مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,600
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

27,763
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی مرگ های ناشی از دوچرخه سواری در ایران در دوره زمانی 1391 – 1389

صفحات

 صفحه شروع 263 | صفحه پایان 271

چکیده

 مقدمه: در سال های اخیر استفاده از دوچرخه به عنوان وسیله نقلیه سبک و سالم مورد استقبال بیشتری قرار گرفته است. اما متاسفانه توجه کمتر به رعایت شرایط ایمنی استفاده از این وسیله, آمار بالای مرگ میر در بین دوچرخه سواران را در پی داشته است. هدف این مطالعه نشان دادن شرایط پرخطر هنگام دوچرخه سواری و نواحی آسیب پذیرتر در هنگام استفاده از دوچرخه و ارائه راه کار مناسب جهت کاهش سوانح ناشی از دوچرخه سواری می باشد.روش کار: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی, آمار و اطلاعات موجود در سازمان پزشکی قانونی ایران در فاصله زمانی فروردین 1389 تا اسفند 1391 با استفاده از آزمون chi-square و توصیف فراوانی داده ها در نرم افزار spss نسخه 20, مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج: بررسی آمارها نشان دهنده 526 مورد مرگ دوچرخه سوار در فاصله زمانی مورد مطالعه می باشند. متوسط در هر سال تعداد 188 نفر در اثر حوادث ناشی از دوچرخه سواری کشته شده اند. 93.5 درصد از مرگ ها ناشی از برخورد دوچرخه با یک وسیله نقلیه موتوری در حال حرکت می باشد. از تعداد 526 مورد مرگ دوچرخه سوار 480 نفر آنها (91.3 درصد) ضربه به سر داشته اند. در این بررسی نشان داده شد ضربه به سر شایع ترین عامل مرگ دوچرخه سوارها بوده است.بحث و نتیجه گیری: بررسی این آمار و نیز آمار به دست آمده از مطالعات مشابه در بعضی کشورهای دیگر نشان می دهد که منطقه سر بسیار مستعد وارد آمدن ضربه است. مسلما تعداد و شدت این آسیب ها به وسیله پوشیدن کلاه ایمنی کاهش می یابد. برنامه ریزی در ایجاد قوانین و بهبود امکانات مربوط به دوچرخه سواری باعث افزایش استفاده از دوچرخه, به عنوان یک وسیله حمل و نقل و هم زمان یک ورزش و نیز کاهش در میزان حوادث مرتبط با دوچرخه می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حجازی، آریا، عطاران، حمید، حسینی، مرضیه، بدیعیان موسوی، نازیلا، و خادمی، علی. (1394). بررسی مرگ های ناشی از دوچرخه سواری در ایران در دوره زمانی 1391 – 1389. مجله علمی پزشکی قانونی، 21(4)، 263-271. SID. https://sid.ir/paper/53608/fa

    Vancouver: کپی

    حجازی آریا، عطاران حمید، حسینی مرضیه، بدیعیان موسوی نازیلا، خادمی علی. بررسی مرگ های ناشی از دوچرخه سواری در ایران در دوره زمانی 1391 – 1389. مجله علمی پزشکی قانونی[Internet]. 1394؛21(4):263-271. Available from: https://sid.ir/paper/53608/fa

    IEEE: کپی

    آریا حجازی، حمید عطاران، مرضیه حسینی، نازیلا بدیعیان موسوی، و علی خادمی، “بررسی مرگ های ناشی از دوچرخه سواری در ایران در دوره زمانی 1391 – 1389،” مجله علمی پزشکی قانونی، vol. 21، no. 4، pp. 263–271، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/53608/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button