Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,544
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,452
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی مقایسه ای اثربخشی آموزش های گروهی عزت نفس، خودکارآمدی و انگیزش پیشرفت بر عزت نفس زنان با معلولیت جسمی حرکتی 35-18 اصفهان سال 1387

صفحات

 صفحه شروع 65 | صفحه پایان 97

چکیده

 هدف: هدف این تحقیق بررسی و مقایسه اثربخشی آموزش های گروهی عزت نفس, خودکارآمدی و انگیزش پیشرفت بر عزت نفس زنان با معلولیت جسمی حرکتی شهر اصفهان بود.روش: طرح تحقیق نیمه تجربی بود. جامعه آماری شامل کلیه اعضای زن 35-18 ساله تشکل غیردولتی جامعه معلولان شعبه شهر اصفهان بود. برای نمونه گیری 80 نفر از جامعه آماری به طور تصادفی انتخاب شدند و پس از اجرای مقیاس عزت نفس روزنبرگ, 40 نفر از آنهاکه عزت نفس شان از نیم دیگر آزمودنی ها پایین تر بود, به عنوان نمونه نهایی انتخاب و به طور تصادفی به سه گروه آزمایشی ویک گروه گواه واگذار شدند. سپس برای هر یک از گروه های آزمایشی 1, 2 و 3 به ترتیب برنامه آموزش گروهی عزت نفس, آموزش گروهی خود کارآمدی و آموزش گروهی انگیزش پیشرفت, در قالب 9 جلسه هفتگی 120 دقیقه ای برگزار شد. پس از اتمام جلسات آموزش, پس آزمون با به کارگیری مقیاس عزت نفس روزنبرگ, بر روی هر سه گروه آزمایشی و گروه گواه انجام شد. برای سنجش ویژگی های آزمودنی ها علاوه بر پرسشنامه کیفیت زندگی, پرسشنامه مشخصات جمعیت شناختی نیز به کار برده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل کواریانس, تحلیل مانکوا و آزمون تعقیبی LSD استفاده شد. برای آزمون فرضیه ها سطح احتمالP<0.05 استفاده شد.یافته ها: یافته ها حاکی از اثربخشی آموزش گروهی عزت نفس (P=0.023), آموزش گروهی خود کارآمدی (P=0.006) و آموزش گروهی انگیزش پیشرفت (P=0.016) بر عزت نفس بود, اما اثر بخشی سه نوع آموزش گروهی با یکدیگر تفاوتی نداشت.نتیجه گیری: هر یک از روش های آموزش گروهی عزت نفس, آموزش گروهی خود کارآمدی و آموزش گروهی انگیزش پیشرفت می تواند بر بهبود عزت نفس افراد با معلولیت جسمی و در نتیجه توانبخشی آنها موثر باشد. بر این اساس پیشنهاد می شود که این سه نوع برنامه آموزشی به صورت منظم در مراکز درمانی و آموزشی و تشکل های غیردولتی مخصوص افراد با معلولیت جسمی اجرا گردد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

مرادی، اعظم، و رضایی دهنوی، صدیقه. (1391). بررسی مقایسه ای اثربخشی آموزش های گروهی عزت نفس, خودکارآمدی و انگیزش پیشرفت بر عزت نفس زنان با معلولیت جسمی حرکتی 35-18 اصفهان سال 1387. روانشناسی افراد استثنایی، 2(5)، 65-97. SID. https://sid.ir/paper/208406/fa

Vancouver: کپی

مرادی اعظم، رضایی دهنوی صدیقه. بررسی مقایسه ای اثربخشی آموزش های گروهی عزت نفس, خودکارآمدی و انگیزش پیشرفت بر عزت نفس زنان با معلولیت جسمی حرکتی 35-18 اصفهان سال 1387. روانشناسی افراد استثنایی[Internet]. 1391؛2(5):65-97. Available from: https://sid.ir/paper/208406/fa

IEEE: کپی

اعظم مرادی، و صدیقه رضایی دهنوی، “بررسی مقایسه ای اثربخشی آموزش های گروهی عزت نفس, خودکارآمدی و انگیزش پیشرفت بر عزت نفس زنان با معلولیت جسمی حرکتی 35-18 اصفهان سال 1387،” روانشناسی افراد استثنایی، vol. 2، no. 5، pp. 65–97، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/208406/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا