مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,718
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

869
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی نحوه اخذ رضایت نامه و برائت نامه از بیماران بستری در بخش های جراحی بیمارستان امام خمینی

صفحات

 صفحه شروع 12 | صفحه پایان 17

چکیده

 زمینه و هدف: رضایت آگاهانه, فرآیندی است که طی آن بیمار و یا قائم مقام قانونی وی, طرح درمانی را درک کرده, با آن موافقت می نماید. جهت استحکام رابطه پزشک و بیمار و احترام به حقوق فردی, علاوه بر رضایت, اخذ برائت از بیمار نیز ضروری است. هدف این مطالعه بررسی تفصیلی نحوه اخذ رضایت نامه و برائت نامه از بیماران بستری در یکی از بیمارستان های آموزشی تهران است.روش بررسی: مطالعه از نوع توصیفی- مقطعی (Descriptive Cross-Sectional) و جمعیت مورد مطالعه شامل کلیه بیماران بستری شده در بخش های جراحی 1, 3, 4 و 5 بیمارستان امام خمینی تهران در سه ماهه چهارم سال 1385 بوده است. اطلاعات مورد نیاز با مراجعه به بیمارستان امام, مصاحبه حضوری با بیماران, پاسخ آنها به سوالات تدوین شده در پرسشنامه و همچنین بررسی رضایت نامه و برائت نامه های موجود در پرونده های آنان جمع آوری و با نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.یافته ها: رضایت نامه از تمام 250 بیمار مورد بررسی, اخذ شده بود. بیشتر بیماران (42%) بی سواد بودند و اغلب آنها (48%) بیکار, تمام رضایت نامه ها توسط منشی بخش گرفته شده بود. اغلب اطلاعاتی که به بیماران داده شده بود در مورد درمان آنها بود (96.8%). از نظر بیماران بیشترین اطلاعاتی که اهمیت داشت در مورد میزان موفقیت درمانی بود (94%). بیشتر بیماران, بهترین فرد برای گرفتن رضایت نامه را پزشک جراح و اغلب, بهترین زمان گرفتن رضایت و برائت را در زمان بستری می دانستند.نتیجه گیری: بر اساس نتایج بدست آمده, اغلب موارد رضایت نامه و تمام موارد برائت نامه توسط فردی بجز پزشک و در زمان پذیرش اخذ می شود, در صورتی که باید دادن اطلاعات در مورد بیماری و گرفتن رضایت و برائت, در زمان بستری که تنش کمی وجود دارد و توسط پزشک جراح معالج به بیمار انجام شود و احتمال موفقیت درمان هم تا حدودی به بیمار توضیح داده شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    تقدسی نژاد، فخرالدین، اخلاقی، میترا، یغمایی، اسداله، و حجتی، علیرضا. (1387). بررسی نحوه اخذ رضایت نامه و برائت نامه از بیماران بستری در بخش های جراحی بیمارستان امام خمینی. مجله علمی پزشکی قانونی، 14(1 (مسلسل 49))، 12-17. SID. https://sid.ir/paper/53328/fa

    Vancouver: کپی

    تقدسی نژاد فخرالدین، اخلاقی میترا، یغمایی اسداله، حجتی علیرضا. بررسی نحوه اخذ رضایت نامه و برائت نامه از بیماران بستری در بخش های جراحی بیمارستان امام خمینی. مجله علمی پزشکی قانونی[Internet]. 1387؛14(1 (مسلسل 49)):12-17. Available from: https://sid.ir/paper/53328/fa

    IEEE: کپی

    فخرالدین تقدسی نژاد، میترا اخلاقی، اسداله یغمایی، و علیرضا حجتی، “بررسی نحوه اخذ رضایت نامه و برائت نامه از بیماران بستری در بخش های جراحی بیمارستان امام خمینی،” مجله علمی پزشکی قانونی، vol. 14، no. 1 (مسلسل 49)، pp. 12–17، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/53328/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا