Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    195
  • دانلود: 

    101
چکیده: 

زمینه امروزه رعایت اخلاق و مسئولیت اجتماعی یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار بر نگرش ها و رفتارهای مشتریان در تصویر و شهرت شرکت است. این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین پاسخ مشتریان (تبلیغات دهان به دهان منفی، رفتارهای اعتراض آمیز) بر رفتارغیرمسئولانه شرکتی با توجه به نقش احساسات و فضائل اخلاقی می باشد. روش روش پژوهش حاضر توصیفی-پیمایشی می باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر مشتریان نمایندگی های فروش خودرو در شهر گرگان می باشد. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده تعداد 384 نفر از مشتریان به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه استاندارد که روایی و پایایی مورد تایید قرار گرفته است، و برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش معادلات ساختاری و نرم افزار smartpls استفاده گردیده است. یافته ها نتایج پژوهش حاکی از آن است که، بین رفتار غیرمسئولانه شرکتی و پاسخ مشتریان ارتباط مثبت و معنی داری وجود دارد و همچنین بین رفتار غیرمسئولانه شرکتی و احساسات اخلاقی ارتباط مثبت و معنی داری وجود دارد. بین احساسات اخلاقی و پاسخ مشتریان ارتباط مثبت و معنی داری وجود دارد. بین رفتارغیرمسئولانه شرکتی و احساسات اخلاقی با فضائل اخلاقی ارتباط معنی داری وجود ندارد ولی بین احساسات اخلاقی و پاسخ مشتریان با فضائل اخلاقی ارتباط معنی داری وجود دارد. نتیجه گیری توجه به احساسات و فضائل اخلاقی که تشخیص، رفع و بهبود رفتار غیرمسئولانه شرکتی را به دنبال خواهد داشت، گامی موثر در ایجاد، حفظ و بهبود پاسخ مشتریان خواهند بود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 195

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 101 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    247
  • دانلود: 

    124
چکیده: 

زمینه هر سازمان برای کار در شرایط متغیر، نیازمند افرادی است که تمایل دارند با از خودگذشتگی در فعالیت ها مشارکت نمایند؛ این رفتارها از انتظارات رسمی شغل فراتر رفته ولی برای بقاء سازمان مهم هستند و به آنها، رفتار فرانقش گفته می شود. در این بین، با توجه به ماهیت وجودی کمیته امداد امام خمینی(ره)، رفتار فرانقش در بین کارکنان این سازمان اهمیت ویژه ای دارد. برهمین اساس، هدف از اجرای تحقیق حاضر، پاسخ به این سئوال است که آیا جو اخلاقی، رهبری اخلاقی و فلسفه های اخلاقی می توانند با رفتار فرانقش کارکنان کمیته امداد امام خمینی(ره) استان گیلان رابطه داشته باشند؟ روش این تحقیق به لحاظ روش، توصیفی-همبستگی است؛ و جامعه آماری آن متشکل از 589 کارکنان کمیته امداد امام خمینی(ره) استان گیلان بوده که 236 نفر از آنان به عنوان نمونه تحقیق و به روش احتمالی تصادفی ساده انتخاب گردیدند. ابزار گردآوری داده های تحقیق حاضر، پرسشنامه استاندارد بوده که از نظر روایی و پایایی مورد تایید می باشد. در پایان، از روش مدلسازی معادلات ساختاری و نرم افزار spss20 و lisrel8. 54 برای تحلیل داده ها استفاده گردید. یافته ها نتایج نشان می دهد رهبری اخلاقی، جو اخلاقی سازمانی، و فلسفه های اخلاقی با رفتار فرانقش رابطه دارند. همچنین رابطه رهبری اخلاقی با جو اخلاقی نیز تایید گردید. نتیجه گیری با توجه به یافته ها، می توان گفت افزایش سطح مولفه های اخلاقی در سازمان، منجر به سطح بیشتری از رفتار فرانقش در کارکنان خواهد شد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 247

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 124 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1189
  • دانلود: 

    382
چکیده: 

زمینه شناسایی مولفه های رفتار اخلاقی در سازمان های خدماتی می تواند زمینه ساز بهبود فضای اخلاقی حاکم بر سازمان و تسهیل گر بروز رفتارهای مثبت کاری در سطوح مختلف سازمانی گردد. در همین راستا پژوهش حاضر درصدد بوده است تا با بررسی مفهوم اخلاق و رفتار اخلاقی به کشف و تبیین مولفه های رفتار اخلاقی کارکنان و مدیران شهرداری مشهد بپردازد. روش در این پژوهش، از روش ترکیبی آمیخته-اکتشافی بهره گرفته شده است. جامعه آماری پژوهش، کلیه کارکنان و مدیران سازمان مرکزی و ستاد شهرداری مشهد می باشد. نمونه آماری تحقیق حاضر در بخش کیفی 26 نفر از کارشناسان و 14 نفر از مدیران شهرداری مشهد بوده و در در بخش کمی، 243 نفر از کارشناسان و 84 نفر از مدیران باسابقه بوده ند. جهت جمع آوری اطلاعات از روش مصاحبه و پرسشنامه بهره گرفته شد. برای تحلیل مصاحبه ها از روش تحلیل محتوای قراردادی استفاده شده و مدل اولیه رفتار اخلاقی مبتنی بر ابعاد و مولفه های رفتار اخلاقی کارکنان و مدیران شهرداری مشهد استخراج گردید. جهت سنجش و برازش مدل ها از روش تحلیل عاملی تاییدی و نرم افزار آموس بهره گرفته شد. یافته ها نتایج حاصل از پژوهش بیانگر آن بود که رفتار اخلاقی کارکنان را می توان در قالب سه حوزه دسته بندی کرد که خود در برگیرنده مولفه ها و زیر مولفه های متعدد است. رفتار اخلاقی مدیران شهرداری مشهد نیز در دو حوزه قابل دسته بندی است که در مجموع دربرگیرنده 7مولفه و 30 زیرمولفه بوده است. در نهایت با استفاده از شاخص های KMO و بارتلت کفایت داده ها تایید شد. جهت بررسی مدل تحقیق بار عاملی گویه ها محاسبه شد و با توجه به آنکه بار عاملی تمامی گویه ها بالاتر از 3/0 برآورد گردید، مدل تحقیق مورد تایید گرفت. نتیجه گیری نتایج حاصل از این مطالعه بیانگر آن بود که رویکرد اخلاق وظیفه محور جهت بررسی اخلاق و رفتار اخلاقی در سازمان هایی چون شهرداری از چارچوب تئوریکی مناسبی برخوردار بوده و به درستی می تواند تبیین گر رفتار اخلاقی کارکنان شهرداری باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1189

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 382 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    798
  • دانلود: 

    447
چکیده: 

زمینه علیرغم نقش بی بدیل اساتید در فرایند تعلیم و تربیت در دانشگاه ها و اهمیت رعایت اخلاق از سوی آنها پژوهش های چندانی در راستای ساخت مدل های مفهومی اخلاق حرفه ای اساتید انجام نشده است. پژوهش حاضر به بررسی وضعیت اخلاق حرفه ای اساتید دانشگاه ها از دیدگاه دانشجویان پرداخته است. روش شیوه انجام پژوهش در بخش شناسایی شاخص ها، تحلیل منطقی متن و در بخش تایید اعتبار و مفهوم سازی مجدد، جزء مطالعات پیمایشی است. جامعه مورد بررسی در این پژوهش، کلیه دانشجویان دانشگاه های دولتی غیرپزشکی استان قم است که از بین آنها 373 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد. روش نمونه گیری، طبقه ای تصادفی و ابزار تحقیق، پرسشنامه محقق ساخته مبتنی بر شاخص های مفهومی مدل بوده است. برای تحلیل اطلاعات از ضریب آلفای کرونباخ، تحلیل عاملی اکتشافی، آزمون t و آزمون رتبه ای فریدمن استفاده شده است. یافته ها با تحلیل عاملی داده ها، مفهوم اخلاق حرفه ای اساتید شامل سه بعد و هشت شاخص «عدالت، ضابطه مداری، اعتدال، بردباری، جوانمردی، انگیزه بخشی، تدریس اثربخش و هدایت گری علمی» به دست آمد. عامل استخراج شده، 62 درصد از واریانس متغیر اخلاق حرفه ای اساتید را تبیین می کند. امتیاز اساتید در تمامی شاخص ها در وضعیت بالاتر از متوسط قرار دارد و بردباری اساتید، بالاترین رتبه را از نظر دانشجویان دارد. نتیجه گیری این بررسی نشان داد که از نگاه دانشجویان، اساتید دانشگاهی در رعایت هشت شاخص استخراجی اخلاق حرفه ای با وضعیت مطلوب فاصله دارند. لذا می توان اذعان نمود دانشگاه ها و نهادهای بالادستی آن هنوز نیازمند اقدامات موثرتری در ارتقای شاخص های اخلاق حرفه ای اساتید دانشگاهی هستند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 798

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 447 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    497
  • دانلود: 

    581
چکیده: 

زمینه در تمامی پژوهش های علمی، رعایت اخلاق پژوهش، تضمین کننده کیفیت، امری ضروری و غیرقابل انکار می باشد که بایستی توسط همه پژوهشگران مورد توجه قرار گیرد. مقاله حاضر با ارائه مدل علی متغیرهای روانشناختی و آموزشی موثر بر رعایت اخلاق پژوهش در بین دانشجویان تلاش می کند با ارائه متغیرهای مربوطه اهمیت رعایت اخلاق پژوهش را دو چندان کند. روش پژوهش حاضر از منظر هدف کاربردی، و از منظر گردآوری اطلاعات و داده ها از نوع توصیفی همبستگی است. جامعه آماری مطالعه، 730 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علامه طباطبایی بوده که با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای – تصادفی متناسب با حجم هر یک از طبقات و بر اساس فرمول کوکران 252 نفر از آنان به عنوان نمونه تعیین گردیدند. ابزار گردآوری اطلاعات، تلفیقی ازپنچ پرسشنامه بسته و استاندارد است. جهت تحلیل داده ها از آمارهای توصیفی، ماتریس همبستگی، تحلیل مسیر و شاخص های نکویی برازش با استفاده از نرم افزار lisrel8. 5 استفاده گردید. یافته ها نتایج تحلیل مسیر نشان داد که از بین متغیرهای تحقیق به ترتیب متغیرهای وجدانی بودن، شدت تنبیه ادراک شده، آموزش اخلاق پژوهش و نگرش مذهبی بیشترین اثر بر رعایت اخلاق پژوهش داشته اند، اما تاثیرگذاری متغیر خود تنظیمی پژوهش بر متغیر ملاک تایید نگردید نتیجه گیری بر اساس یافته های تحقیق انجام اقداماتی جهت پررنگ تر کردن نظارت بر فعالیت های پژوهشی و ورود مفاهیم و الزامات اخلاق پژوهش و هم چنین تبعات عدم رعایت آن، در برنامه درسی دانشجویان می تواند به ارتقای رعایت اخلاق پژوهش بیانجامد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 497

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 581 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    698
  • دانلود: 

    607
چکیده: 

زمینه در دنیای امروز، منابع انسانی بهترین مزیت رقابتی هر سازمانی اعم از دولتی و خصوصی تلقی می شود. به ویژه در سازمان هایی که به طور دائم با تنش، تضاد و استرس های شغلی مواجه اند و به صورت مستقیم در تماس دائم با ارباب رجوع قرارگرفته اند مدیریت رفتار کارکنان به مسئله حائز اهمیتی تبدیل شده است. هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه بین اخلاق حرفه ای و تعارضات شغلی با میانجی گری رفتار شهروندی سازمانی در دادگستری های استان گیلان است. روش طرح پژوهش حاضر همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش کل کارمندان دادگستری استان گیلان، به تعداد 950 نفر، بوده که از بین آن ها 205 نفر به عنوان نمونه به صورت تصادفی ساده و با استفاده از جدول مورگان انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده ها از سه پرسشنامه استفاده شد. روایی و پایایی پرسش نامه ها حاکی از آن بودند که ابزارهای اندازه گیری از روایی و پایایی خوبی برخوردارند. برای تحلیل یافته ها از مدل معادلات ساختاری و نرم افزار Smart PLS استفاده گردید. یافته ها نتایج حاصل از آزمون فرضیه ها نشان داد که اخلاق حرفه ای با رفتار شهروندی سازمانی در بین کارکنان دادگستری استان گیلان رابطه مثبت و معنی داری دارد؛ رفتار شهروندی سازمانی با تعارضات شغلی رابطه منفی و معنی داری دارد و همچنین اخلاق حرفه ای با تعارضات شغلی رابطه منفی و معنی دار دارد. از طرفی رفتار شهروندی سازمانی نقش میانجی را در رابطه بین اخلاق حرفه ای و تعارضات شغلی ایفا می نماید. نتیجه گیری یافته های پژوهش حاضر نشان دادند که؛ سازمان ها می توانند با ایجاد و تقویت رفتارهای اخلاقی و رفتار شهروندی سازمانی کمک شایانی به حل تعارضات و تنش های موجود و برقراری جوی آرام و دوستانه در ارائه خدماتی بهتر و درنتیجه بهبود عملکرد سازمانی نمایند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 698

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 607 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    500
  • دانلود: 

    579
چکیده: 

زمینه نظام ارزشی افراد، عاملی اثرگذار بر رفتار آنها می باشد. هشداردهی می تواند به عنوان یک رفتار اخلاقی داوطلبانه، خطاکاری های سازمانی را کاهش دهد. از این رو هدف این پژوهش مطالعه تاثیر ارزش های انگیزشی بر هشداردهی حسابرسان است. روش روش پژوهش حاضر توصیفی-همبستگی می باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر حسابرسان شاغل در بخش خصوصی و دولتی در سال 1394 می باشد، که 385 نفر از آنها به عنوان نمونه نهایی و با روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در پژوهش پرسشنامه استاندارد می باشد. به منظور تجزیه تحلیل آماری داده ها و آزمون فرضیه ها از مدل معادلات ساختاری به کمک نرم افزار لیزرل، استفاده شده است. یافته ها یافته ها نشان می دهد، هرچقدر ارزش های انگیزشی تامین کننده منافع شخصی، برای حسابرسان در اولویت باشد، گرایش کمتری به هشداردهی خواهند داشت و شدت این تاثیر به واسطه برداشتی که از عواقب خطاکاری های سازمانی و مسئولیت فردی خود در زمینه افشای این خطاکاری ها دارند؛ افزایش می یابد. اما وقتی که ارزش های انگیزشی تامین کننده منافع عموم، برای حسابرسان ایرانی در اولویت باشد، نتایج برعکس است. نتیجه گیری براساس یافته های این پژوهش، برداشت حسابرسان از هزینه های مترتب با افشای خطاکاری، مهم ترین مکانیزم اثرگذار بر هشداردهی آنان است. این موضوع باعث می شود تا حسابرسان با هر نظام ارزشی به دلیل خساراتی که در نتیجه افشای خطاکاری متوجه آن هاست، تمایل کمتری به هشداردهی داشته باشند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 500

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 579 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    790
  • دانلود: 

    885
چکیده: 

زمینه اخلاق کسب و کار پایدار از جمله مسائل مهم سازمان ها محسوب می شود که عدم شناخت شاخص ها و التزام به رعایت آنها می تواند پیامدهای منفی جامعه ستیز گوناگونی در پی داشته باشد. هدف پژوهش حاضر، شناسایی شاخص های اخلاق کسب و کار پایدار و تعیین درجه اهمیت آنها با استفاده از فن تاپسیس فازی، شبکه روابط علت و معلولی و میزان اثرگذاری و اثرپذیری هر یک از این شاخص ها را در هم با استفاده از رویکرد دیمتل فازی است. روش این پژوهش از نظر هدف، کاربردی است و از نظر نحوه گردآوری داده ها، توصیفی است. جامعه پژوهش، خبرگان و اساتید دانشگاه آشنا و صاحب نظر در ارتباط با موضوع مورد مطالعه بودند که 5 نفر از انها از طریق نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. لبزار پژوهش پرسشنامه بود. پس از شناسایی شاخص های اخلاق کسب و کار از دل پیشینه و نظر خبرگان پژوهش، برای انجام اولویت بندی آنها از فن تاپسیس فازی و برای تعیین وضعیت روابط علی میان این شاخص ها از فن دیمتل فازی استفاده شد. یافته ها از میان 8 شاخص اخلاق کسب و کار پایدار (مسئولیت پذیری اجتماعی، ارزش های اجتماعی، پالایش و تطهیر درونی، شایستگی فرهنگی، ایده آل های اخلاقی، ایده آل های معنوی، شایستگی اجتماعی و یکپارچگی اخلاقی) 4 مورد نخست، به ترتیب اولویت، مهم ترین آنها شناسایی شدند. همچنین، معلوم شد که اثرپذیرترین شاخص در میان دیگر شاخص های اخلاق کسب و کار پایدار، شایستگی فرهنگی و نقطه مقابل آن، به ترتیب ارزش های اجتماعی و شایستگی های اجتماعی هستند. نتیجه گیری نتایج تحقیق نشان داد که متغیرهای ارزش های اجتماعی و شایستگی های اجتماعی بر دیگر شاخص ها اثرگذار هستند بنابراین بایسته است هر گونه تلاش مدیریتی برای ارتقاء اخلاق کسب و کار پایدار با سرمایه گذاری بیشتر برای ارتقاء کیفی ارزش ها و شایستگی های اجتماعی و در پس آن پالایش و تطهیر درونی فعالان عرصه کسب و کار همراه باشند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 790

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 885 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    612
  • دانلود: 

    573
چکیده: 

زمینه برخورداری و رعایت استانداردهای اخلاق حرفه ای از سوی اعضاء هیات علمی می تواند در افزایش اعتماد آفرینی ایشان نقش مهمی داشته باشد. برهمین اساس پژوهش حاضر با هدف بررسی دیدگاه اساتید نسبت به نوع و میزان رابطه مولفه های اخلاق حرفه ای و اعتماد آفرینی اعضاء هیات علمی دانشگاه انجام گردیده است. روش روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل 410 نفر اساتید دانشگاه علم و صنعت ایران بوده که از این تعداد، 196 نفر به روش تصادفی ساده به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای گردآوری داده های پژوهش از دو پرسشنامه محقق ساخته اخلاق حرفه ای و اعتماد آفرینی استفاده شد. داده های تحقیق پس از جمع آوری با استفاده از نرم افزار spss و آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته ها نتایج بررسی دیدگاه های اساتید در این تحقیق نشان داده است که بین دو متغیر اخلاق حرفه ای و مولفه های آن، با اعتمادآفرینی اعضاء هیات علمی رابطه مستقیم معناداری وجود دارد. نتیجه گیری توجه به استانداردهای اخلاق حرفه ای اعضاء هیات علمی می تواند یکی از راهبردهای اساسی جهت افزایش اعتماد آفرینی آنان در محیط های دانشگاهی باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 612

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 573 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2018
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    181
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Background Recognizing the factors of ethical behavior in services organizations can be the background for improving the dominant ethical atmosphere of the organization and facilitate the positive work behavior in different levels of the organization. For this purpose, the present study aims to find the ethical behaviors of workers and managers of Mashhad municipality by considering the meaning and content of ethic and ethical behavior. Method In this study, mix method and exploratory design was performed. The statistical population of research includes all employees and managers of Mashhad Municipality in the central organization. The sample of this study includes 26 employees and 14 managers in qualitative section and 243 experienced employees and 84 experienced managers in quantitative section. Data were gathered by interview and questionnaires. The content analysis was used to analyze the interviews and the initial model of ethical behavior was extracted based on dimensions and components of ethical behavior of employees and managers of Mashhad Municipality. For measuring models, confirmatory factor analysis was used. Results The results from the current research indicate that the ethical behavior of the employees could be placed in the three categories. Each of these categories contains various sections and sub sections. Also, the ethical behavior of the managers of the municipality has two categories that include 7 factors and 30 sub-factors. Finally, by using KMO index and Bartlett's test the appropriate number of data was approved. In order to assess the research model, factor loadings were calculated and since all factor loadings were more than 0. 3 the research model was approved. Conclusion The results of this study show that the task-based approach to assess the ethics and ethical behavior in organizations such as the municipality have an appropriate framework theoretically and can properly explain the ethical behavior of the employees of the municipality.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 181

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

DIDEHKHANI HOSSEIN | Adib Sepideh

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2018
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    152
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Background Today, ethics and social responsibility is one of the important factors and influencing attitudes and behaviors in the image and reputation of the company. The current research is aimed to investigate the relationship between consumer response (negative word of mouth and protest behaviors) on corporate irresponsible behavior considering the mediating role of moral emotions and virtues. Method The current research method is descriptive survey. The statistical population of this study includes the consumers of car companies in Gorgan. Among all, 384 subjects were selected by stratified random sampling. Standardized questionnaire was used for data collecting since its validity and reliability is confirmed. For data analysis, structural equation modeling (SmartPLS) was used. Results The results indicate that there is a significant positive relationship between corporate irresponsible behavior and consumer response and there is also a significant positive relationship between corporate irresponsible behavior and consumer's negative moral emotional. There is a significant positive relationship between consumer's negative moral emotional and consumer response. There is no significant relationship between corporate irresponsible behavior and consumer's negative moral emotional with moral virtues. But there is significant relationship between consumer's negative moral emotional and consumer response with moral virtues. Conclusion According to feelings and moral virtues that identify, remove and improve the corporate irresponsible behavior will follow, effective step in creating, maintaining and improving consumer response will be.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 152

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2018
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    192
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Background In spite of significant role of professors in education process at universities and the importance of professors’ ethics, there are not so many researches to develop conceptual models of professors’ ethics. This paper has investigated faculty members’ professional ethics in view of students. Method The research method for identifying the indicators is text logical analysis and for verification and re-conceptualization is a survey. The research population includes all students of public non-medical universities, that among them, 373 subjects were selected. Sampling method was stratified and research instrument was a researcher-made questionnaire. Alpha-Chronbach, exploratory factor analysis, t-test and Friedman ranking test were implied for data analysis. Results The concept of professors’ professional ethics was designed through factor analysis including three dimensions and eight indicators as “justice, regulation-orientation, moderation, tolerance, generosity, motivation, effective teaching and scientific guiding”. Extracted factor explains 62% of the variable variance. All points are more than average level and professors’ tolerance at the highest level in view of students. Conclusion This investigation indicated that in view of students, professors have some gaps in following eight indicators of professional ethics with desired level. Therefore, it can be acknowledged that universities and the supreme organizations need to adopt more effective actions to improve professors’ professional ethics.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 192

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2018
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    131
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Background Each organization needs people who are willing to sacrifice their participation in activities for changing conditions, these behaviors exceeded expectations, but for important of survival of organization they called extra-role behavior. In the meantime, according to the essence of the Imam Khomeini Relief Foundation, extra-role behaviors are very important among employees. Accordingly, the aim of the present study is to answer the question whether the ethical climate, ethical leadership and ethical philosophies can have a relationship with employee's extra-role behaviors of Imam Khomeini Relief Foundation of Guilan Province. Method The research is applied in terms of objective – correlation. Population of the study includes all staffs of Imam Khomeini Relief Foundation. Among all, 236 staffs were studied through simple random sampling method. Data were gathered by standard questionnaire. Also, Data were analyzed by structural equation modeling and SPSS 20 and lisrel8. 54. Results Results show that ethical leadership, organizational ethical climate and ethical Philosophies have a relationship with extra-role behaviors. Also, the relationship with ethical leadership and ethical climate was confirmed. Conclusion According to the findings, it can be said that increasing the level of ethical components in organization will lead to the high level of extra-role behavior in employees.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 131

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    442
  • دانلود: 

    733
چکیده: 

زمینه هویت سازمانی به خاطر اهمیتی که دارد؛ امروزه مورد توجه خاصی قرار گرفته است؛ این پژوهش به منظور شناسایی رابطه هویت سازمانی و هر یک از ابعادش با جو کاری اخلاقی و هر یک از مولفه های آن انجام شد. روش روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان اداری دانشگاه های فردوسی و علوم پزشکی مشهد بود. نمونه آماری 465 نفر از جامعه آماری فوق در سال 95 بود که به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. آنان پرسشنامه های هویت سازمانی و جو کاری اخلاقی را تکمیل کردند؛ برای تجزیه و تحلیل داده ها، از روش آماری همبستگی کانونی، به کمک نرم افزار SPSS نسخه 23 استفاده شد. یافته ها نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل آماری نشان داد که بین هویت سازمانی و هر یک از مولفه های آن با جو کاری اخلاقی و هر یک از ابعاد آن ارتباط معنی داری وجود دارد. نتیجه گیری بین یافته های حاصل و نتایج دیگر پژوهش های انجام شده در این حوزه همسویی و همخوانی نزدیکی وجود داشت؛ لذا جهت توسعه و تعمیق هویت سازمانی کارکنان، پیشنهاد می گردد؛ مسئولین و دست اندرکاران دانشگاه ها، بیش از پیش زمینه های تعالی سطح جوکاری اخلاقی را در بین کارکنان و در فضای حاکم بر محیط دانشگاه ها، فراهم کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 442

