مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,508
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی مقایسه ای کاربرد راهکارهای یادگیری فراگیرندگان دو زبانه و تک زبانه با توجه به نگرش و انگیزش

صفحات

 صفحه شروع 117 | صفحه پایان 132

چکیده

 هدف از انجام این پژوهش بررسی عوامل شناختی و موثر در فراگیرندگان زبان انگلیسی, یعنی کاربردراهکارهای یادگیری زبان, نگرش و انگیزش در ارتباط با زبان مادری آنها می باشد. این کوشش برای پی بردن به این نکته بود که آیا فراگیرندگان یک زبانه و دوزبانه در یادگیری زبان انگلیسی اختلافاتی در مورد بکارگیری راهکارهای یادگیری از خود بروز می دهند یا خیر و نیز نگرش و انگیزش آنها در رابطه با توانایی زبان خارجی چگونه است. در این بررسی همچنین سعی شده است که بهترین شاخص تعیین کننده توانایی زبان و بکارگیری راهکارهای یادگیری در جمعیت کلی آنها تعیی نماییم. لذا با بکارگیری طرح پژوهشی پس از واقعه, و با مشارکت 110 نفر دانش آموز سال سوم دبیرستان دخترانه که از بین سخنگویان دوزبانه ارمنی - فارسی بودند و تعداد 106 نفر دیگر که تنها به زبان فارسی صحبت می کردند و نیز دانش آموزان سال سوم دبیرستان دخترانه بودند, یک آزمون بسندگی زبان.انگلیسی اجرا گردید و نیز سه پرسشنامه معتبر و پایا شامل نگرش , انگیزش و مهارتهای یادگیری زبان بین دانش آموزان توزیع گردید و پاسخ آنها جمع آوری شد. آزمون T نشان داد که هیچ نوع اختلاف معنی داری بین این دو گروه از نظر توانایی زبان انگلیسی و نگرش آنها نسبت به زبان انگلیسی وجود ندارد. تحلیلی بیشتر نشان داد که افراد دو زبانه از نظر کاربرد راهکارهای فراشناختی, شناختی و جبرانی اختلافات معنی داری با فراگیرندگان تک زبانه دارند. یافته های این پژوهش نشان داد که مکررترین راهکار یادگیری مورد استفاده هر دو گروه عبارت بود از راهکارهای فراشناختی و اجتماعی, در حالی که راهکارهای عاطفی با کمترین میزان فراوانی بکار برده شدند. این دو گروه زبان آموز در کاربرد سه مقوله دیگر راهکارهای یادگیری با هم اختلاف داشتند. نتیجه های تحلیل رگراسیون نیز نشان داد که بهترین شاخص توانایی زبان به ترتیب عبارت است از تعداد سنوات تحصیلی و کاربرد راهکارهای یادگیری زبان.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    وثوقی، حسین، و ابراهیمی، آلیس. (1382). بررسی مقایسه ای کاربرد راهکارهای یادگیری فراگیرندگان دو زبانه و تک زبانه با توجه به نگرش و انگیزش. مجله زبانشناسی کاربردی، 6(2)، 117-132. SID. https://sid.ir/paper/55221/fa

    Vancouver: کپی

    وثوقی حسین، ابراهیمی آلیس. بررسی مقایسه ای کاربرد راهکارهای یادگیری فراگیرندگان دو زبانه و تک زبانه با توجه به نگرش و انگیزش. مجله زبانشناسی کاربردی[Internet]. 1382؛6(2):117-132. Available from: https://sid.ir/paper/55221/fa

    IEEE: کپی

    حسین وثوقی، و آلیس ابراهیمی، “بررسی مقایسه ای کاربرد راهکارهای یادگیری فراگیرندگان دو زبانه و تک زبانه با توجه به نگرش و انگیزش،” مجله زبانشناسی کاربردی، vol. 6، no. 2، pp. 117–132، 1382، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/55221/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button