Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

معرفت فهیمه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    69-86
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    557
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

با گسترش روشهایی که بر فرآیند نگارش تاکید دارند فراگیری و آموزش به روش همیاری - که بر تیوری کانسترا کتیویسم استوار است - جایگاه ویژه ای در کلاسهای نگارش یافته است. تحقیق حاضر به بررسی تثیر استفاده از همیاری در کلاسهای نگارش پرداخته است. شرکت کنندگان این پژوهش را 120 نفر از دانشجویان رشته زبان انگلیسی که در حال گذراندن درس نگارش خود با محقق می باشند و 26 نفر از مدرسان با حداقل 3 سال سابقه تدریس این درس در مقاطع دانشگاهی تشکیل می دهند. داده ها براساس پرسشنامه هایی جداگانه که در ابتدا و انتهای ترم برای دانشجویان و یک پرسشنامه برای مدرسین اجرا شد بدست آمد. با پاسخ دادن به این پرسشنامه ها دانشجویان میزان علاقه خود را به فعالیتهای کلاسی و مدرسین نظر خود را در باره ترجیح های یادگیری دانشجویان بیان کرده اند. یافته های تحقیق حاکی از استقبال دانشجویان از همیاری می باشد. نظر مدرسین درباره روشهایی که دانشجویان علاقمند به یادگیری هستند با نظرهای واقعی دانشجویان متفاوت است. بکارگیری همیاری چنانچه بدقت طرح شود به تعاملی معنادار منجر خواهد شد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 557

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 6
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    1-22
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    902
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

در تحقیقی که برای سنجش تاثیر متغیرهای مستقلی نظیر آشنائی قبلی با محتوای متون، نوع تمرین های موجود در یک آزمون و میزان مهارت زبانی افراد بر روی پاسخهای آنان در آزمونهای انگلیسی با اهداف ویژه و نوع فعالیت های موجود در این آزمونها به عمل آمد، 541 دانشجوی سال های سوم و چهارم مقطع لیسانس در رشته الکترونیک شرکت داشتند. نتایج این تحقیق نشان داد که هر کدام از متغیرهای فوق به تنهائی باعث پیدایش اختلاف معنی دار در عملکرد این دانشجویان در این آزمونها و همچنین در فعالیتها یا نوع تمرینهای موجود در این آزمونها می گردد. تعامل موجود بین هر جفت از این متغیرها و نیز تعامل بین تمامی آنها نیز اختلاف معنی داری را نشان داد. اختلاف مشاهده شده بین پاسخ افراد در فعالیتهای مختلف موجود در هر یک از متون " کاملاً آشنا" ، "نیمه آشنا" و "کاملاً نا آشنا" معنی دار بود. در این خصوص بین عملکرد دانشجویانی که در دانش زبانی "بسیار ضعیف" و "تقریباً ضعیف" بودند، در انجام فعالیت های (الف) صحیح و غلط، کامل سازی جملات و استخراج دیدگاه نگارنده در آزمونهای مبتنی بر متون نیمه آشنا، (ب) فهرست نگاری، کامل سازی جملات، صحیح و غلط و استخراج دیدگاه نگارنده در آزمونهای مبتنی بر متون کاملاً ناآشنا و (ج) فهرست نگاری، کامل سازی جملات و استخراج دیدگاه نگارنده در آزمونهای مبتنی بر متون کاملاً آشنا اختلاف معنی داری مشاهده نشد. همچنین در عملکرد دانشجویان در انجام فعالیت های یکسان در آزمونهای مبتنی بر متونی که میزان آشنایی آنها متفاوت بود اختلاف معنی داری مشاهده شد. در این خصوص نیز بین عملکرد دانشجویان بسیار ضعیف و تقریباً ضعیف در مهارت زبانی در انجام فعالیت های (الف) صحیح و غلط در آزمونهای کاملاً آشنا در مقایسه با آزمونهای نیمه آشنا و (ب) فهرست نگاری، کامل سازی جملات و استخراج دیدگاههای نگارنده متن در مقایسه آزمونهای مبتنی بر متون کاملاً آشنا، نیمه آشنا و کاملاً نا آشنا با یکدیگر اختلاف معنی داری مشاهده نشد. در پاسخ دانشجویان در انجام فعالیک کامل سازی جملات از یک سو و سایر فعالیتها از سوی دیگر اختلاف معنی داری وجو داشت. اختلاف مشاهده شده در عملکرد دانشجویان فعالیت استخراج دیدگاه نگارنده متن از یک سو و فعالیت صحیح و غلط از سوی دیگر در آزمونهای مبتنی بر متون کاملاً ناآشنا نیز معنی دار بود. برای مشخص کردن میزان تاثیر هر یک از متغیرهای مستقل این پژوهش یعنی نوع فعالیت، میزان مهارت زبانی افراد و آشنائی قبلی با متن، آزمون آماری رگرسیون خطی مورد استفاده قرار گرفت. نتایج بدست آمده نشان داد که مهارت زبانی در مقایسه با دو متغیر مستقل دیگر در عملکرد دانشجویان در آزمون و فعالیت های موجود در آن تاثیر انکارناپذیری دارد. این تاثیر چه در عملکرد دانشجویان در هر فعالیت و چه در پاسخ آنها در آزمونهایی که مبتنی بر متونی بود که میزان آشنایی با آنها متفاوت بود، بوضوح مشاهده شد. نتایج این تحقیق به نویسندگان متون درسی و معلمان زبان انگلیسی رشته های غیر زبان انگلیسی پیشنهاد می کند که عامل آشنایی با محتوای متون را در فرایند آموزش زبان مورد توجه قرار دهند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 902

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
نویسندگان: 

مرندی سیده سوسن

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    23-42
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1959
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

در این پژوهش؛ محاسن و معایب طبقه بندیهای موجود فراگفتارها مورد بررسی قرار گرفته و طبقه بندی جدید با ده زیر مجموعه شامل جمله بندها؛ عنوان سازه ها؛ نشانه های قصد؛ نشانه های رابطه ای ارائه گردید. پنج زیر مجموعه اول شامل گفتارهای متنی و پنج زیر مجموعه دوم شامل فراگفتارهای میان فردی هستند همچنین تاثیر زبان و فرهنگ بر میزان استفاده از انواع فراگفتارها در پایان نامه های کارشناسی ارشد به سه گروه مورد بررسی قرار گرفت. ایرانی هایی که پایان نامه ایشان به زبان انگلیسی بوده؛ و انگلیسی هایی که پایان نامه ایشان به زبان انگلیسی بود. تعداد و نوع گفتارهای موجود در بخشهای مقدمه و بحث پایان نامه های این سه گروه توسط تحلیل واریانس با یکدیگر مقایسه شد. نتایج حاکی آن بود که میزان استفاده گروه های مورد مطالعه از جمله بندها؛ تضعیف کننده ها؛ منسوبی ها و نشانه های شخصیتی با یکدیگر متفاوت بود. در پایان کاربردهای نظری و آموزشی نتایج این پژوهش ارائه گردیده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1959

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
نویسندگان: 

MAREFAT F.

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2003
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    43-68
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    310
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

With the dissemination of a process-oriented approach to teaching writing, collaborative learning, which enjoys a constructivist theoretical foundation, has found its place in most writing classes and has shed light on interesting issues . This piece of research seeks to examine the impact of incorporating collaboration into Iranian EFL writing classes. The participants were 120 Persian-speaking English major students taking their writing courses, and 26 writing teachers, with minimum three years of experience teaching writing at university level. Data were gained from two pre-and post-course student and a teacher questionnaire surveys in order to evaluate the usefulness of different tasks and teachers perception of student preference, respectively. The findings indicated that the participants welcomed collaboration. There was not a high degree of correspondence between teachers perception of students preferences and their actual preferences. If carefully planned, implementation of collaboration, a concerted endeavor made jointly by the students, would allow for an interaction that is meaningful, authentic and supportive.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 310

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 15
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    69-86
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2012
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

مقاله حاضر مبتنی بر یافته های تحقیقی است که روی بخشهای مقدمه و نتیجه گیری 100 مقاله علمی در ده رشته مختلف انجام گردید. این مقالات در سالهای 2000 و 2001 چاپ شده و در زمینه های فیزیک شیمی زیست شناسی الکترونیک جانورشناسی روانشناسی اقتصاد فلسفه و جامعه شناسی می باشند. چارچوب نظری کار مدل دستور نقش گرای هالیدی است. متون انتخاب شده از لحاظ متانقش و استعاره مراوده ای مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. متانقش مراوده ای یک متن عبارتست از مجموعه ابزارهایی که رابطه بین نویسنده /گوینده و خواننده / شنونده را برقرار و حفظ می کند در حالیکه استعاره مراوده ای گزاره ایست که در آن بین معنای جمله و ساخت دستوری - واژگانی آن نوعی تناقض وجود دارد. بنابر این استعاره مراوده ای حاصل دستکاری اجزایی از جمله (گزاره) است که رویهم تشکیل دهنده ساختار متانقش مراورده ای هستند. نتایج بررسیهای نشان می دهد در حالیکه در سطح دستوری - واژگانی بین علوم طبیعی و علوم انسانی / اجتماعی تفاوتهایی وجود دارد اما در سطح ژانر ااین تفاوتها چشم گیر نمی باشند. بعلاوه اگر چه علوم انسانی / اجتماعی بمراتب بیش از علوم طبیعی از استعاره مراوده ای استفاده می کنند رویهم رفته این ویژگی مشخصه نوشته های آکادمیک نیست.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2012

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 6
نویسندگان: 

نعمتی مجید

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    87-116
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    965
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

نقش تعیین کننده موضوع انشاء که می تواند منتج به نوع خاصی از کلام گشته و در نتیجه بر کیفیت نگارش افراد در زبان مادری تاثیر گذارد از مدتها قبل بر محققین آشکار شده بود. با این وجود در مورد زبان های دوم و بیگانه چنین موضوعی هیچگاه مورد بررسی قرار نگرفته و حال آنکه افراد مورد مطالعه در زبان مادری نوعاً کودکان خردسال بوده اند و به نظر می رسید که باید نتایج متفاوتی را در مورد فراگیران بزرگسال زبانهای خارجی که نوعاً تجربه بیشتری در انواع آکادمیک نگارش دارند انتظار داشت. در همین راستا تحقیق حاضر با هدف بررسی تفاوتهای احتمالی موجود بین متون نگاشته شده در انواع توصیفی، حکایتی، تشریحی و استدلالی از سه بعد کیفیت نگارش (از طریق نوشتن انشا)، دشواری ادراک اینگونه متون (از طریق انجام آزمون کلوز) و بالاخره از بعد میزان علاقه فراگیران به هریک از این انواع (توسط پرنمودن پرسشنامه) مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصله نشان می دهد که تفاوت آماری معنی داری بین انواع مختلف نگارشی وجود داشته و به عبارت دیگر موضوعات توصیفی و حکایتی از انواع آسان محسوب شده و نگارش متون استدلالی از همه مشکل تر می باشد. یافته های این پژوهش در زمینه تدریس مهارت نگارش و بویژه در ارزشیابی این معارت حائز اهمیت فراوان می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 965

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 9
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    117-132
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1517
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

هدف از انجام این پژوهش بررسی عوامل شناختی و موثر در فراگیرندگان زبان انگلیسی، یعنی کاربردراهکارهای یادگیری زبان، نگرش و انگیزش در ارتباط با زبان مادری آنها می باشد. این کوشش برای پی بردن به این نکته بود که آیا فراگیرندگان یک زبانه و دوزبانه در یادگیری زبان انگلیسی اختلافاتی در مورد بکارگیری راهکارهای یادگیری از خود بروز می دهند یا خیر و نیز نگرش و انگیزش آنها در رابطه با توانایی زبان خارجی چگونه است. در این بررسی همچنین سعی شده است که بهترین شاخص تعیین کننده توانایی زبان و بکارگیری راهکارهای یادگیری در جمعیت کلی آنها تعیی نماییم. لذا با بکارگیری طرح پژوهشی پس از واقعه، و با مشارکت 110 نفر دانش آموز سال سوم دبیرستان دخترانه که از بین سخنگویان دوزبانه ارمنی - فارسی بودند و تعداد 106 نفر دیگر که تنها به زبان فارسی صحبت می کردند و نیز دانش آموزان سال سوم دبیرستان دخترانه بودند، یک آزمون بسندگی زبان انگلیسی اجرا گردید و نیز سه پرسشنامه معتبر و پایا شامل نگرش ، انگیزش و مهارتهای یادگیری زبان بین دانش آموزان توزیع گردید و پاسخ آنها جمع آوری شد. آزمون T نشان داد که هیچ نوع اختلاف معنی داری بین این دو گروه از نظر توانایی زبان انگلیسی و نگرش آنها نسبت به زبان انگلیسی وجود ندارد. تحلیلی بیشتر نشان داد که افراد دو زبانه از نظر کاربرد راهکارهای فراشناختی، شناختی و جبرانی اختلافات معنی داری با فراگیرندگان تک زبانه دارند. یافته های این پژوهش نشان داد که مکررترین راهکار یادگیری مورد استفاده هر دو گروه عبارت بود از راهکارهای فراشناختی و اجتماعی، در حالی که راهکارهای عاطفی با کمترین میزان فراوانی بکار برده شدند. این دو گروه زبان آموز در کاربرد سه مقوله دیگر راهکارهای یادگیری با هم اختلاف داشتند. نتیجه های تحلیل رگراسیون نیز نشان داد که بهترین شاخص توانایی زبان به ترتیب عبارت است از تعداد سنوات تحصیلی و کاربرد راهکارهای یادگیری زبان.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1517

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 9
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    133-151
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1734
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

بررسی نقش بسندگی زبان دوم در توانایی فراگیران برای نوشتن به زبان دوم و فهم بهتر ماهیت نگارش مورد توجه محققین بوده است. تحقیقات در این راستا باید در محیطهای مختلفی که فراگیران زبانی را به عنوان زبان دوم در محیطی غیر از محیط آن زبان یاد می گیرند انجام گیرد تا بتوان نتایج تحقیقات را در سطح گسترده تر با هم مقایسه کرد. در رابطه یادگیری زبان انگلیسی نیز همین مسلئه صادق است و باید نقش میزان دانش زبان انگلیسی را در موقعیتهای متفاوت بررسی کرد. این تحقیق به بررسی ارتباط بین میزان توانایی دانشجویان در زبان انگلیسی از یک سو و برخی از جنبه های کمی و کیفی نگارش آنان از سوی دیگر پرداخته است. بدین منظور ابتدا در طول درس نامه نگاری در کلاسهای نگارش انگلیسی در دانشگاه جنبه های کیفی و کمی نوشتار 140 دانشجو محاسبه شده و سپس ارتباط آن با بسندگی عمومی زبان انگلیسی بررسی شده است. نتایج بررسیهای انجام شده در این تحقیق موارد زیر را نشان می دهد. 1-کسانی که توانایی بیشتری در زبان انگلیسی دارند نامه هایی می نویسند که از لحاظ کیفی بطور معنا داری بهتر از نامه های بقیه دانشجویان است. 2-طول متون نوشته شده در زبان دوم که از طریق شمارش تعداد لغات در هر متن محاسبه شده است ارتباط بسیار ضعیفی با میزان توانایی در زبان دوم دارد. 3-ارتباطی بین سرعت نگارش در زبان دوم (میانگین تعداد لغات نوشته شده در دقیقه) و توانایی در زبان دوم وجود ندارد. براساس نتایج این تحقیق می توان چنین نتیجه گرفت که داشتن توانایی بالاتر در زبان دوم ممکن است در کمیت و کیفیت نگارش تاثیر مثبتی داشته باشد ولی ضرورتاً سرعت نگارش و ماهیت فراینده های پیچیده لازم برای نگارش را تغییر نمی دهد. همچنین نتایج نشان می دهد که سرعت نگارش در زبان دوم بیشتر به توانایی نگارش در زبان دوم ارتباط دارد تا بسندگی عمومی در زبان دوم.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1734

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 11
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button