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 733 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    604
  • دانلود: 

    586
چکیده: 

زمینه رفتاراخلاقی، نقش مهمی را به عنوان یک منبعی برای رضایت مشتری و وفاداری آنها، ایفاء می کند. و در این میان ویژگی های اخلاقی و شخصیتی فروشندگان در ایجاد وفاداری در میان مشتریان نقش اساسی را ایفاء می نماید. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی ویژگی های اخلاقی شخصیت خرده فروش در راستای افزایش وفاداری مشتریان به برند می باشد. روش روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل خریداران یک فروشگاه خرده فروشی خواروبار در شهر همدان می باشد، از میان جامعه مورد نظر، حجم نمونه براساس جدول مورگان تعداد 250 نفر با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس تعیین شده است. برای گردآوری داده های پژوهش از چهار پرسشنامه استاندارد اعتماد مشتری به برند خصوصی(8سوال)، نگرش مصرف کنندگان نسبت به برند خصوصی(3سوال)، برداشت مصرف کننده از ویژگی های اخلاقی شخصیت خرده فروش(23سوال) و وفاداری مصرف کنندگان به خرده فروش (4سوال) استفاده شده است. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS22 انجام شده است. یافته ها نتایج نشان می دهد بین اعتماد مشتری بر وفاداری به برند رابطه معناداری وجود دارد. عامل اعتبار با مقدار ضریب همبستگی 907/0 کمترین همبستگی را دارا می باشد. و در ارتباط با برداشت مصرف کننده از ویژگی های اخلاقی شخصیت خرده فروش عامل سازگاری با ضریب 971/0 بیشترین سطح معنی داری را نشان می دهد. نتیجه گیری اعتماد مشتریان به برند خصوصی و گرایش آنها به برند خصوصی نقشی اساسی در تشکیل و مدیریت وفاداری مشتریان به خرده فروش دارند و با توجه به نقش ویژگی های اخلاقی در ایجاد اعتماد بیشتر مشتریان، خرده فروش ها باید به آن توجه کنند و از آن برای ایجاد، پیشرفت و حفظ یک رابطه با مشتریان خود و افزایش وفاداری آنها استفاده کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 604

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 586 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

آذر خدیجه | نامور یوسف

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    929
  • دانلود: 

    1099
چکیده: 

زمینه هوش اخلاقی به عنوان یکی از عوامل موثر بر عملکرد افراد و انجام رفتارهای فرا وظیفه ای که دارد، می تواند نقش موثری در زندگی افراد داشته باشد. هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه هوش اخلاقی و سبک زندگی معلمان آموزش و پرورش اردبیل (شهرستان بیله سوار) درسال 95-94 بوده است. روش روش تحقیق از نوع توصیفی-همبستگی بوده است. جامعه مورد مطالعه شامل کلیه معلمان به تعداد 386 نفربودند که براساس جدول مورگان نمونه ای به حجم 190نفر، به روش تصادفی طبقه ای انتخاب گردید. برای جمع آوری اطلاعات از دو پرسشنامه استاندارد هوش اخلاقی و سبک زندگی استفاده شد. داده ها با استفاده از آزمون های ضریب همبستگی و رگرسیون موردتجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها نتایج به دست آمده نشان داد که بین تمام مولفه های هوش اخلاقی و سبک زندگی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین تحلیل رگرسیون بیانگر این است که مولفه های هوش اخلاقی قادر به پیش بینی سبک زندگی می باشد. نتیجه گیری دستاوردها بیانگر این است که توجه به کلیه مولفه های هوش اخلاقی می تواند در ارتقای سطح سبک زندگی معلمان نقش موثری ایفاء کند و نیز اگر به مبانی اخلاقی پایبندی بیشتری داشته باشند احساس ارزشمند بودن در زندگی معلمان بهبود خواهد یافت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 929

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1099 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1562
  • دانلود: 

    1144
چکیده: 

زمینه تربیت هوش اخلاقی، یکی از مولفه های مهم تربیت کودک است که می تواند به رشد فردی و اجتماعی کودکان کمک کند. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش هوش اخلاقی بر بهبود عملکرد اجتماعی و کاهش اختلالات رفتاری دانش آموزان پایه دوم ابتدایی بود. روش پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود و جامعه آماری آن را تمامی دانش آموزان دختر پایه دوم دوره اول ابتدایی شهرستان اردکان در سال تحصیلی 94-1393 تشکیل می دادند. تعداد 36 نفر از این دانش آموزان به روش نمونه گیری در دسترس، انتخاب و با استفاده از گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 18 نفر) قرار گرفتند. ابتدا هر دو گروه با استفاده از فهرست رفتاری کودک (CBCL) و مقیاس روابط اجتماعی (فرم معلم) مورد پیش آزمون قرار گرفتند. سپس گروه آزمایش در 11 جلسه آموزش هوش اخلاقی شرکت کردند، درحالی که گروه کنترل در فهرست انتظار قرار داده شد و آموزشی دریافت نکردند. پس از پایان جلسات از هر دو گروه پس آزمون گرفته شد. در نهایت، داده های جمع آوری شده با استفاده از تحلیل کواریانس چندراهه (مانکوا) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها نتایج نشان داد که بین دو گروه کنترل و آزمایش در عملکرد رفتاری و روابط اجتماعی تفاوت معناداری وجود داشت و آموزش هوش اخلاقی بر بهبود عملکرد اجتماعی کودکان و کاهش اختلالات رفتاری آنها تاثیرگذار بوده است. نتیجه گیری یافته ها حاکی از این است که با توجه به نیاز جامعه به فراگیری و رعایت اصول اخلاقی، آموزش هوش اخلاقی به کودکان می تواند یک روش مداخله ای مناسب جهت ارتقای عملکرد رفتاری و روابط اجتماعی آنها باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1562

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1144 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1095
  • دانلود: 

    984
چکیده: 

زمینه حسابداران شاغل در حرفه حسابداری، درگیر قضاوت و انتخاب رویه های حسابداری هستند. از اینرو، تحقیق حاضر به بررسی رابطه ویژگی های شخصیتی حسابداران بر قضاوت های اخلاقی موسسات حسابرسی فعال تهران پرداخته است. روش روش پژوهش حاضر توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش اعضای موسسات حسابرسی فعال تهران است که براساس بررسی های به عمل آمده تا زمان نگارش 236 موسسه می باشد و برطبق جدول مورگان 103نفر (حسابدار رسمی) به عنوان نمونه پژوهش با روش نمونه گیری تصادفی از موسسات مذکور انتخاب گردیده است. ابزار مورد استفاده و روش آماری به ترتیب پرسشنامه و آزمون همبستگی پیرسون است. یافته ها یافته های حاصل از آزمون فرضیه های فرعی نشان داد که با توجه به ضریب همبستگی و ضرائب رگرسیونی، توافق، برونگرایی، وظیفه شناسی، ثبات هیجانی، گشودگی به تجربه با قضاوت های اخلاقی موسسات حسابرسی فعال تهران رابطه دارد. همچنین یافته های حاصل از آزمون فرضیه اصلی نشان داد که با توجه به ضریب همبستگی رابطه معنی داری بین ویژگی های شخصیتی حسابرسان و قضاوت های اخلاقی آن ها وجود دارد. نتیجه گیری با توجه به یافته های تحقیق که نشان داد ثبات هیجانی و گشودگی به تجربه با قضاوت اخلاقی رابطه مستقیم و معنی داری دارند، به نظر می رسد حسابرسانی که دارای قضاوت های اخلاقی صحیح می باشند، دارای تیپ شخصیتی هستند که این دو ویژگی در آنان بارزتر است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1095

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 984 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    342
  • دانلود: 

    548
چکیده: 

زمینه آموزش اخلاق در حسابداری موضوعی است که با وجود اهمیت آن و توصیه های مکرر پژوهشگران این حوزه، در سیستم آموزشی کشور جایگاهی ندارد. هدف اصلی این پژوهش علاوه بر پرداختن به موضوع ضرورت لزوم گنجاندن درس اخلاق در سرفصل دروس دانشگاهی رشته حسابداری، بررسی میزان تمایل دانشجویان نسبت به اخذ واحد درسی اختیاری اخلاق (در صورت ارائه) با استفاده از دو تئوری رفتار برنامه ریزی شده و تئوری یادگیری اجتماعی بندورا با دخالت نقش هویت فردی است. روش پژوهش حاضر یک پژوهش توصیفی-تحلیلی است. جامعه آماری این پژوهش شامل دانشجویان دانشگاه دولتی و آزاد شیراز و چند واحد دانشگاهی دیگر در استان فارس بوده که 309 نفر از آنان به شیوه تصادفی ساده به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای گردآوری داده های پژوهش از ابزار پرسشنامه محقق ساخته بهره گرفته شده است. داده ها با استفاده از آزمون های ویلکاکسون، اسپیرمن و مدل رگرسیون حداقل مربعات معمولی، تحلیل شدند. یافته ها دانشجویان تمایل زیادی به اخذ واحد درسی اختیاری اخلاق دارند و تئوری رفتار برنامه ریزی شده نسبت به نظریه یادگیری اجتماعی عامل پیش بینی کننده بهتری از اهداف رفتاری است. همچنین، قدرت پیش بینی تئوری رفتار برنامه ریزی شده و نظریه یادگیری اجتماعی زمانی که هویت فردی در آن گنجانده می شود، افزایش یافته است. نتیجه گیری بدلیل تمایل دانشجویان به آموزش اخلاق در حسابداری، مراکز آموزش عالی و نهادهای تدوین کننده مقررات باید در خصوص گنجاندن درس اخلاق در برنامه درسی رشته حسابداری همت گمارده و برای رفع این نیاز اساسی چاره ای بیندیشند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 342

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 548 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    1-8
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    801
  • دانلود: 

    761
چکیده: 

زمینه می توان گفت که مساله موجه بودن نقد اخلاقی هنر، دست کم از سه سده اخیر بدین سو، در شمار یکی از مهم ترین مسائل مربوط به ارتباط میان هنر و اخلاق بوده است و همواره مخالفان و موافقانی جدی داشته است. عموم مخالفان نقد اخلاقی، با پذیرش هر دو دسته ارزش اخلاقی و زیبایی شناختی، کوشیده اند تا نشان دهند که این دو حوزه از یکدیگر مستقل اند و، بنابراین، نمی توان از منظر اخلاق به نقد هنر پرداخت؛ اما نیچه پا را از این فراتر گذاشته است و اصل ارزش های اخلاقی را به مبارزه خوانده است. یعنی در برابر اخلاق گرایان، موضعی اخلاق ستیزانه اتخاذ کرده است. به گمان او، ارزش های اخلاقی، در مقایسه با ارزش های زیبایی شناختی، اصالت و اعتباری ندارند و، بنابراین، نه فقط هنر، که کل ساحت های زندگی را باید بر طبق ارزش های زیبایی شناختی مورد ارزیابی قرار داد. این دیدگاه او را «اصالت زیبایی شناسی» خوانده اند. در جستار حاضر با تحلیل فلسفی سخنان خود نیچه، و نیز با درنظرداشتن تفسیرهای شارحان او، نخست گزارشی دقیق از این دیدگاه عرضه شده و آن گاه به نقد آن پرداخته شده است. نتیجه گیری سخنان نیچه، به رغم بصیرت های ژرفی که در این باب می بخشند، اثبات نمی کنند که ارزش های زیبایی شناختی حقانیت و سودمندی ای بیش از ارزش های اخلاقی دارند. بنابراین، از این لحاظ همچنان می توان از موجه بودن نقد اخلاقی، به طور کلی، و نقد اخلاقی هنر، به طور خاص، یعنی نقد آثار هنری با تکیه بر ارزش های اخلاقی، در کنار نقد زیبایی شناختی، یعنی نقد آثار هنری با تکیه بر ارزش های زیبایی شناختی، سخن گفت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 801

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 761 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1258
  • دانلود: 

    1103
چکیده: 

زمینه وجود اخلاق حرفه ای در حسابداری از موارد ضروری است، زیرا حسابداران نقش اثرگذاری در فرایندهای اجتماعی و اقتصادی جامعه دارند که بدون پایبندی به آن خسارت های جبران ناپذیری را به جامعه وارد خواهند آورد. برای افزایش اثرگذاری در اخلاق حرفه ای وجود الگوهایی مطابق با فرهنگ جامعه ضروری است. با توجه به اینکه در این زمینه تاکنون فعالیت چشم گیر و اثرگذاری در ایران صورت نگرفته است، این پژوهش با هدف تدوین الگوی جامع اخلاق حرفه ای حسابداری، صورت پذیرفته است. روش در این مطالعه ابتدا با استفاده از «روش آرشیوی»، کل مقاله های منشترشده در زمینه اخلاق حرفه ای در بازه زمانی 1384-1394، در نشریه های ایرانی و پایان نامه های مرتبط با اخلاق حسابداری، به عنوان جامعه آماری، جمع آوری شد و برای افزایش دقت، نمونه گیری به عمل نیامد. سپس با استفاده از «تحلیل محتوا» مدل نوینی تحت عنوان «الگوی توسعه پایدار اخلاق حرفه ای حسابداری» تدوین گردید. در نهایت، با استفاده از تکنیک دلفی و کسب نظر 15 نفر از متخصصان اخلاق حرفه ای حسابداری، اولویت آماری اجزای هر یک از سازه های این مدل، با استفاده از فن آماری کای دو، نیز تعیین شد. یافته ها یافته های حاصل از پژوهش نشان داد که در دوره مطالعه، 104 مقاله در زمینه اخلاق در نشریه های حسابداری منتشر شده که تفاوت معنا داری از نظر آماری بین تعداد آنها در نشریه های مختلف وجود دارد. الگوی تهیه شده که مبتنی بر محتوای مقاله ها است، از 4 سازه و 69 عامل تشکیل شده که اولویت هر یک از سازه ها عبارت از سازه فردی، سازه اجتماعی، سازه اقتصادی-سازمانی و سازه زیست محیطی است. نتیجه گیری الگوی تدوین شده کاربردی بوده و اهمیت اخلاق حرفه ای، سازه ها و زیرمجموعه های مهم آن را نشان می دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1258

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1103 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button