Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,696
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,094
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر روش تنش زدایی بر اضطراب، پیشرفت تحصیلی و حافظه کودکان دبستانی

صفحات

 صفحه شروع 4 | صفحه پایان 30

چکیده

 روش تنش زدایی عمیق عضلانی که با الهام از روشهای جاکوبسن (1983), ریم و ماسترز (1974), ولپی ولازاروس (1966) توسط موریس و همکاران (1983) برای کودکان فراهم شده متغیر مستقل این تحقیق است و تاثیر آن بر اضطراب, حافظه شنیداری – کلامی (به عنوان شاخص توانایی شناختی) و معدل نمرات ثلث سوم آزمودنیها (به عنوان معیار پیشرفت تحصیلی) به منزله متغیرهای وابسته, بررسی شده است. از مناطق 19 گانه آموزش و پرورش تهران, منطقه 4 به صورت تصادفی انتخاب و از بین مدارس پسرانه نمونه مردمی سابق این منطقه نیز 4 مدرسه و در هر مدرسه دو کلاس چهارم و پنجم به تصادف برگزیده شد. سپس بر اساس نتایج آزمون اضطراب رینولدز, کلاسها همتا شدند و 4 کلاس به عنوان گروه گواه (140 نفر) و 4کلاس به عنوان گروه آزمایشی (146 نفر) در نمونه تحقیق قرار گرفتند و آزمون حافظه شنیداری – کلامی ری (RAVLT) نیز به اجرا درآمد. معلمان گروه های آزمایشی پس از طی دوره آموزش روش تنش زدایی عمیق عضلانی, این روش را به دانش آموزان آموزش دادند و سپس در خلال ثلث اول تا سوم به مدت 5 ماه و 120 جلسه, شاگردان روزانه یک بار در ساعات تدریس با هدایت معلم, تمرین می کردند. پس از جمع آوری داده ها در موقعیت پس آزمون, برای تجزیه و تحلیل آنها, افزون بر روشهای توصیفی آماری از تحلیل واریانس یک طرفه, روشهای آماری t برای دو گروه مستقل و وابسته استفاده شد. نتایج تحقیق, افزون بر آنکه تاثیر متغیر مستقل را بر کاهش اضطراب گروه آزمایشی نشان دادند این نکته را نیز برجسته کردند که آموزش تنش زدایی عمیق عضلانی به عنوان یک شیوه مهارگری بر افزایش کارآمدی دانش آموزان سطوح مختلف اضطرابی موثر است و با تاثیر بر مجموعه به بهبود سطح سازش یافتگی گروه عمده ای از افراد منجر می شود. اما اثر بخشی آن برحسب چارچوب زندگی روانی کودک به عنوان یک نظام درهم تنیده و در حال تحول تغییر می کند. درمجموع, یافته های این پژوهش همسو با بسیاری از پژوهشهای دیگر, بر نقش عمده مدرسه در تامین بهداشت روانی دانش آموزان صحه می گذارند و بر لزوم آموزش روشهای خود مهارگری در سطح پیشگیری اولیه تاکید می کنند.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

دادستان، پریرخ، جان بزرگی، مسعود، و نوری، ناهید. (1380). تاثیر روش تنش زدایی بر اضطراب, پیشرفت تحصیلی و حافظه کودکان دبستانی. مجله روانشناسی، 5(1 (پیاپی 17))، 4-30. SID. https://sid.ir/paper/54574/fa

Vancouver: کپی

دادستان پریرخ، جان بزرگی مسعود، نوری ناهید. تاثیر روش تنش زدایی بر اضطراب, پیشرفت تحصیلی و حافظه کودکان دبستانی. مجله روانشناسی[Internet]. 1380؛5(1 (پیاپی 17)):4-30. Available from: https://sid.ir/paper/54574/fa

IEEE: کپی

پریرخ دادستان، مسعود جان بزرگی، و ناهید نوری، “تاثیر روش تنش زدایی بر اضطراب, پیشرفت تحصیلی و حافظه کودکان دبستانی،” مجله روانشناسی، vol. 5، no. 1 (پیاپی 17)، pp. 4–30، 1380، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/54574/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا