مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

875
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

601
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر آموزش های مشاوره ای بر روند تنظیم خانواده در خانم های 49-15 ساله بستری در بخش زنان بیمارستان هاجر شهرکرد

صفحات

 صفحه شروع 28 | صفحه پایان 33

چکیده

 به دلیل مشکلات روزافزون ناشی از جمعیت, امروزه برای بهبود شاخص های بهداشتی, توسعه اقتصادی و اجتماعی توجه به برنامه های تنظیم خانواده از اولویت خاصی برخوردار شده است.  هدف کلی این پژوهش تعیین تاثیر آزموزش های مشاوره ای بر روند تنظیم خانواده در زنان 49-15 ساله تحت پوشش مراکز بهداشتی, درمانی است. به همین منظور مجموعا 300 نفر از افرادی که به بخش زنان بیمارستان هاجر به علل مختلف مراجعه کرده بودند (زایمان, سقط, حاملگی خارجی رحمی) به صورت غیراحتمالی از نوع آسان انتخاب شدند. از این تعداد, 150 نفر به عنوان گروه تجربی تحت پوشش مرکز مشاوره قرار گرفتند و 150 نفر نیز به عنوان گروه شاهد بدون آن که آموزش مشاوره ای دریافت کنند همچنان تحت پوشش مراکز بهداشتی, درمانی باقی ماندند. هر دو گروه به مدت یک سال پس از زایمان مورد پیگیری قرار گرفتند. در گروه تجربی آموزشهای تنظیم خانواده (طرز استفاده از روش ها, مکانیسم اثر, عوارض احتمال) به صورت چهره به چهره و مشاوره ای با استفاده از پمفلت های آموزشی و به روش سمعی و بصری به مددجویان ارائه می گردید و آنان در سه نوبت توسط مرکز مشاوره پیگیری می شدند. نتایج دو گروه تجربی و شاهد شامل روش های پیشنهادی در دو گروه, ادامه روش پیشنهادی, دلایل عدم ادامه روش و عوارض احتمالی بروز بارداری ناخواسته (شکست) بعد از یکسال مورد مقایسه قرار گرفت. متغیرهای اندازه گیری شده شامل تعداد فرزند, سن, شغل, میزان تحصیلات, روش های پیشگیری از بارداری, تعداد حاملگی های ناخواسته, آموزش و مشاوره بود. نتایج پژوهشی نشان داد که تفاوت معنی داری بین دو گروه تجربی و شاهد از نظر تعداد حاملگی های ناخواسته و همچنین انتخاب یک روش مطمئن پیشگیری از بارداری وجود دارد (P<0.05), تفاوت معنی داری بین آموزش به طریق مشاوره و سنتی بر روی خانم های دارای 4 فرزند و بیشتر برای انتخاب یک روش قطعیTL) , وازکتومی) دیده نشد. همچنین عمده دلایل عنوان شده در گروه تجربی عدم استفاده از روش پیشنهادی مرکز مشاوره در پیگیری اول را ترس از عوارض جانبی و نبودن همسر (مسافرت, طلاق) و محدودیت های مصرف قرص در پیشگیری دوم عنوان نمودند. کاهش تعداد بارداری ناخواسته, استفاده بیشتر از روش های مطمئن جلوگیری از بارداری در خانم های گروه تجربی که آموزش مشاوره ای دریافت نموده بودند, ضرورت ایجاد مراکز مشاوره و استفاده از آموزش های مشاوره ای در مراکز بهداشتی درمانی را مورد تایید قرار داد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    شریعتی، ماندانا، محمدپور، فریده، و دریس، فاطمه. (1381). بررسی تاثیر آموزش های مشاوره‌ای بر روند تنظیم خانواده در خانم های 49-15 ساله بستری در بخش زنان بیمارستان هاجر شهرکرد. مجله دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد (Journal of Shahrekord University of Medical Sciences)، 4(2)، 28-33. SID. https://sid.ir/paper/58499/fa

    Vancouver: کپی

    شریعتی ماندانا، محمدپور فریده، دریس فاطمه. بررسی تاثیر آموزش های مشاوره‌ای بر روند تنظیم خانواده در خانم های 49-15 ساله بستری در بخش زنان بیمارستان هاجر شهرکرد. مجله دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد (Journal of Shahrekord University of Medical Sciences)[Internet]. 1381؛4(2):28-33. Available from: https://sid.ir/paper/58499/fa

    IEEE: کپی

    ماندانا شریعتی، فریده محمدپور، و فاطمه دریس، “بررسی تاثیر آموزش های مشاوره‌ای بر روند تنظیم خانواده در خانم های 49-15 ساله بستری در بخش زنان بیمارستان هاجر شهرکرد،” مجله دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد (Journal of Shahrekord University of Medical Sciences)، vol. 4، no. 2، pp. 28–33، 1381، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/58499/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button