Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

760
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش به روش اعتقاد بهداشتی بر التزام درمانی بیماران آکنه ای: مقایسه آموزش چهره به چهره و آموزش از طریق پمفلت با گروه شاهد

صفحات

 صفحه شروع 301 | صفحه پایان 308

چکیده

 زمینه و هدف: آکنه بیماری شایعی است که می تواند روی کیفیت زندگی فرد تاثیر بگذارد در حالی که این بیماری کاملا درمان پذیر است. ولی متاسفانه یا بیماران برای درمان مراجعه نمی کنند یا در صورت مراجعه التزام درمانی آن ها پایین است. برای مداخله به قصد بالا بردن التزام درمانی روش های متعددی مطرح شده است که از جمله آن ها آموزش است. برای آموزش, مدل های مختلفی ذکر شده است. به نظر می رسد از آنجا که موانع موجود در التزام درمانی بیماران آکنه ای بیشتر از نوع بینش و نگرش است برای مداخله در مورد بیماران آکنه ای مدل اعتقاد بهداشتی (Health Belief) از همه مناسب تر باشد. این مطالعه اثر بخشی آموزش طبق این مدل را بر التزام درمانی بیماران آکنه بررسی می کند.روش اجرا: 141 نفر مبتلا به آکنه خفیف در درمانگاه های پوست دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بعد از ویزیت اولیه به صورت تصادفی به 3 گروه تقسیم شدند. گروه اول بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی آموزش چهره به چهره و پمفلت دریافت کردند, گروه دوم بیماران, فقط پمفلت تنظیم شده بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی دریافت کردند و گروه سوم به عنوان گروه شاهد در نظر گرفته شدند. میزان التزام درمانی بیماران, با پرسشنامه ای که توسط بیمار تکمیل می شد و با تفاوت وزن داروهای مصرفی در اول و پایان درمان, محاسبه شد. طول دوره پی گیری سه ماه بود.یافته ها: 101 بیمار مطالعه را کامل کردند. بین گروه ها از نظر سنی تفاوت معنی داری وجود نداشت. از نظر میزان التزام محاسبه شده بر اساس پرسشنامه بین گروه ها (p<0.05) تفاوت معنی داری وجود داشت که این تفاوت مربوط به گروه اول با سوم بود و هم چنین از نظر میزان التزام محاسبه شده بر اساس وزن بین گروه ها (p<0.01) تفاوت معنی داری وجود داشت که این تفاوت به گروه اول با دوم و اول با سوم مربوط بود.نتیجه گیری: آموزش بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی برای بالا بردن میزان التزام درمانی موثر است. تاثیر اصلی این روش آموزشی رفع موانع ذهنی بیمار و تشویق او به مصرف دارو و در نتیجه بالا بردن میزان التزام درمانی است. اثر اصلی آموزش وقتی ایجاد می شود که به شکل چهره به چهره باشد. پمفلت به تنهایی در بالابردن میزان التزام تاثیری نداشت و وزن دارو, برای سنجش میزان التزام درمانی معیار دقیق تری بود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فاطمی، فرحناز، اربابی، نادر، زمانی، احمدرضا، و رمضانی، آرش. (1386). تاثیر آموزش به روش اعتقاد بهداشتی بر التزام درمانی بیماران آکنه ای: مقایسه آموزش چهره به چهره و آموزش از طریق پمفلت با گروه شاهد. بیماریهای پوست، 10(4 (پیاپی 42))، 301-308. SID. https://sid.ir/paper/57775/fa

    Vancouver: کپی

    فاطمی فرحناز، اربابی نادر، زمانی احمدرضا، رمضانی آرش. تاثیر آموزش به روش اعتقاد بهداشتی بر التزام درمانی بیماران آکنه ای: مقایسه آموزش چهره به چهره و آموزش از طریق پمفلت با گروه شاهد. بیماریهای پوست[Internet]. 1386؛10(4 (پیاپی 42)):301-308. Available from: https://sid.ir/paper/57775/fa

    IEEE: کپی

    فرحناز فاطمی، نادر اربابی، احمدرضا زمانی، و آرش رمضانی، “تاثیر آموزش به روش اعتقاد بهداشتی بر التزام درمانی بیماران آکنه ای: مقایسه آموزش چهره به چهره و آموزش از طریق پمفلت با گروه شاهد،” بیماریهای پوست، vol. 10، no. 4 (پیاپی 42)، pp. 301–308، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/57775/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا