Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,189
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

829
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه سبک های هویت با خودکارآمد پنداری دانش آموزان پسر دبیرستانی ایرانی و افغانی ساکن قم

صفحات

 صفحه شروع 445 | صفحه پایان 471

چکیده

 طرح مساله: هدف از تحقیق حاضر مقایسه سبک های هویت, خودکارآمدپنداری (فردی و جمعی), بهداشت روانی و موفقیت تحصیلی به صورت مقایسه ای در دانش آموزان پسر دبیرستانی ایرانی و افغانی ساکن قم بود.روش: جامعه مورد مطالعه شامل دانش آموزان پسر دبیرستانی شهر قم در سال تحصیلی 87-1386 بود که 16813 نفر بودند. نمونه مورد مطالعه شامل 231 دانش آموز پسر ایرانی و 132 دانش آموز پسر افغانی بود که با استفاده از نمونه گیری چندمرحله ای مورد مطالعه قرار گرفت. ابزار پ‍‍ژوهش آزمون سبک های هویت برزونسکی (تجدید نظر شده توسط وایت و همکاران در سال 1989), پرسش نامه خودکارآمدپنداری فردی بندورا (1997) و پرسش نامه خودکارآمدپنداری جمعی کیم و پارک (1999) بود. داده ها با آزمونهای همبستگی پیرسون, z فیشر و تحلیل واریانس چندمتغیری تحلیل شد.یافته ها: نتایج در سطح 0.99 اطمینان نشان داد که رابطه بین سبک هویت اطلاعاتی و سبک هویت هنجاری با خودکارآمدپنداری فردی و جمعی و نیز رابطه دو متغیر اخیر در دو گروه مستقیم و معنادار بود. از طرفی بین سبک هویت سردرگم و تعهد هویت در سطح 0.95 اطمینان رابطه منفی و معنادار بود. میزان همبستگی بین سبک هویت اطلاعاتی با خودکارآمدپنداری جمعی و سبک هویت هنجاری با خودکارآمدپنداری فردی و جمعی در دانش آموزان افغانی قوی تر از دانش آموزان ایرانی بود. بین سبک های هویت و خودکارآمدپنداری فردی و جمعی در دو گروه تفاوت معناداری به دست نیامد. در متغیرهای بهداشت روانی و موفقیت تحصیلی تفاوت معنادار بود که دانش آموزان پسر دبیرستانی افغانی در دو متغیر ذکر شده وضعیت بهتری داشتند.نتایج: نتایج نشان می دهد که در سبک های هویت و خودکارآمدپنداری تفاوت بین دانش آموزان پسر دبیرستانی ایرانی و افغانی نیست اما در متغیرهای بهداشت روانی و موفقیت تحصیلی دانش آموزان پسر دبیرستانی افغانی وضعیت بهتری داشتند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    عبدی زرین، سهراب، ادیب راد، نسترن، یونسی، سیدجلال، و عسگری، علی. (1389). رابطه سبک های هویت با خودکارآمد پنداری دانش آموزان پسر دبیرستانی ایرانی و افغانی ساکن قم. رفاه اجتماعی، 10(39)، 445-471. SID. https://sid.ir/paper/56410/fa

    Vancouver: کپی

    عبدی زرین سهراب، ادیب راد نسترن، یونسی سیدجلال، عسگری علی. رابطه سبک های هویت با خودکارآمد پنداری دانش آموزان پسر دبیرستانی ایرانی و افغانی ساکن قم. رفاه اجتماعی[Internet]. 1389؛10(39):445-471. Available from: https://sid.ir/paper/56410/fa

    IEEE: کپی

    سهراب عبدی زرین، نسترن ادیب راد، سیدجلال یونسی، و علی عسگری، “رابطه سبک های هویت با خودکارآمد پنداری دانش آموزان پسر دبیرستانی ایرانی و افغانی ساکن قم،” رفاه اجتماعی، vol. 10، no. 39، pp. 445–471، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/56410/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا