Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,228
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,145
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رشد زبان در کودکان فارسی زبان 6 تا 7 سال

صفحات

 صفحه شروع 139 | صفحه پایان 156

چکیده

 هدف از این مطالعه تعیین نقش توانایی های شناختی, وضعیت اجتماعی-اقتصادی, محیط سوادآموزی خانه و ویژگی های جمعیت شناختی در رشد زبان کودکان فارسی زبان بود. جامعه این پژوهش کلیه کودکان 6 تا 7 سال شهر تهران بود که 105 نفر به روش چندمرحله ای انتخاب شدند. مادران این کودکان به دو پرسشنامه محیط سوادآموزی خانه و جمعیت شناختی پاسخ دادند و روی کودکان, مقیاس هوشی وکسلر برای کودکان پیش دبستانی و آزمون رشد زبان اولیه-ویرایش سوم اجرا شد. نتایج نشان داد که همه مولفه های هوش کلامی با مولفه های رشد زبان همبستگی مثبت دارد اما در بخش غیرکلامی, تکمیل تصاویر, مازها, طرح هندسی و مکعب ها با برخی از مولفه-های رشد زبان همچون واژگان ربطی, واژگان شفاهی, درک دستوری و معناشناسی رابطه مثبت معناداری دارد. به علاوه بین منابع مرتبط با زبان آموزی و سوادآموزی و الگوی مثبت والدین از محیط سوادآموزی خانه با تعدادی از مولفه های رشد زبان (مانند واژگان تصویری, واژگان شفاهی و ربطی) رابطه مثبت معناداری وجود داشت. نتایج به دست آمده از تحلیل واریانس روند نشان داد که تحصیلات والدین و میزان درآمد خانواده موجب بهبود رشد زبان می-شود, اما بین کودکانی که به مهدکودک رفته اند و نرفته اند, در رشد زبان تفاوتی وجود ندارد و در این سن, رشد زبان بین دو جنس متفاوت نیست. درنتیجه, به نظر می رسد هوش کودکان فارسی زبان تا حدودی می تواند رشد زبانشان را پیش بینی کند و درآمد خانواده ها و تحصیلات والدین و همچنین, محیط سوادآموزی خانه بر رشد زبان کودکان فارسی زبان تاثیرگذار است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    دهقان طزرجانی، مهناز، کدیور، پروین، عبدالهی، محمدحسین، و حسن آبادی، حمیدرضا. (1397). رشد زبان در کودکان فارسی زبان 6 تا 7 سال. مجله روانشناسی، 22(2 (پیاپی 86) )، 139-156. SID. https://sid.ir/paper/54455/fa

    Vancouver: کپی

    دهقان طزرجانی مهناز، کدیور پروین، عبدالهی محمدحسین، حسن آبادی حمیدرضا. رشد زبان در کودکان فارسی زبان 6 تا 7 سال. مجله روانشناسی[Internet]. 1397؛22(2 (پیاپی 86) ):139-156. Available from: https://sid.ir/paper/54455/fa

    IEEE: کپی

    مهناز دهقان طزرجانی، پروین کدیور، محمدحسین عبدالهی، و حمیدرضا حسن آبادی، “رشد زبان در کودکان فارسی زبان 6 تا 7 سال،” مجله روانشناسی، vol. 22، no. 2 (پیاپی 86) ، pp. 139–156، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/54455/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا