مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

310
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

226
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی محتوای الکترونیکی و حمایت آنلاین، بر مهارت های ارتباطی پرستار با بیمار

صفحات

 صفحه شروع 28 | صفحه پایان 44

چکیده

 زمینه و هدف: با توجه به اهمیت ارتباط در پرستاری, این مطالعه با هدف تعیین تأثیر حمایت آنلاین پس از ارایه محتوای الکترونیکی بر مهارت های ارتباطی پرستاران با بیماران انجام گرفته است. روش بررسی: در این مطالعه نیمه تجربی, با طراحی قبل و بعد تعداد 100 نفر از پرستاران شاغل در بخش های ارتوپدی بیمارستان شهید دکتر چمران, وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال 1397 به صورت تصادفی در دو گروه 50 نفری قرار گرفتند و محتوای الکترونیکی آموزش مهارت های ارتباطی را دریافت کردند. در گروه مداخله علاوه بر دریافت محتوای آموزشی, حمایت آنلاین از طریق رسانه اجتماعی به مدت چهار هفته با حضور روان شناس انجام یافت, به طوری که با طرح سؤالات و مشکلات واقعی و یا سناریوهای شبیه سازی شده, به بحث و بررسی پیرامون رفتار مناسب در آن موقعیت می پرداختند. قبل و بعد از هشت هفته, مهارت های ارتباطی در هر دو گروه توسط پرسشنامه Burton J. E بررسی و داده ها با آزمون های آماری تی مستقل و آنالیز کوواریانس چندمتغیری با نمرات افتراقی مورد مقایسه قرار گرفت. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که قبل از انجام مداخله تفاوت معناداری بین دو گروه در نمره مهارت های ارتباطی وجود نداشته و هشت هفته پس از دریافت محتوای الکترونیکی نمره شرکت کنندگان در هر دو گروه افزایش یافته است. این افزایش در گروه تحت حمایت آنلاین میزان بیش تری را نشان داد (001/0p<), در واقع حمایت آنلاین سبب تفاوت (637/0) در نمره مهارت های ارتباطی بین دو گروه شد. نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که ارایه محتوای الکترونیکی به همراه حمایت آنلاین منجر به بهبود دانش مهارت های ارتباطی نمونه های مورد مطالعه شده است. پیشنهاد می شود علاوه بر آموزش از طریق ارایه محتوای الکترونیکی, استفاده از رسانه های اجتماعی با توجه به مزایای آن ها از جمله سهولت استفاده, در دسترس بودن و نسبتاً کم هزینه بودن, در برنامه های توانمندسازی تیم درمان از جمله ارتقای مهارت های ارتباطی مورد استفاده قرار گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    دربندی، ایما، محمدزاده زرنکش، شهلا، کردباقری، محمدرضا، و ذوالفقاری، میترا. (1400). اثربخشی محتوای الکترونیکی و حمایت آنلاین, بر مهارت های ارتباطی پرستار با بیمار. حیات، 27(1 )، 28-44. SID. https://sid.ir/paper/526288/fa

    Vancouver: کپی

    دربندی ایما، محمدزاده زرنکش شهلا، کردباقری محمدرضا، ذوالفقاری میترا. اثربخشی محتوای الکترونیکی و حمایت آنلاین, بر مهارت های ارتباطی پرستار با بیمار. حیات[Internet]. 1400؛27(1 ):28-44. Available from: https://sid.ir/paper/526288/fa

    IEEE: کپی

    ایما دربندی، شهلا محمدزاده زرنکش، محمدرضا کردباقری، و میترا ذوالفقاری، “اثربخشی محتوای الکترونیکی و حمایت آنلاین, بر مهارت های ارتباطی پرستار با بیمار،” حیات، vol. 27، no. 1 ، pp. 28–44، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/526288/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button