مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,269
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,142
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثر بازی های رایانه ای بر فعالیت های ذهنی و شاخص های ایمنی شناختی کودکان

صفحات

 صفحه شروع 227 | صفحه پایان 243

چکیده

 یکی از جالب ترین خیزش های پژوهشی محققان روان عصب ایمنی شناسی, بررسی اثر هیجان های رایانه های بر وضعیت های روانشناختی و قابلیت های فیزیولوژیک کودکان و بزرگسالان است. اگر چه در زمینه آثار مختلف این گروه از هیجان ها, بر برخی از شاخص های فیزیولوژیک و روانشناختی, داده های قابل توجه و چالش برانگیزی در دست است, اما با توجه به اهمیت قلمرو مطالعات روان عصب ایمنی شناسی, و حساسیت کارکردی و ساختاری عوامل فیزیولوژیک و تغییرپذیری تاثیراتی که هیجان های رایانه های بر وضعیت های روانشناختی به جا می گذارند, این قبیل داده ها را باید با احتیاط و دقت فراوان تحلیل کرد. در این تحقیق, به منظور بررسی اثر هیجان های ناشی از بازی های رایانه ای بر فعالیت های ذهنی و شاخص های ایمنی کودکان به طور تصادفی, 16 آزمودنی با میانگین سنی 12.6 سال از مقطع دوم راهنمایی انتخاب و طبق طرح تحقیقی چهار گروهی سولومون به طور تصادفی به چهار گروه تقسیم شدند. پیش آزمون و پس آزمون این تحقیق, اندازه های مربوط به فعالیت های ذهنی – انتزاعی (فضایی), و درصد سلول های ایمنی بود که از طریق آزمون هوشی مکعب های کهس و آزمایش شمارش کامل سلول های خون (C.B.C) به دست آمدند. دو گروه آزمایشی, روزانه یک ساعت, طی 27 روز در معرض چهار الگوی بازی های هیجانی رایانه ای قرار گرفتند, اما دو گروه گواه, تحت شرایط مشابه, در معرض متغیر آزمایشی قرار نگرفتند. نتایج بررسی داده ها به شیوه تحلیل واریانس نشان داد که هیجان های ناشی از بازی های رایانه ای, موجب افزایش معنادار خطاهای آزمودنی ها در آزمون کهس (P<0.005) و تغییرات معنادار شاخص های مربوط به درصد لنفوسیت ها (P<0.001), ایوزینوفیل ها (P<0.005) و نوتروفیل های خون (P<0.005) آنان می شود.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

فرجی، جمشید، علی پور، احمد، ملایی، عین اله، بیانی، علی اصغر، و میررضایی، سیدعلی. (1381). اثر بازی های رایانه ای بر فعالیت های ذهنی و شاخص های ایمنی شناختی کودکان. مجله روانشناسی، 6(3 (پیاپی 23))، 227-243. SID. https://sid.ir/paper/54353/fa

Vancouver: کپی

فرجی جمشید، علی پور احمد، ملایی عین اله، بیانی علی اصغر، میررضایی سیدعلی. اثر بازی های رایانه ای بر فعالیت های ذهنی و شاخص های ایمنی شناختی کودکان. مجله روانشناسی[Internet]. 1381؛6(3 (پیاپی 23)):227-243. Available from: https://sid.ir/paper/54353/fa

IEEE: کپی

جمشید فرجی، احمد علی پور، عین اله ملایی، علی اصغر بیانی، و سیدعلی میررضایی، “اثر بازی های رایانه ای بر فعالیت های ذهنی و شاخص های ایمنی شناختی کودکان،” مجله روانشناسی، vol. 6، no. 3 (پیاپی 23)، pp. 227–243، 1381، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/54353/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button