مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

498
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

427
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثر بخشی آموزش حافظه فعال بر کارکرد های اجرایی کودکان با اختلال طیف اتیسم با عملکرد بالا

صفحات

 صفحه شروع 218 | صفحه پایان 226

چکیده

 هدف: از علائم اصلی کودکان دارای اختلال طیف اتیسم اختلال در کارکردهای اجرایی و مولفه های آن می باشد. این پژوهش اثر بخشی آموزش حافظه فعال بر کارکردهای اجرایی کودکان با اختلال طیف اتیسم با عملکرد بالا را بررسی می کند. مواد و روشها: در یک مطالعه تک آزمودنی با طرح ABA پنج کودک با اختلال طیف اتیسم با عملکرد بالا در سن 11-6 سال به روش نمونه گیری در دسترس, در پژوهش شرکت کردند. کارکرد اجرایی آن ها 3 نوبت پیش از شروع مداخله با فاصله زمانی 2 هفته, 4 نوبت طی مداخله و 3 نوبت پس از مداخله به وسیله پرسش نامه درجه بندی رفتاری کارکرد اجرایی (BRIEF), توسط والدین ارزیابی شد. مداخله شامل آموزش حافظه فعال با استفاده از نرم افزار روبوممو در 24 جلسه (3 بار در هفته و هر جلسه 30 دقیقه) بود. برای تفسیر نتایج از تحلیل دیداری, درصد داده های غیر هم پوش (PND), اندازه اثر استفاده شد. یافته ها: آموزش حافظه فعال به ترتیب با اندازه اثر D کوهن: (87/1, 05/2, 97/3, 76/2, 22/4) موجب بهبود کارکردهای اجرایی شد. هم چنین برنامه مداخله ای موجب بهبود شاخص تنظیم رفتار با اندازه اثر (46/1, 05/2, 61/4, 89/1, 65/3) و فرا شناخت (با اندازه اثر 87/1, 15/2, 68/2, 13/3, 71/3) در آزمودنی ها شد. تغییرات به دست آمده در هر 5 آزمودنی مثبت بود (اندازه اثر بالاتر از 8/0). نتیجه گیری: به نظر می رسد آموزش حافظه فعال می تواند کارکردهای اجرایی و اجزاء آن (تنظیم رفتار, فراشناخت) را در کودکان با اختلال طیف اتیسم عملکرد بالا را ارتقاء دهد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    همتی، محمدجواد، ساجدی، فیروزه، واحدی، محسن، و حقگو، حجت اله. (1400). اثر بخشی آموزش حافظه فعال بر کارکرد های اجرایی کودکان با اختلال طیف اتیسم با عملکرد بالا. کومش، 23(2 (پیاپی 82) )، 218-226. SID. https://sid.ir/paper/527495/fa

    Vancouver: کپی

    همتی محمدجواد، ساجدی فیروزه، واحدی محسن، حقگو حجت اله. اثر بخشی آموزش حافظه فعال بر کارکرد های اجرایی کودکان با اختلال طیف اتیسم با عملکرد بالا. کومش[Internet]. 1400؛23(2 (پیاپی 82) ):218-226. Available from: https://sid.ir/paper/527495/fa

    IEEE: کپی

    محمدجواد همتی، فیروزه ساجدی، محسن واحدی، و حجت اله حقگو، “اثر بخشی آموزش حافظه فعال بر کارکرد های اجرایی کودکان با اختلال طیف اتیسم با عملکرد بالا،” کومش، vol. 23، no. 2 (پیاپی 82) ، pp. 218–226، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/527495/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button