مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

829
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

723
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزشیابی برنامه جدید دوره مقدمات پزشکی بالینی 1389

صفحات

 صفحه شروع 839 | صفحه پایان 849

چکیده

 مقدمه: از جمله مهمترین تغییرات اعمال شده در برنامه آموزش پزشکی در ایران, طراحی و اجرای دوره مقدمات پزشکی بالینی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بوده است. این مطالعه به ارایه روش ها و نتایج ارزشیابی فرایند از الگوی CIPP به کار رفته برای ارزشیابی و بازطراحی برنامه ICM می پردازد. هدف این مطالعه ارایه شواهدی مبنی بر کارآیی این برنامه و استخراج معایب و محدودیت های اجرایی آن بوده است.روش ها: این مطالعه یک ارزشیابی برنامه است که در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام گرفته است. از طریق مطالعات توصیفی پیمایشی داده های آن گردآوری شده و در اکثر موارد از پرسشنامه های خودایفا استفاده شده است. در مواردی نیز از مقایسه نمرات آزمون های پایانی MCQ استفاده شده است. این ارزشیابی به موازات اجرای برنامه جدید ICM انجام گرفت. برای هر درس طی مراحلی, ابزار ارزشیابی جداگانه ای تهیه شده و پس از اتمام آن درس به کار گرفته شد. این مراحل شامل: مرور متون, تهیه پیش نویس پرسشنامه, مشاوره و نظرخواهی از ذینفعان اصلی ارزشیابی و تهیه پرسشنامه نهایی می باشد. روایی پرسشنامه ها به صورت روایی صوری و محتوا و با نظر کارشناسان تایید گردید. پایایی پرسشنامه ها از طریق محاسبه آلفای کرونباخ ارزیابی گردید.نتایج: نتایج نشان دهنده این هستند که نگرش دانشجویان نسبت به درس EBM بهتر شده است. دانشجویان, ICM را مقطع مناسبی برای یادگیری مباحث Medical records دانسته اما از مدیریت گروه پرستاری در آموزشMedical records , شناسایی اهداف یادگیری و میزان دستیابی به آنها, مدت زمان اختصاص داده شده به این درس, روش آموزش, منبع درس و روش امتحان رضایت نداشتند. ارزشیابی درس مهارت های ارتباطی گویای نگرش مثبت دانشجویان نسبت به این درس و آموخته هایشان در این درس است. نتایج بررسی رضایت کلی دانشجویان از برنامهICM  گویای این است که در اکثر آیتم ها (حجم دوره, منابع, روش های ارزشیابی, فرجه آزمون ها, محتوای آزمون ها, ترتیب ارایه Package ها, حجم واحدها, ترتیب ارایه دروس عملی و اطلاع رسانی) رضایت دانشجویان از برنامه قدیم بیشتر بوده است. دانشجویان کارآموزی درباره تغییرات اعمال شده نظر موافقی داشته اند. میانگین معدل علایم و نشانه ها با پاتوفیزیولوی بیماری ها در ICM جدید افزایش اندکی را نشان می دهد که البته از نظر آماری معنادار نیست فراوانی افتاده ها از 18 نفر واحد افتاده در یک دوره از ICM قدیم به 10 نفر - واحد افتاده در یک دوره ICM جدید رسیده است.نتیجه گیری: در مجموع این مطالعه نتایج یک ارزشیابی برنامه آموزشی را نشان می دهد. با توجه به پیچیدگی هایی که در بازبینی و ارزشیابی برنامه های آموزشی وجود دارد, این مطالعه می تواند راه گشای سایر پژوهش های مشابه و تاثیرگذار در برنامه ریزی های آتی و تصمیم گیری های مسوولان باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    وفامهر، وجیهه، و دادگسترنیا، محمد. (1389). ارزشیابی برنامه جدید دوره مقدمات پزشکی بالینی 1389. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 10(5 (پیاپی 29) (ویژه نامه توسعه آموزش))، 839-849. SID. https://sid.ir/paper/58999/fa

    Vancouver: کپی

    وفامهر وجیهه، دادگسترنیا محمد. ارزشیابی برنامه جدید دوره مقدمات پزشکی بالینی 1389. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1389؛10(5 (پیاپی 29) (ویژه نامه توسعه آموزش)):839-849. Available from: https://sid.ir/paper/58999/fa

    IEEE: کپی

    وجیهه وفامهر، و محمد دادگسترنیا، “ارزشیابی برنامه جدید دوره مقدمات پزشکی بالینی 1389،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 10، no. 5 (پیاپی 29) (ویژه نامه توسعه آموزش)، pp. 839–849، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/58999/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button