مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,039
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

917
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارتباط کمی بین فقر، آموزش و تولید ناخالص داخلی ایران طی سال های 89-1363

صفحات

 صفحه شروع 37 | صفحه پایان 61

چکیده

 مقدمه: فقر, آموزش و رشد اقتصادی سه متغیر کلان توسعه اقتصادی هستند که ارتباطی نزدیک و گاه پیچیده با یکدیگر دارند. بر این اساس در مطالعه حاضر سعی شده است تا ارتباط میان این سه متغیر شناسایی و الگوسازی گردد.روش: جهت دستیابی به این هدف ابتدا با استفاده از آزمون علیت گرنجر, ارتباط علی و معلولی میان این سه متغیر شناسایی و سپس برای دوره زمانی 89-1363 در قالب الگوی خود توضیح برداری با وقفه های گسترده (ARDL) تبیین گردید.یافته ها: یافته های حاصل از آزمون علیت گرنجر نشان داد که جهت علیت از آموزش و رشد اقتصادی به سمت فقر است. هم چنین الگوسازی مدل ARDL نیز نشان داد که میان فقر, آموزش و رشد اقتصادی ارتباط هم جمعی و یا به عبارت دیگر ارتباط بلندمدت وجود دارد. بر اساس الگوی فوق, متغیر آموزش اگرچه با وقفه, ولی در کوتاه مدت و بلندمدت اثری منفی و معنی دار بر شاخص فقر در ایران دارد. ارتباط میان رشد اقتصادی و فقر نیز در کوتاه مدت و بلندمدت ارتباطی معکوس است. در نهایت نیز الگوی تصحیح خطا بیان گر آن است که سرعت تعدیل و حرکت به سمت تعادل بلندمدت در الگوی فقر به کندی صورت می گیرد.بحث: در کوتاه مدت و بلندمدت با افزایش رشد اقتصادی و آموزش, میزان فقر در جامعه کاهش خواهد یافت. هم چنین چنانچه شوکی به مدل فوق وارد شود, زمانی به اندازه دو دوره لازم است تا الگو خود را تعدیل نموده و دوباره به تعادل اولیه باز گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شعبان زاده، مهدی، محمدی، حمید، اسفنجاری کناری، رضا، و دهباشی، وحید. (1394). ارتباط کمی بین فقر, آموزش و تولید ناخالص داخلی ایران طی سال های 89-1363. رفاه اجتماعی، 15(58 (رفاه و ناتوانی))، 37-61. SID. https://sid.ir/paper/56719/fa

    Vancouver: کپی

    شعبان زاده مهدی، محمدی حمید، اسفنجاری کناری رضا، دهباشی وحید. ارتباط کمی بین فقر, آموزش و تولید ناخالص داخلی ایران طی سال های 89-1363. رفاه اجتماعی[Internet]. 1394؛15(58 (رفاه و ناتوانی)):37-61. Available from: https://sid.ir/paper/56719/fa

    IEEE: کپی

    مهدی شعبان زاده، حمید محمدی، رضا اسفنجاری کناری، و وحید دهباشی، “ارتباط کمی بین فقر, آموزش و تولید ناخالص داخلی ایران طی سال های 89-1363،” رفاه اجتماعی، vol. 15، no. 58 (رفاه و ناتوانی)، pp. 37–61، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/56719/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button