مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,046
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

659
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

طراحی، اجرا و ارزشیابی، ابزاری جهت تقویت مهارت های ارتباطی پزشک و بیمار در دانشجویان پزشکی

صفحات

 صفحه شروع 578 | صفحه پایان 585

چکیده

 مقدمه: چگونگی ارتباط و تعامل با بیمار نقش موثری در رضایت مندی بیمار, نتایج درمان, اثرات روانشناختی, هزینه های پزشکی, کفایت بالینی پزشکان و حتی شکایت از پزشکان دارد. این مهارت ها قابل یادگیری هستند. مطابق مطالعات, پزشکان آموزش کافی در خصوص مهارت های عمومی ارتباطی دریافت نمی کنند. هدف این طرح تهیه ابزاری جهت تقویت مهارت های ارتباطی دانشجویان پزشکی به شیوه ای ساده و قابل اجرا می باشد.روش ها: این مطالعه مداخله ای نیمه تجربی در سال 1388 بر روی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در مقطع اینترنی انجام شد. دانشجویان مذکور به صورت تصادفی در دو گروه مداخله و شاهد قرار گرفتند. حجم نمونه در هر گروه 75 نفر بود. ابزاری که برای راهنمایی پزشکان جهت برقراری ارتباط با بیمار تهیه شده بود به گروه مداخله داده شده و گروه شاهد, ابزاری دریافت نکردند. پس از دو ماه, دانشجویان دو گروه از نظر نحوه ارتباط با بیمار مورد ارزشیابی قرار گرفته و نتایج دو گروه با هم مقایسه شد. نهایتا تحلیل داده ها با نرم افزار SPSS انجام شد.نتایج: میانگین امتیاز ارزشیابی در کل دانشجویان تحت مطالعه 29.36±7.2 بود. میانگین امتیاز ارزشیابی در دو گروه مداخله و شاهد به ترتیب 32.53±7 و 26.19±5.91 بود که اختلاف میانگین دو گروه 6.35 امتیاز بود. تفاوت بین دو گروه مداخله و شاهد معنادار بود (p<0.001).نتیجه گیری : نتایج نشان داد استفاده از ابزارهای آموزشی در نحوه برقراری ارتباط با بیمار موثر است و آموزش در زمینه برقراری ارتباط موثر با بیمار به دانشجویان بایستی در متون آموزشی پزشکان لحاظ گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    زمانی، احمدرضا، شاه ثنایی، آرمیندخت، و محسنی، مائده. (1389). طراحی, اجرا و ارزشیابی, ابزاری جهت تقویت مهارت ‌های ارتباطی پزشک و بیمار در دانشجویان پزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 10(5 (پیاپی 29) (ویژه نامه توسعه آموزش))، 578-585. SID. https://sid.ir/paper/59026/fa

    Vancouver: کپی

    زمانی احمدرضا، شاه ثنایی آرمیندخت، محسنی مائده. طراحی, اجرا و ارزشیابی, ابزاری جهت تقویت مهارت ‌های ارتباطی پزشک و بیمار در دانشجویان پزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1389؛10(5 (پیاپی 29) (ویژه نامه توسعه آموزش)):578-585. Available from: https://sid.ir/paper/59026/fa

    IEEE: کپی

    احمدرضا زمانی، آرمیندخت شاه ثنایی، و مائده محسنی، “طراحی, اجرا و ارزشیابی, ابزاری جهت تقویت مهارت ‌های ارتباطی پزشک و بیمار در دانشجویان پزشکی،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 10، no. 5 (پیاپی 29) (ویژه نامه توسعه آموزش)، pp. 578–585، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/59026/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button