Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,002
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

920
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثر بخشی آموزش انگیزش پیشرفت و تمرین حرمت خود بر تحول نظام خود در دو سطح تحول شناختی عینی و انتزاعی

صفحات

 صفحه شروع 337 | صفحه پایان 359

چکیده

 مقاله حاضر به مقایسه اثربخشی آموزش انگیزش پیشرفت و تمرین حرمت خود بر تحول فرارونده در نظام خود در آزمودنی های متعلق به سطوح تحول شناختی عینی و انتزاعی پرداخته است. طرح پژوهش, طرح تجربی از نوع پیش آزمون – پس آزمون با گروه گواه بود. 120 نوجوان دختر بر اساس سطح تحول شناختی بر مبنای آزمون های نظام عملیاتی پیاژه در دو سطح عینی و انتزاعی انتخاب, و در هر سطح به دو گروه آزمایشی و یک گروه گواه با حجم مساوی (n=20) تقسیم شدند. برای مطالعه تحول نظام خود, مصاحبه دریافت خود, به کار بسته شد. آموزش انگیزش پیشرفت و تمرین حرمت خود به منزله روش های مداخله, در هر دو سطح تحول شناختی به اجرا در آمدند. داده ها بر اساس طرح های تحلیل واریانس یکراهه, تحلیل واریانس تک متغیری, تحلیل واریانس رتبه ای کروسکال – والیس, و آزمون رتبه های علامت دار ویلکاکسن, بررسی شدند. نتایج نشان دادند که در خصوص دریافت خود عینی, روش های مداخله به کار بسته شده در هر دو سطح تحول شناختی, سبب تحول فرارونده در دریافت خودعینی می شوند؛ در این خصوص, اثربخشی تمرین حرمت خود بیشتر از آزمون انگیزش پیشرفت بود. در دریافت خودفاعلی, اثر بخشی روش های مداخله, بر مولفه «عاملیت» در هیچ یک از سطوح تحول شناختی تایید نشد؛ بر مولفه «پیوستگی» در هر دو سطح تحول شناختی معنادار بود؛ و بر مولفه «تمایز» فقط در سطح تحول شناختی انتزاعی, معنادار بود. به این ترتیب, اثربخشی روش های مداخله بر تحول فرارونده در دریافت خودعینی, صرف نظر از سطح تحول شناختی, امکان پذیر است؛ و بر تحول فرارونده در مولفه های خود فاعلی عمومیت ندارد؛ به علاوه, می تواند بر حسب سطح تحول شناختی, متفاوت باشد. نتایج این پژوهش نشان می دهند که در دوره نوجوانی مداخله در نظام خود, خواه از خلال مداخله در کنش انگیزشی این نظام و خواه از خلال گسترش بخشیدن حرمت خود, می تواند در خدمت جبران کاستی ها در تحول خود قرار گیرد, استحکام نظام خود و کنش وری هر چه سازش یافته تر آن را امکان پذیر سازد, و واجد اثر پیشگیری کننده در برابر آسیب های احتمالی آتی باشد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    احمدی، مهرناز، منصور، محمود، فتحی آشتیانی، علی، و رسول زاده طباطبایی، سیدکاظم. (1383). اثر بخشی آموزش انگیزش پیشرفت و تمرین حرمت خود بر تحول نظام خود در دو سطح تحول شناختی عینی و انتزاعی. مجله روانشناسی، 8(4 (پیاپی 32))، 337-359. SID. https://sid.ir/paper/54546/fa

    Vancouver: کپی

    احمدی مهرناز، منصور محمود، فتحی آشتیانی علی، رسول زاده طباطبایی سیدکاظم. اثر بخشی آموزش انگیزش پیشرفت و تمرین حرمت خود بر تحول نظام خود در دو سطح تحول شناختی عینی و انتزاعی. مجله روانشناسی[Internet]. 1383؛8(4 (پیاپی 32)):337-359. Available from: https://sid.ir/paper/54546/fa

    IEEE: کپی

    مهرناز احمدی، محمود منصور، علی فتحی آشتیانی، و سیدکاظم رسول زاده طباطبایی، “اثر بخشی آموزش انگیزش پیشرفت و تمرین حرمت خود بر تحول نظام خود در دو سطح تحول شناختی عینی و انتزاعی،” مجله روانشناسی، vol. 8، no. 4 (پیاپی 32)، pp. 337–359، 1383، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/54546/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا