مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,166
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

514
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

عوامل موثر در رضایت مندی بیماران از دیدگاه پزشکان شاغل و دانشجویان پزشکی

صفحات

 صفحه شروع 1051 | صفحه پایان 1059

چکیده

 مقدمه: یکی از نشانه های کلیدی کیفیت در خدمات بهداشتی رضایت بیماران است. این مطالعه با هدف بررسی عوامل موثر در رضایت مندی بیماران از دیدگاه پزشکان شاغل و دانشجویان پزشکی اجرا گردید.روش ها: در این مطالعه مقطعی پرسشنامه خود ایفا توسط صد نفر از دانشجویان پزشکی علوم پایه و کارورز تکمیل شد. نمونه گیری به روش تصادفی ساده از بین دانشجویان پزشکی شاغل به تحصیل دانشگاه شاهد در سال 1390 انجام گرفت. همچنین نگرش 70 نفر از پزشکان شاغل مراجعه کننده در یکی از دوره های برنامه مدون مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از طریق سرشماری در سال 1390 مورد بررسی قرار گرفت. داده ها با استفاده از پرسشنامه پژوهشگر ساخته بر اساس نظر متخصصین و مرور بر متون شامل 29 سوال عمومی و نگرش سنجی از طریق پرسشگری جمع آوری گردید. بررسی روایی و پایایی پرسشنامه قبل از جمع آوری داده ها بررسی مورد تایید قرار گرفت. از آزمون ANOVA و T-test برای تحلیل اطلاعات استفاده گردید.نتایج: ازبین عوامل موثر دررضایت مندی مطرح شده در این پژوهش مهارت ارتباطی, اخلاق پزشک و گوش دادن فعال به ترتیب با میانگین و انحراف معیار 4.40±0.82, 4.38±0.91 و 4.32±0.88 (از 5 نمره) به عنوان عواملی بودند که بیش از بقیه مورد نظر پزشکان, دانشجویان پزشکی (اینترن و علوم پایه) قرار داشتند. توجه به شرایط بیماران از نظر هرسه گروه اولین اولویت مورد توجه برای مداخله بود.نتیجه گیری: دانشجویان و پزشکان معتقد هستند توجه به مهارت های ارتباطی و شرایط بیمار به عنوان عوامل اساسی و مهم در رضایت بیماران مطرح می باشد. بنابراین برنامه های آموزشی باید شرایط مناسب را جهت آموزش این مهارت ها و ایجاد نگرش مثبت به منظور کاربرد این فنون در بالین فراهم آورد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    جوهری، زهرا، یوسفی، علیرضا، شکور، مهسا، امید، اطهر، و بذرافکن، لیلا. (1393). عوامل موثر در رضایت مندی بیماران از دیدگاه پزشکان شاغل و دانشجویان پزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 14(12)، 1051-1059. SID. https://sid.ir/paper/59210/fa

    Vancouver: کپی

    جوهری زهرا، یوسفی علیرضا، شکور مهسا، امید اطهر، بذرافکن لیلا. عوامل موثر در رضایت مندی بیماران از دیدگاه پزشکان شاغل و دانشجویان پزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1393؛14(12):1051-1059. Available from: https://sid.ir/paper/59210/fa

    IEEE: کپی

    زهرا جوهری، علیرضا یوسفی، مهسا شکور، اطهر امید، و لیلا بذرافکن، “عوامل موثر در رضایت مندی بیماران از دیدگاه پزشکان شاغل و دانشجویان پزشکی،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 14، no. 12، pp. 1051–1059، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/59210/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا