مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,596
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

875
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

کیفیت اخذ رضایت آگاهانه در بیماران بستری تحت عمل جراحی

صفحات

 صفحه شروع 151 | صفحه پایان 158

چکیده

 زمینه و هدف: رضایت آگاهانه بیمار اساس اخلاق پزشکی است. این پژوهش با هدف بررسی کیفیت اخذ رضایت آگاهانه در بیماران تحت عمل جراحی در بیمارستان های آموزشی شهرستان کاشان انجام گردید.روش بررسی: در این پژوهش توصیفی مقطعی 300 بیمار (رضایت دهنده) بخش جراحی بصورت تصادفی ساده و با توجه به برنامه زمانی پذیرش بیماران وارد مطالعه شدند. داده ها بوسیله پرسشنامه ای که بعد از پذیرش و قبل از جراحی تکمیل گردید, جمع آوری شد. داده ها با کمک آمار توصیفی (درصد فراوانی, میانگین و انحراف معیار امتیازات) تحلیل گردید.یافته ها: رضایت دهندگان معتقد بودند اطلاعاتی در مورد منافع (45%), عوارض (55.7%), سایر درمان ها (67%), طول دوره بستری (50.7%) و پیگیری بعد از ترخیص (66.3%) دریافت نکرده اند. اکثر ایشان فرم رضایت نامه را قابل درک نمی دانستند (69%) و معتقد بودند محتویات فرم توضیح داده نمی شود (82.7%). اکثر آنها اعلام کردند از منافع (70.7%) و عوارض (69.7%) سایر درمان ها آگاه نشده و امکان انتخاب درمان دیگر را نداشته اند (67.3%). حق امتناع از عمل برای 43% آنان توضیح داده شده بود. اکثریت آنها معتقد بودند که زمان کافی برای فکر کردن و سوال پرسیدن (68.7%) و تماس با پزشک یا همکاران وی را داشته اند (59.7%) و پاسخ سوالاتشان به طور کامل داده شده (72.7%) و توضیحات پزشک برای آن ها قابل فهم بوده است (77%).نتیجه گیری: به جز در مورد تعامل و ارتباط پزشک و بیمار, رعایت سایر ابعاد رضایت آگاهانه کافی بنظر نمی رسد. ضروری است منافع و عوارض احتمالی عمل, سایر گزینه های درمانی, منافع و عوارض آن ها, طول دوره بستری, پیگیری های بعد از ترخیص و محتویات فرم رضایت نامه برای بیماران توضیح داده شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شیخ طاهری، عباس، و فرزندی پور، مهرداد. (1387). کیفیت اخذ رضایت آگاهانه در بیماران بستری تحت عمل جراحی. مجله علمی پزشکی قانونی، 14(3 (مسلسل 51))، 151-158. SID. https://sid.ir/paper/53509/fa

    Vancouver: کپی

    شیخ طاهری عباس، فرزندی پور مهرداد. کیفیت اخذ رضایت آگاهانه در بیماران بستری تحت عمل جراحی. مجله علمی پزشکی قانونی[Internet]. 1387؛14(3 (مسلسل 51)):151-158. Available from: https://sid.ir/paper/53509/fa

    IEEE: کپی

    عباس شیخ طاهری، و مهرداد فرزندی پور، “کیفیت اخذ رضایت آگاهانه در بیماران بستری تحت عمل جراحی،” مجله علمی پزشکی قانونی، vol. 14، no. 3 (مسلسل 51)، pp. 151–158، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/53509/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button