Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

517
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

328
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر «برنامة آموزش تاب آوری» بر فرایندهای ارزیابی شناختی، راهبردهای مقابله ای و بهزیستی تحصیلی دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 203 | صفحه پایان 237

چکیده

 هدف پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی برنامه آموزش تاب آوری روان شناختی بر ارزیابی های شناختی انطباقی و غیرانطباقی, راهبردهای سازش یافته و سازش نایافته مقابلة شناختی و بهزیستی تحصیلی در گروهی از دانشجویان انجام شد. در این پژوهش تمام آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل و همراه با پیگیری, 50 دانشجوی رشته روان شناسی سال اول در دو گروه آزمایش و کنترل قبل و بعد از آموزش به نسخه تجدید نظر شدة مقیاس ارزیابی استرس (SAM-R, رویلی, رویسچ, جاریکا و واگن, 2005), پرسشنامة نظم دهی شناختی هیجان (ECRQ, گارنفسکی, کرایج و اسپینهاون, 2001), فهرست مشغولیت تحصیلی (S/UEI, سالملا آرو و آپادایا, 2012) و سیاهة فرسودگی تحصیلی (S/UBI, سالملا آرو و همکاران, 2009)پاسخ دادند. از طریق 10 جلسه و هر جلسه یک ساعت, برنامه آموزش تاب آوری روان شناختی به شیوه گروهی برای گروه آزمایش اجرا شد. نتایج روش آماری تحلیل کواریانس چندمتغیری نشان داد که در کوتاه مدت و بلندمدت برنامه آموزش تاب آوری روان شناختی در افزایش ارزیابی های شناختی انطباقی, راهبردهای سازش-یافته مقابلة شناختی و مشغولیت تحصیلی و در کاهش ارزیابی شناختی مبتنی بر تهدید, راهبردهای سازش نایافته مقابلة شناختی و فرسودگی تحصیلی دانشجویان موثر بود. در مجموع, نتایج مطالعة حاضر نشان می دهد که برنامة آموزش تاب-آوری روان شناختی از طریق تقویت راهبردهای تفکر مثبت, راهبردهای انطباقی مدیریت هیجان و همچنین پربارسازی مهارت-های رابطة بین فردی, در تحقق ایدة ایمن سازی روانی فراگیران به طور تجربی موثر واقع می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ضیایی، پیمان، لطفی کاشانی، فرح، و وزیری، شهرام. (1398). تاثیر «برنامة آموزش تاب آوری» بر فرایندهای ارزیابی شناختی, راهبردهای مقابله ای و بهزیستی تحصیلی دانشجویان. آموزش در علوم انتظامی، 6(22 )، 203-237. SID. https://sid.ir/paper/524857/fa

    Vancouver: کپی

    ضیایی پیمان، لطفی کاشانی فرح، وزیری شهرام. تاثیر «برنامة آموزش تاب آوری» بر فرایندهای ارزیابی شناختی, راهبردهای مقابله ای و بهزیستی تحصیلی دانشجویان. آموزش در علوم انتظامی[Internet]. 1398؛6(22 ):203-237. Available from: https://sid.ir/paper/524857/fa

    IEEE: کپی

    پیمان ضیایی، فرح لطفی کاشانی، و شهرام وزیری، “تاثیر «برنامة آموزش تاب آوری» بر فرایندهای ارزیابی شناختی, راهبردهای مقابله ای و بهزیستی تحصیلی دانشجویان،” آموزش در علوم انتظامی، vol. 6، no. 22 ، pp. 203–237، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/524857/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا