری با توجه به اثربخشی هر دو روش, پیشنهاد می شود از این روش های آموزشی به منظور بهبود وضعیت کودکان با اختلال نقص توجه/بیش فعالی در خانه و مدرسه استفاده شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    مرادی، پیمان، داوودی، حسین، حیدری، حسن، و آل یاسین، سیدعلی. (1397). مقایسه اثربخشی آموزش ورزش مغزی و فرزنددرمانی مبتنی بر رابطه والد-کودک بر نشانگان نقص توجه/بیش فعالی. مطالعات ناتوانی، 8(- )، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/523716/fa

    Vancouver: کپی

    مرادی پیمان، داوودی حسین، حیدری حسن، آل یاسین سیدعلی. مقایسه اثربخشی آموزش ورزش مغزی و فرزنددرمانی مبتنی بر رابطه والد-کودک بر نشانگان نقص توجه/بیش فعالی. مطالعات ناتوانی[Internet]. 1397؛8(- ):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/523716/fa

    IEEE: کپی

    پیمان مرادی، حسین داوودی، حسن حیدری، و سیدعلی آل یاسین، “مقایسه اثربخشی آموزش ورزش مغزی و فرزنددرمانی مبتنی بر رابطه والد-کودک بر نشانگان نقص توجه/بیش فعالی،” مطالعات ناتوانی، vol. 8، no. - ، pp. 0–0، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/523716/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button