مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,854
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,213
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

الگوهای تفکر، پایه تحصیلی و نوع مدرسه

صفحات

 صفحه شروع 361 | صفحه پایان 380

چکیده

 پژوهش حاضر در راستای نظریه خود – حکومتی ذهنی اشترنبرگ, الگوهای تفکر دانش آموزان دختر دوم راهنمایی و دبیرستان تیزهوش و عادی را پس از مهار توانش های سه گانه ذهنی آنان, مورد بررسی قرار داده است. از میان یک گروه 360 نفری که به آزمون توانشهای سه گانه ذهنی استرنبرگ (STAT) پاسخ دادند, 136 نفر با یکی از توانش های برتر انتخاب شدند و پرسشنامه الگوهای تفکر را تکمیل کردند. تحلیل عوامل نشان داد این پرسشنامه می تواند 7 الگو از 13 الگوی تفکر معرفی شده در نظریه خود – حکومتی ذهنی را با اعتبار و روایی مطلوب ارزیابی کند. در تحلیل واریانس چند متغیری الگوهای تفکر بر حسب برتری سه توانش ذهنی در دو مقوله (1- تحلیلی, خلاق, عملی 2- کلامی, عددی, تصویری) اثر اصلی کلی سن و نوع مدرسه دیده شد. دانش آموزان دوم راهنمایی بیشتر از دانش آموزان دوم دبیرستان دارای الگوهای تفکر اجرایی, محافظه کار و حکومت گروهی بودند و دانش آموزان تیزهوش بیشتر از دانش آموزان عادی از الگوی تفکر کل نگر و جزنگر استفاده کرده بودند.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

برخوردارپور، زهرا، و سرمد، زهره. (1380). الگوهای تفکر, پایه تحصیلی و نوع مدرسه. مجله روانشناسی، 5(4 (پیاپی 20))، 361-380. SID. https://sid.ir/paper/54485/fa

Vancouver: کپی

برخوردارپور زهرا، سرمد زهره. الگوهای تفکر, پایه تحصیلی و نوع مدرسه. مجله روانشناسی[Internet]. 1380؛5(4 (پیاپی 20)):361-380. Available from: https://sid.ir/paper/54485/fa

IEEE: کپی

زهرا برخوردارپور، و زهره سرمد، “الگوهای تفکر, پایه تحصیلی و نوع مدرسه،” مجله روانشناسی، vol. 5، no. 4 (پیاپی 20)، pp. 361–380، 1380، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/54485/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button