مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

723
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

262
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

شاخص های روان سنجی مقیاس نگرش به خواندن برای دانش آموزان استعداد درخشان و عادی دوره راهنمایی

صفحات

 صفحه شروع 129 | صفحه پایان 153

چکیده

 خواندن, در جایگاه یکی از مهارت های چهارگانه زبان آموزی, همواره توجه پژوهشگران حوزه های گوناگون, از جمله تعلیم و تربیت, را به خود جلب کرده است. خواندن, از ابزارهای مهم فهمیدن در دنیای کنونی است و دانش آموزان از آغاز سوادآموزی تا پایان دوران تحصیل خود, همواره با خواندن درگیر هستند. از این رو, توجه به ابعاد مختلف توانایی خواندن, از مهم ترین وظایف دست اندرکاران تعلیم و تربیت است. هدف مطالعه حاضر, بررسی و انطباق شاخص های روان سنجی پرسشنامه نگرش مقدماتی به خواندن (مک کنا و کی یر) است. بدین منظور, ساختار عاملی و پایایی مقیاس یادشده بررسی شد. مشارکت کنندگان, 387 دانش آموز پسر دوره راهنمایی شهر شیراز بودند که به روش هدفمند (تعمدی) انتخاب شدند. این دانش آموزان در دو مدرسه راهنمایی, یک آموزشگاه دولتی (عادی) و یک آموزشگاه استعدادهای درخشان, تحصیل می کردند, از آموزشگاه استعداهای درخشان 201 و از آموزشگاه عادی186دانش آموز پایه های اول تا سوم راهنمایی پرسشنامه نگرش مقدماتی به خواندن (مک کنا و کی یر) را تکمیل کردند. برای بررسی روایی, از روش تحلیل عاملی اکتشافی توام با چرخش واریماکس استفاده شد. شاخص های مرتبط با کفایت نمونه و متغیرها برای تحلیل عاملی رضایت بخش بود. پس از اجرای تحلیل عاملی, دو عامل نگرش به خواندن آموزشی و نگرش به خواندن تفریحی استخراج شد که 47.42 درصد از واریانس را تبیین می کردند, هم چنین, بررسی پایایی پرسشنامه نیز ضرایب آلفا 0.77 برای کل مقیاس را به دست داد.در نگاهی کلی, نتایج پژوهش نشان داد که پرسشنامه نگرش مقدماتی به خواندن برای سنجش این نگرش در میان دانش آموزان پسر دوره راهنمایی مناسب است و تا حدودی می تواند نیازهای حال حاضر را برآورده کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حسین چاری، مسعود، و مهرپور، آناهیتا. (1394). شاخص های روان سنجی مقیاس نگرش به خواندن برای دانش آموزان استعداد درخشان و عادی دوره راهنمایی. روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)، 11(38)، 129-153. SID. https://sid.ir/paper/523849/fa

    Vancouver: کپی

    حسین چاری مسعود، مهرپور آناهیتا. شاخص های روان سنجی مقیاس نگرش به خواندن برای دانش آموزان استعداد درخشان و عادی دوره راهنمایی. روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)[Internet]. 1394؛11(38):129-153. Available from: https://sid.ir/paper/523849/fa

    IEEE: کپی

    مسعود حسین چاری، و آناهیتا مهرپور، “شاخص های روان سنجی مقیاس نگرش به خواندن برای دانش آموزان استعداد درخشان و عادی دوره راهنمایی،” روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)، vol. 11، no. 38، pp. 129–153، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/523849/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button