مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

802
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

450
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

وضعیت اخلاق حرفه ای اساتید دانشگاهی از دیدگاه دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

 زمینه علیرغم نقش بی بدیل اساتید در فرایند تعلیم و تربیت در دانشگاه ها و اهمیت رعایت اخلاق از سوی آنها پژوهش های چندانی در راستای ساخت مدل های مفهومی اخلاق حرفه ای اساتید انجام نشده است. پژوهش حاضر به بررسی وضعیت اخلاق حرفه ای اساتید دانشگاه ها از دیدگاه دانشجویان پرداخته است. روش شیوه انجام پژوهش در بخش شناسایی شاخص ها, تحلیل منطقی متن و در بخش تایید اعتبار و مفهوم سازی مجدد, جزء مطالعات پیمایشی است. جامعه مورد بررسی در این پژوهش, کلیه دانشجویان دانشگاه های دولتی غیرپزشکی استان قم است که از بین آنها 373 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد. روش نمونه گیری, طبقه ای تصادفی و ابزار تحقیق, پرسشنامه محقق ساخته مبتنی بر شاخص های مفهومی مدل بوده است. برای تحلیل اطلاعات از ضریب آلفای کرونباخ, تحلیل عاملی اکتشافی, آزمون t و آزمون رتبه ای فریدمن استفاده شده است. یافته ها با تحلیل عاملی داده ها, مفهوم اخلاق حرفه ای اساتید شامل سه بعد و هشت شاخص «عدالت, ضابطه مداری, اعتدال, بردباری, جوانمردی, انگیزه بخشی, تدریس اثربخش و هدایت گری علمی» به دست آمد. عامل استخراج شده, 62 درصد از واریانس متغیر اخلاق حرفه ای اساتید را تبیین می کند. امتیاز اساتید در تمامی شاخص ها در وضعیت بالاتر از متوسط قرار دارد و بردباری اساتید, بالاترین رتبه را از نظر دانشجویان دارد. نتیجه گیری این بررسی نشان داد که از نگاه دانشجویان, اساتید دانشگاهی در رعایت هشت شاخص استخراجی اخلاق حرفه ای با وضعیت مطلوب فاصله دارند. لذا می توان اذعان نمود دانشگاه ها و نهادهای بالادستی آن هنوز نیازمند اقدامات موثرتری در ارتقای شاخص های اخلاق حرفه ای اساتید دانشگاهی هستند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عباسی، رسول، طاهری، غزاله، و باباشاهی، جبار. (1396). وضعیت اخلاق حرفه ای اساتید دانشگاهی از دیدگاه دانشجویان. اخلاق در علوم و فناوری، 12(4 )، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/524713/fa

    Vancouver: کپی

    عباسی رسول، طاهری غزاله، باباشاهی جبار. وضعیت اخلاق حرفه ای اساتید دانشگاهی از دیدگاه دانشجویان. اخلاق در علوم و فناوری[Internet]. 1396؛12(4 ):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/524713/fa

    IEEE: کپی

    رسول عباسی، غزاله طاهری، و جبار باباشاهی، “وضعیت اخلاق حرفه ای اساتید دانشگاهی از دیدگاه دانشجویان،” اخلاق در علوم و فناوری، vol. 12، no. 4 ، pp. 0–0، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/524713/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button