Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,514
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه تحولی توانش های سه گانه ذهنی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه دوم تیزهوش و عادی

صفحات

 صفحه شروع 64 | صفحه پایان 82

چکیده

 پژوهش حاضر در راستای نظریه توانش های سه گانه ذهنی «اشترنبرگ », رابطه توانشهای ذهنی تحلیلی, خلاق و عملی را با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه دوم راهنمایی و دبیرستان تیز هوش و عادی در هر یک از دروس مربوط به خود مورد بررسی قرار می دهد . به عنوان یک هدف ثانوی , تفاوت توانشهای ذهنی دانش آموزان نیز بررسی شده است . 360 نفر از دانش آموزان عادی و تیز هوش , آزمون توانشهای سه گانه ذهنی اشترنبرگ STAT  را پاسخ دادند . بررسی همبستگی های چند گانه نمرات افراد در هر یک از دروس مدرسه ای نشان داد توانش خلاق بهترین پیش بینی کننده پیشرفت تحصیلی است , به طوری که پیشرفت ریاضی و هنر در گروه راهنمایی مدارس عادی, پیشرفت ریاضی و آزمایشگاه فیزیک در گروه دبیرستان عادی و پیشرفته, حرفه و فن در گروه راهنمایی مدارس تیزهوش با این توانش قابل پیش بینی است.«توانش تحلیلی» تنها در گروه راهنمایی عادی پیش بینی کننده نمرات علوم, دینی و انشاء می باشد. توانش های سه گانه ذهنی رابطه معناداری با پیشرفت تحصیلی دبیرستان تیزهوش نشان نداد . تحلیل واریانس چند متغیری «مانوا» توانش های ذهنی دانش آموزان بر خلاف نظراشترنبرگ و همکاران نشان داد که دانش آموزان راهنمایی تیز هوش توانش بیشتری نسبت به دانش آموزان راهنمایی عادی دارند, این امر در مورد دانش آموزان دبیرستان تیزهوش نسبت به عادی حداقل در دو توانش تحلیلی و خلاق صادق نبود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    برخوردارپور، زهرا، و سرمد، زهره. (1379). رابطه تحولی توانش های سه گانه ذهنی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه دوم تیزهوش و عادی. مجله روانشناسی، 4(1 (پیاپی 13))، 64-82. SID. https://sid.ir/paper/54464/fa

    Vancouver: کپی

    برخوردارپور زهرا، سرمد زهره. رابطه تحولی توانش های سه گانه ذهنی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه دوم تیزهوش و عادی. مجله روانشناسی[Internet]. 1379؛4(1 (پیاپی 13)):64-82. Available from: https://sid.ir/paper/54464/fa

    IEEE: کپی

    زهرا برخوردارپور، و زهره سرمد، “رابطه تحولی توانش های سه گانه ذهنی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه دوم تیزهوش و عادی،” مجله روانشناسی، vol. 4، no. 1 (پیاپی 13)، pp. 64–82، 1379، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/54464/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا