مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,093
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

636
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

دانش در تنگنای کاربردپذیری: نگاهی انتقادی از منظر تعلیم و تربیت

صفحات

 صفحه شروع 61 | صفحه پایان 81

چکیده

 با اتخاذ رویکرد مدرن که نشانگر حرکت به سوی عقلانیت است و به منظور حفظ و تثبیت تفوق انسان بر طبیعت, دانش مدرن با ویژگی هایی همچون, عقلانیت, عینیت, واقع گرایی, آزمون پذیری, و اخیرا کاربردپذیری, صورت تحقق می پذیرد. دانش مدرن در مواجهه با خواسته های دقیق و سخت گیرانه عقلانیت مدرن و مطابق با معیارهایی که این نوع عقلانیت برای صحت تفکر مشخص می کند در روندی تقلیل گرایانه طی طریق می کند تا در عصر اطلاعات, در معادله ای جدید استقرار یابد. تحقیق حاضر, از رهگذر یکی از شناخته شده ترین نظریه ها و تاکید خاص بر تحلیل ژان فرانسوا لیوتار از وضعیت دانش در جوامع کنونی, به پیگیری اهداف خود در قلمرو تعلیم و تربیت پرداخته است. بر این اساس, تعلیم و تربیت برای مواجهه آگاهانه با چالش های پیش رو, نیازمند آن است که بازتاب پژوهش فلسفی در قالب «حرکت بازگشتی به مفروضات» را به منظور کاستن از دشواری های برخاسته از ذات حرکت های شتاب گونه و گاه انفجاری در حوزه تصمیم گیری؛ همچنین ارتقا بینش سیاسی معلمان و دانش آموزان, و تجهیز آنان به بینشی ژرف نگر در باب مسایل دانش و مناسبات ان با سایر حوزه ها را وجهه عمل خود قرار دهد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    آل حسینی، فرشته، و باقری، خسرو. (1385). دانش در تنگنای کاربردپذیری: نگاهی انتقادی از منظر تعلیم و تربیت. روانشناسی و علوم تربیتی، 36(4-3)، 61-81. SID. https://sid.ir/paper/55781/fa

    Vancouver: کپی

    آل حسینی فرشته، باقری خسرو. دانش در تنگنای کاربردپذیری: نگاهی انتقادی از منظر تعلیم و تربیت. روانشناسی و علوم تربیتی[Internet]. 1385؛36(4-3):61-81. Available from: https://sid.ir/paper/55781/fa

    IEEE: کپی

    فرشته آل حسینی، و خسرو باقری، “دانش در تنگنای کاربردپذیری: نگاهی انتقادی از منظر تعلیم و تربیت،” روانشناسی و علوم تربیتی، vol. 36، no. 4-3، pp. 61–81، 1385، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/55781/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button